سامانه سککوک چیست؟

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به لزوم تحول نظام بانکداری کشور گفت: «رفاه ناشی از تزریق بودجه دولتی و فروش نفت در کشور مطلوب نیست، بلکه دستیابی به رفاهی جای افتخار دارد که ناشی از فعالیت‌های مبتنی‌بر دانش و تحول‌زا باشد که بانک ملی ایران با قدمت و توانمندی بالا و به‌عنوان یک بنگاه بزرگ باید این تحولات را سرعت بخشد.»

عصر بانک؛فرهاد دژپسند در مراسمی که در آن از آخرین دستاوردهای جدید و نوین بانک ملی ایران رونمایی شد، با بیان اینکه فعالیت‌های تحول‌زا نباید برای کشور ما به یک آرزو تبدیل شود بلکه باید برای ما عینیت یابد، افزود: «امروز باید با رونمایی از تکنولوژی‌های بانک ملی ایران به قدمت، بزرگی، مدرن و پیشرو بودن و مشتری‌مداری این بانک بزرگ افتخار کنیم.»

 

دژپسند در ادامه با اشاره به بانکداری دیجیتال به‌عنوان یکی از ویژگی‌های نظام بانکی، از سامانه کشوری کسب‌و‌کار (سککوک) به‌عنوان دروازه اقتصاد هوشمند یاد کرد و افزود: «ما اگر بخواهیم به آن قله‌ای که در چشم‌انداز ترسیم شده است برسیم، باید این مسیر را طی کنیم و آن سرعت‌بخشی به تحولات و جذب و کاربرد فناوری‌ها در اقتصاد هوشمند است. به‌طور نمونه سامانه سککوک می‌تواند نویدبخش تجارت الکترونیک e-commerce به معنای کاملش و مقدمه اقتصاد هوشمند به معنای راهبردی باشد. اگر بانکداری دیجیتال شکل بگیرد ناخواسته دیگر بخش‌ها را هم با خود همراه خواهد کرد. در واقع اگر بانکداری ما شکل الکترونیک بگیرد اقتصاد ما هم باید به این سمت حرکت کند یعنی به‌عبارتی می‌تواند مبنای «B2B»، «B2C» و «B2G» را نیز ساماندهی کند. به علت اینکه بانکداری ما دولتی است، می‌توانیم بانکداری دولتی را در قالب دولت الکترونیک ببینیم.»

 

وی تاکید کرد: «بانکداری الکترونیکی می‌تواند در پیوند تجارت الکترونیک، اقتصاد الکترونیک را محقق کند و در گام بالاتر به اقتصاد هوشمند منتج شود و این چشم‌انداز در قالب سامانه سککوک محقق خواهد شد که امروز نمایشی کوتاه و نویدبخش از این حرکت بزرگ را شاهد بودیم.»

 

دژپسند با تاکید بر اینکه امروز بانک‌های کشور از مشکل بالا بودن هزینه‌های بانکی به تبع بالا بودن تعداد  شعب در رنج هستند، خاطرنشان کرد: «نخستین اثر گسترش بانکداری الکترونیک و سپس دیجیتال، کاهش این هزینه‌هاست. در اقتصاد هوشمند با منابع کم، خدمات بالا، موثر و با هدف ارائه می‌شود و می‌توانیم به یک اقتصاد مقاوم و متعالی دست یابیم.»

 

سامانه سککوک چیست؟
سامانه سککوک، سامانه‌ای کشوری برای کسب‌و‌کار است که به‌منظور تسهیل معاملات اعتباری در داخل و خارج کشور راه‌اندازی شده است. این سامانه می‌تواند برای تامین مواد اولیه، اعتباربخشی به مصرف‌کنندگان برای خرید و فروش محصولات به‌صورت اعتباری و مدیریت لجستیک استفاده شود. درواقع رویکرد سامانه سککوک در بحث تامین مالی، استفاده از زیرساخت اعتباری است که می‌تواند زمینه خرید براساس عقد برات را فراهم کند. به‌عبارت دیگر، در سامانه سککوک پولی رد و بدل نمی‌شود و تامین مالی بنگاه‌ها از سه طریق برات الکترونیک، تضمین صندوق‌های سرمایه‌گذاری و دیگر صندوق‌های ضمانتی (با اسناد اعتباری و تضمین) عملیاتی می‌شود. بنگاه‌ها از طریق سامانه سککوک و با اخذ ضمانت‌نامه عضو این زنجیره می‌شوند و ظرفیت برای انجام معامله اعتباری برای آنها به‌وجود می‌آید. این سامانه شرایطی را فراهم می‌کند تا در شرایط محدودیت‌های مالی بین‌المللی علیه ایران به بهبود تعاملات مالی تجار ایران با دنیا کمک کند.

 

/دنیای اقتصاد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.