جدیدترین پیش‌بینی بانک جهانی از وضعیت اقتصاد ایران

بانک جهانی در جدیدترین گزارش خود از احتمال افزایش رشد منفی اقتصاد ایران در سال‌های پیش‌رو خبر داده است.

عصر بانک؛در این گزارش که از سوی اتاق بازرگانی تهران منتشر شده است بانک جهانی به ارزیابی وضعیت اقتصاد در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا پرداخته که براساس آن بسیاری از اقتصادهای فعال در این منطقه با رشد منفی اقتصادی روبه‌رو شده یا روند افزایش تولیدات اقتصادی داخلی‌شان به کندی پیش خواهد رفت.

 

براین اساس پیش‌بینی شده که در فاصله سال‌های 2019 تا 2021 به طور میانگین رشد اقتصادی این کشورها در محدوده 1.5 تا 3.5 درصد خواهد بود و کشورهای مصر، جیبوتی و عراق در این بین بالاترین میزان رشد را به خود اختصاص خواهند داد.

 

همچنین ایران در این گزارش در ردیف کشورهایی قرار گرفته که میانگین رشدشان از منفی 3.8 تا مثبت یک درصد ارزیابی می‌شود.

 

بانک جهانی که در گزارش جدید خود میزان رشد پیش‌بینی شده برای کشورهای حاضر در خاورمیانه را تعدیل کرده، کند شدن سرعت رشد بازارهای صادراتی در اتحادیه اروپا، آمریکا و چین را اصلی‌ترین دلیل این کندی در نظر گرفته است.

 

کشورهای حاضر در این منطقه تا پیش از سال 2017 میزان رشد اقتصادی خود را با جهان هماهنگ کرده بودند، اما در این سال با رسیدن رشد اقتصادی‌شان به عدد 1.4 از قافله جهانی جا ماندند. در سال 2018 این رشد اقتصادی به 1.6 درصد رسید که باز هم نتوانست شکاف جهانی با اقتصاد خاورمیانه را جبران کند.

 

طبق پیش‌بینی‌ها رشد اقتصادی منطقه خاورمیانه در سال 2019، 1.5 درصد خواهد بود و در سال 2020 به 3.4 درصد خواهد رسید.

 

با توجه به تحریم‌های اقتصادی که ایران با آن روبه‌رو بوده براساس ارزیابی‌های جهانی در سال 2019 پیش‌بینی می‌شود رشد اقتصادی ایران به منفی 3.8 درصد برسد و این بانک پیش‌بینی کرده رکودی که در سال 2018 آغاز شده بود در سال جاری میلادی نیز ادامه پیدا کند.

 

در چشم‌انداز سال‌های پیش‌رو، اقتصاد ایران در سال 2020 و 2021 حدوداً به رشد مثبت یک درصد خواهد رسید که از یک سو نشان‌دهنده پایان دوران رشدهای منفی و از سوی دیگر نشان‌دهنده سرعت پایین رشد اقتصادی ایران است.

 

همچنین پیش‌بینی شده تراز حساب جاری ایران که در سال 2017، 3.5 درصد بود و در سال 2018 به نیم درصد رسید در سال 2019، صفر و در سال‌های 2020 و 2021 کمتر از یک درصد باشد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.