ریشه تورم در ایران چیست؟

کامران ندری گفت: خلق پول و وابستگی به درآمدهای نفتی توامان عامل بروز بحران‌های تورمی در ایران هستند .

عصر بانک؛معاون پژوهشی پژوهشکده پولی و بانکی افزود:مساله خلق پول در ایران مساله ای بسیار مهم است و لازم است برای کنترل و مهار تورم این نکته مد نظر قرار گیرد .

 
 وی با تاکید بر اینکه برای تشریح این موضوع می توان مثالی عینی آورد، گفت: نمونه اخیر و عینی این اقدام پروژه مسکن مهر است . این پروژه به طور کلی با خلق پول و اعتیار از سوی بانک مرکزی راه افتاد و در ظاهر هر چند یک عملیات عمرانی است اما در عمق خود عملیاتی مالی است و تبعات این رفتار حالا در اقتصاد روشن شده است .
 
 
 وی تاکید کرد: بخش مهمی از یارانه هایی که به مردم پرداخت شد نیز با خلق پول و اعتبار توسط بانک مرکزی تامین مالی شد.
 
 
این استاد دانشگاه تاکید کرد: در چنین شرایطی عامل اصلی رشد نقدینگی؛ افزایش بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی است و ریشه مشکلات ما از ناحیه رشد بالای نقدینگی به وضعیت نامناسب بانک‌ها و عدم توانایی بانک مرکزی در کنترل این وضیت است.
 
کامران ندری
 
ندری به اهمیت موضوع استقلال بانک مرکزی اشاره کرد و ادامه داد:  اگر ابزار نفت و بانک مرکزی را از دولت ها یا به عبارت دیگر مجموعه حاکمیت بگیریم ، تغییراتی جدی در عرصه سیاستگذاری رخ خواهد داد.
 
 
 ندری اضافه کرد شناسایی ریشه بحران مهمترین گام برای حل آن و ممانعت از بازگشت دوباره است چرا که در غیر این صورت ممکن است با مسکن هایی موقتا بحران فروکش کند اما در بزنگاه خاص بار دیگر خود را نشان می دهد.
 
/خبرآنلاین
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.