قرعه‌کشی برای اعطای جوایز خدمات ارزش افزوده ممنوع شد

پس از ممنوع شدن فعالیت پیش‌فرض سرویس ارزش‌افزوده برای سیم‌کارت‌های جدید، همراه اول اعطای جوایز در قالب قرعه‌کشی سرویس‌های ارزش افزوده را نیز ممنوع کرد.

عصر بانک؛خدمات ارزش افزوده (Value Added Services) که به اختصار VAS نامیده می‌شوند، شامل مواردی غیر از خدمات استاندارد اپراتورها مانند تماس صوتی و پیامک معمول است. در خدمات ارزش افزوده تلفن همراه ابزارهایی مانند پیامک، تماس و دیتای مصرفی به‌عنوان ابزار ارائه خدمات استفاده می‌شود. این خدمات می‌تواند توسط خود اپراتورها یا توسط شرکای ثالثی که به‌عنوان تامین‌کننده‌ی محتوا (Content Provider) شناخته می‌شوند، انجام شود.

 

مهم‌ترین موضوعات خدمات ارزش افزوده تلفن همراه، شامل اخبار، مسابقات و رأی‌گیری، خدمات تماس از دست رفته و صندوق پستی، تبلیغات موبایلی، اطلاع‌رسانی، پرداخت موبایلی، تلویزیون آنلاین وOTT، پخش یا دانلود موسیقی، زنگ انتظار تماس، بازی آنلاین، خدمات ورزشی و اطلاع‌رسانی، خدمات استیکر و این قبیل سرویس‌ها می‌شود.

در حالی که اخیراً اعلام شده بود با ابلاغ سازمان تنظیم مقررات، برای سیم‌کارت‌های جدید، سرویس ارزش‌افزوده غیرفعال است مگر اینکه خود مشترک از ابتدا بخواهد، همراه اول اعلام کرد برای شفاف‌سازی بیشتر و رفع شبهه از خدمات ارزش افزوده، دستورالعمل عدم استفاده از قرعه‌کشی برای جوایز این سرویس‌ها نیز به شرکت‌ها ابلاغ شده است.

 

در این راستا ابوذر مهرمنش -مدیرکل سرویس‌های ارزش افزوده همراه اول- در گفت‌وگو با ایسنا، درباره‌ی اقدام همراه اول برای حذف اعطای جوایز در سرویس‌های ارزش افزوده با انجام قرعه‌کشی اظهار کرد: ما سبد متنوعی از سرویس‌ها و محتوای دیجیتال داریم که ممکن است خیلی از آن‌ها را مردم نشناسند. بسیاری از این سرویس‌ها برای تبلیغات و شناسایی خود جایزه می‌دهند. ما این اعطای جوایز را محدود کردیم به اینکه مردم صرفاً خود کاربری و محتوا را بشناسند.

 

وی با بیان این‌که برخی اجرای قرعه‌کشی برای اعطای جایزه را نزدیک به بخت‌آزمایی می‌دانستند، گفت: به همین دلیل این اقدام برای شفافیت بیشتر و رفع شبهه صورت گرفت. البته ما از همان ابتدای راه‌اندازی سرویس ارزش افزوده، از مراجع استفتا کرده بودیم و مطابق با آن پیش می‌رفتیم و تمام آیین‌نامه‌هایی که از لحاظ اعطای جوایز داشتیم، با بخت‌آزمایی فاصله داشت.

 

مدیرکل سرویس‌های ارزش افزوده همراه اول ادامه داد: با وجود این، مطالباتی از طرف مردم بود و ما سعی کردیم این کار را انجام دهیم. هم‌چنین از طرفی ما می‌خواستیم ارتقای کیفیت محصولاتمان را داشته باشیم. به همین دلیل از این پس هیچ اپلیکیشن و سرویسی در همراه اول، قرعه‌کشی جایزه ندارد و جایزه به کاربری محتوا و هرکسی که دستاوردی در تولید محتوا داده می‌شود.

 

به گزارش ایسنا، مطابق مصوبه 147 کمیسیون تنظیم مقررات، برای ارائه خدمات ارزش افزوده پیامکی از سوی اپراتورها تائید مشترک برای فعال‌سازی الزامی است. بنابراین اپراتور باید در مورد تمامی خدمات ارزش افزوده محتوایی پیامکی، قبل از شروع ارائه خدمات، از طریق یک پیامک در مورد ارائه خدمات از مشترک سوال کند و در صورت تأیید مشترک آن را فعال کند.

 

البته مشترکین تلفن همراه در صورت مواجهه با عضویت ناخواسته در خدمات ارزش افزوده پیامکی می‌توانند با مراجعه به پایگاه اینترنتی .ir195 یا تماس با سامانه ثبت و پاسخگویی به شکایات حوزه ICT به شماره 195 شکایت خود را ثبت کنند تا از سوی معاونت نظارت و اعمال مقررات رگولاتوری پیگیری و اقدام لازم انجام شود. مشترکان می‌توانند از طریق شماره‌گیری #800* در تمام اپراتورهای تلفن همراه از سرویس‌های ارزش افزوده‌ای که برای آنها فعال است، مطلع شده و در صورت عدم تمایل نسبت به حذف آن‌ها اقدام کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.