شعب آینده بانکها چه شکلی هستند؟

دانیال خدابخش-مدیرمسئول عصربانک و پژوهشگر بانکی

به گزارش گروه تحقیق و ترجمه عصر بانک؛شعب الکترونیک، یک جایگزین کم هزینه برای شعب سنتی است.شعب الکترونیکی شامل ‌ATMهای چندگانه و دیگر تجهیزات خودکاری هستند که به بانکها امکان می‌دهند با هزینه کم رشد کنند و خدماتشان را بدون صرف هزینه برای ساختمان و حقوق کارکنان توسعه دهند.

 

طبق گفته دیوید کاول مشاور بانکداری خرد در حوزه بین‌الملل، مفهوم شعبه‌های الکترونیک و استفاده از ویدبو برای ارائه خدمات از راه دور به مشتریان حدود 20 سال است که بوجود آمده است. اما امروزه ATM‌ها، تکنولوژی سلف سرویس و ارتباطات ویدیویی توسعه زیادی پیدا کرده‌اند.

 

این شعب الکترونیک باید دارای یک ATM هوشمند با قابلیت پرداخت پول نقد باشند یا بتوانند چک و پول نقد را از مشتریان قبول کند تا در حسابشان سپرده گذاری کنند. در همین راستا دیبولد مفهومی به نام "بانکداری پاسخگو" را که نوعی شعبه میکرو است ایجاد کرده است. این مفهوم کاربردی دارای ATMهای پیشرفته و یک اتاق مشاوره است که در آن مشتریان می‌توانند از طریق ویدیو با متخصصان بانکی از راه دور صحبت کنند.

 

طبق اخبار منتشر شده از دیبولد، این کاربرد به بانکها اجازه می‌دهد در جایی باشند که مشتری زندگی و کار می‌کند و بدون داشتن حتی یک کارمند در شعبه، تعاملات شخصی سازی شده‌ای با مشتریان برقرار کنند. برای مثال آنها می توانند در مکان‌هایی مانند دانشگاه، بیمارستان و مرکز خرید قرار داده شوند تا به مشتریان بانکها، خدمات مالی و بانکی ارائه دهند و از مشتریان غیر بانکی‌شان نیز هزینه مبادلات بانکی را دریافت کنند. شعب الکترونیک راهی موثر برای بانکها هستند تا بتوانند به مشتریان وام دهند یا آنها را تشویق به سپرده گذاری کنند. به علاوه، تجهیزات شعب الکترونیک با ATMهای نقدی و ماشین‌های سپرده گذاری خودکار می‌توانند به مشتریان کسب و کارهای کوچک خدمات بانکی ارائه کنند.

 

گرایش به خدمات اتوماتیک شعبه‌های الکترونیک بخشی از تحول وسیعی است که در بانکها اتفاق افتاده است تا شعبه‌های مجهز بدون کارمند با تکنولوژی سلف سرویس را در راستای بانکداری جهانی ایجاد کنند. این شعب الکترونیک به آخرین تکنولوژی احراز هویت و ادغام کانال بانکداری موبایلی در ATM مجهز شده‌اند تا بتوانند به مشتریان خدمت رسانی کنند.

 

در مطالعه‌ای که نوامبر 2014 توسط گروه مشاوران مرکاتور صورت گرفت، نشان داد که بیشتر مشتریان بانکهای آمریکایی (36 درصد) مایل به استفاده از خدمات سلف سرویس هستند و 30 درصد نیز مایل به دریافت خدمات از کارمند باجه هستند.

 

به عنوان مقایسه با بررسی مشابهی که توسط مرکاتور در سال 2012 صورت گرفت، بیشتر مشتریان امروزی گفته‌اند که به احتمال زیاد از ATMها به جای کارمندان باجه استفاده می‌کنند (36درصد 2014 در برابر 24 درصد 2012)، در حالی که تعداد کمتری گفتند که هنوز احتمال دارد که از خدمات کارمندان باجه استفاده کنند (30درصد 2014 در برابر 41درصد 2012).

 

کارن آگوستین مدیر خدمات داده‌های اولیه در مرکاتور اظهار کرده که طبق بررسی ما، کارمندان شعبه در ایالات متحده به میزان قابل توجهی در حال جابجایی با خدمات اتوماتیک هستند. به علاوه گزارش مرکاتور نشان می‌دهد که کاربران جوان تلفن همراه ترجیح می‌دهند برای نقد کردن چک‌های با ارزش 50دلار و کمتر، از خدمات از راه دور سپرده‌ها به جای دیگر روشها استفاده کنند. برای چک‌های دارای ارزش بالاتر هنوز کارمندان باجه ترجیح داده می‌شوند ولی طبق گزارش مرکاتور تمایل به این روش نیز به مرور در حال کاهش است.

 

بنابراین هر چقدر که تکنولوژی بانکداری سلف سرویس توسعه یابد و استفاده از آن آسان‌تر شود، مشتریان بیشتری گرایش به استفاده از کانال‌های سلف سرویس پیدا می‌کنند تا مراجعه به کارمندان باجه.

 

بانکها می‌توانند از شعب الکترونیک برای افزایش حضور در بازارهای مختلف استفاده کنند، بدون اینکه هزینه‌هایشان افزایش یابد. طراحی مناسب این شعب باعث قابل حمل بودنشان شده و به بانکها امکان می‌دهد تا برای تست بازارهای مختلف، مکان آنها را جابجا کنند.

 

به علاوه کیوسکهای الکترونیکی بزرگی هم وجود دارند که برای بانکها کم هزینه‌تر از شعب سنتی هستند و اندازه آنها کمتر از 200 فوت مربع است و به راحتی قابل استفاده هستند. این کیوسک‌ها به همراه ATMهای چندگانه در هر مکانی یک شعبه الکترونیک را ایجاد می‌کنند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.