برخورداری از درگاه های بانکی با استاندارد SSL

پس از ثبت دامین و راه‌اندازی وب‌سایت یکی از اولین کارهایی که باید انجام دهید به‌کارگیری تمهیدات امنیتی برای سایتتان است. یکی از مهم‌ترین این تمهیدات خرید ssl برای ‌سایت است.

عصر بانک؛ Secure Socket Layer که به اختصار SSL نامیده می‌شود، یک تکنولوژی استاندارد امنیتی برای امن کردن انتقال داده‌ها بین سرور و کلاینت از طریق رمزنگاری‌ داده ها است. با این کار اطلاعات بین سایت و کاربر به صورت ایمن انتقال می‌یابد و امکان شنود داده‌ها توسط شخص سوم از بین می‌رود.

 

این تکنولوژی معمولاً با HTTPS که در ابتدای نام دامین قرار می‌گیرد شناخته می‌شود. اگر هنگام ورود به سایت به بخش آدرس سایت در مرورگرتان توجه کرده باشید متوجه این موضوع شده‌اید که برخی از سایت‌ها در ابتدای نامشان واژه HTTP به رنگ قرمز نشان داده می‌شود. این به این معنی است که آن وب‌سایت از پروتکل امنیتی برای انتقال داده‌ها استفاده نمی‌کند و انتقال اطلاعات از طریق آن وب‌سایت می‌تواند ایمن نباشد. حتی گاهی در برخی از موارد مرورگرها به شما اجازه ورود به این سایت‌ها را به دلیل مسائل امنیتی نمی‌دهند.

 

چرا باید از ssl در سایتمان استفاده کنیم ؟

شاید مهم‌ترین دلیل برای خرید ssl و استفاده از آن در سایتمان امنیت اطلاعات سایت و کاربران سایت باشد. با استفاده از ssl شما وب‌سایتتان را در مقابل هک شدن و به سرقت رفتن اطلاعات حفظ می‌کنید و امکان وقوع جرائم اینترنتی از طریق اطلاعات ربوده شده از سایتتان را تقریباً از بین می‌برید. اما خرید ssl و استفاده از آن در وب‌سایتتان مزایای دیگری هم دارد که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شویم:

 

ارتقا رتبه سئو

امنیت کاربران از فاکتور های مهم گوگل برای رتبه بندی سایتهاست. گوگل بارها اعلام کرده است سایت‌هایی که از پروتکل امن HTTPS استفاده می‌کنند در رتبه بندی از اهمیت بالایی برخوردارند.

 

اعتماد کاربران

زمانی که کاربری با هدف انجام یک خرید اینترنتی و یا ثبت نام با هویت واقعی به یک وب‌سایت مراجعه می‌کند، علاقه‌مند است که بداند این اطلاعات در اختیار چه کسی قرار می‌گیرد و آیا امکان شنود آن توسط فرد دیگری هست یا نه. با استفاده از ssl شما این آرامش خاطر را به کاربر می‌دهید که اطلاعات شخصی او توسط یک وب‌سایت تائید شده دریافت می‌شود و در این بین هیچ گونه تداخل و شنود اطلاعاتی صورت نمی‌گیرد.

 

برخورداری از درگاه های بانکی

یکی از الزامات برخورداری از درگاه بانکی در وب‌سایت‌ها استفاده از ssl در وب‌سایت می‌باشد. در صورتی که قصد فروش محصول یا محتوایی در ساییتان دارید شما نیاز به درگاه بانکی برای ساییتان خواهید داشت که تنها در صورت خرید ssl و استفاده از آن می‌توانید درگاه بانکی را در سایتتان قرار دهید.

 

دریافت نماد اعتماد الکترونیکی

این مورد نیز همانند موارد قبلی از مزایای یک وب‌سایت به شمار می‌رود که تنها در صورت داشتن ssl قابل دریافت است. داشتن نماد الکترونیکی می‌تواند دلیل دیگری برای اعتباربخشی به سایت شما در دید کاربرانتان باشد.

 

تجربه بهتر کاربری

مرورگرهای معروف اینترنتی نظیر گوگل کروم و فایرفاکس به امنیت وب‌سایت حساس بوده و سایت‌هایی را که از ssl استفاده می‌کنند با رنگ سبز و یا درج عبارت secure نشان می‌دهند و در مقابل سایت‌های غیر امن را با رنگ قرمز و عبارت insecure نشان می‌دهند. در برخی موارد مرورگرها به کاربر هشدار می‌دهند که یک سایت امن نیست و کاربر را از ورود به آن سایت منع می‌کنند که این می‌تواند تجربه‌ی کاربری بدی را رقم بزند که اصلاً مطلوب صاحبان وب‌سایت نیست.

 

استفاده از ssl ممکن است معایبی هم داشته باشد مثلاً هزینه‌ی اضافی‌ای که باید صاحب سایت برای خرید ssl متحمل شود و یا بار اضافی‌ای که به‌واسطه‌ی رمزنگاری داده‌ها به سرور وارد می‌شود. اما نکته‌ای که در این موضوع وجود دارد این است که مزایای استفاده از ssl بسیار بیشتر از معایب آن بوده و استفاده از آن یک کار کاملاً منطقی و الزامی برای هر وب‌سایتی خواهد بود. ضمناً می‌توان با انتخاب یک سرویس‌دهنده‌ی مناسب تا حد زیادی این هزینه‌ها را کاهش داد.

 

برای خرید SSL باید چه کرد ؟

برای خرید گواهی ssl کافی است سری به یک سایت معتبر فروش ssl  بزنید. توجه داشته باشید که اعتبار سایتی که در آن اقدام به خرید ssl می‌کنید دارای اهمیت ویژه‌ای است. طبق اطلاعاتی که گوگل از کاربران مرورگر کروم منتشر کرده است در سال 2019 بیش از 86 درصد سایت‌هایی که کاربران بازدید کرده‌اند از نوع https بوده و همچنین بیش از 90 درصد زمان حضور کاربران در سایت‌های با پروتکل https بوده است. این آمار اهمیت رو به گسترش استفاده از پروتکل‌های امن برای وب‌سایت را نشان می‌دهد. در حال حاضر لزوم استفاده از پروتکل‌های امن برای وب‌سایت‌ها یک امر بدیهی به نظر می‌رسد اما نکته‌ی که در این موضوع باید به آن توجه کرد خرید گواهی ssl از شرکت‌های معتبر و قابل‌اعتماد است.

 

/دنیای اقتصاد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.