ارائه یک راهکار نوآورانه برای افزایش توان خرید مشتری

با توجه به کاهش توان خرید مردم در سال‌جاری شرکت‌های ایرانی اقدام به ارائه خدمات جدیدی کرده‌اند که توان مشتری را برای پرداخت افزایش می‌دهد.

عصر بانک؛ «کش‌بک» (Cash Back) یا بازگشت نقدی روشی است که برای نخستین‌بار در ایران، به‌نام «پیش‌کش» از سوی شرکت تجارت الکترونیک بهار و روی زیرساخت‌های مختلف پرداخت، از جمله دو کیف پول موبایلی «کیپو» و «سازمان من» ارائه شده است.

 

این روش که اتفاقا امکانی پرمصرف در بازاریابی مدرن جهان است، به کارخانه‌های تولیدی، واردکنندگان محصولات مختلف، ارائه‌کنندگان خدمات و صاحبان فروشگاه‌های بزرگ و کوچک، این امکان را می‌دهد که پس از انجام خرید، بخشی از مبلغ خرید را به مشتری بازگردانند. از آنجا که این فرآیند در پیش‌کش به وسیله اسکن کد QR و در بستر تلفن‌همراه مشتری انجام می‌شود، مبلغ پیش‌کش در نظر گرفته شده از سوی تولیدکننده یا فروشنده، به‌صورت مستقیم و تضمین‌شده به مشتریان می‌رسد و آنان را به تدریج به مشتریان وفادار تبدیل می‌کند.

 

بررسی‌ها نشان می‌دهد که تخفیف، قرعه‌کشی و… بسیاری از روش‌هایی که در درازمدت برای ترغیب مشتری به خرید بیشتر به کار گرفته شده است، دیگر مانند گذشته موجب وفاداری مشتری نمی‌شود و با توجه به وضعیت اقتصادی موجود، مشتری از جایی خرید می‌کند که بتواند تخفیف‌های بیشتر بگیرد و جوایز بزرگ‌تری به او وعده داده شود. اما اگر مشتری در زمان خرید، بخشی از مبلغ خرید خود را به‌صورت نقدی دریافت کند، تردیدی نیست که سراغ رقبای دیگر نمی‌رود. این راهکاری است که امروز در دنیا میان خریداران و فروشنده‌ها جای خود را پیدا کرده است.

 

براساس این گزارش،از آنجا که پیش‌کش در بستر موبایل مشتری ارائه می‌شود، یک کانال ارتباط مستقیم بین تولیدکننده/ فروشنده‌ای که آن را ارائه داده و مشتری برقرار می‌شود. این کانال بهترین فرصت برای افزایش وفاداری مشتری با اطلاع‌رسانی‌های بعدی، اعلام کمپین‌ها و جشنواره‌ها، نظرسنجی دقیق و ترغیب مشتری به خرید مجدد است و علاوه بر هوشمندتر و هدفمندتر بودن نسبت به روش‌های دیگر، هزینه‌های بازاریابی و فروش را به‌شدت کاهش می‌دهد. همچنین پیش‌کش موثرترین و کم‌دردسرترین روش افزایش فروش به‌شمار می‌رود؛ چراکه هدیه نقدی پیش‌کش به سیستم صندوق و فروش فروشگاه ارتباطی ندارد و بنابراین مشکلی در حسابداری ایجاد نمی‌کند. همچنین پیش‌کش تخفیف نیست که به‌صورت درصدی از قیمت کالا محاسبه شود، بلکه عددی ثابت است که تولیدکننده یا فروشنده کالا آن را مشخص کرده و برای هر دو طرف (هم خودش و هم خریدار) به راحتی ملموس و قابل محاسبه است.

 

/دنیای اقتصاد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.