چالشی بزرگ به نام 5G/ چرا اینترنت نسل پنجم مهم است؟

عرضه خدمات اینترنت نسل پنجم، از سال جاری میلادی آغاز می‌شود. این خدمات، که انقلابی در عرصه ارتباطات ایجاد خواهد کرد، سرعت دانلود اطلاعات را هزار برابر بیشتر خواهد کرد.

عصر بانک؛سرعت 5G برای کاربران یک اتفاق بزرگ خواهد بود. ارقام نشان می‌دهد که سرعت دانلود بین 100 مگابایت در ثانیه تا 20 گیگابایت در ثانیه خواهد بود. این سرعت هزار برابر از اینترنت نسل چهار (4 G) بیشتر است.عرضه خدمات اینترنت نسل پنجم، از سال جاری میلادی آغاز می‌شود. این خدمات، که انقلابی در عرصه ارتباطات ایجاد خواهد کرد، سرعت دانلود اطلاعات را هزار برابر بیشتر خواهد کرد.

 
 چیزی که برای اینترنت نسل پنج اتفاق افتاده بی‌سابقه است. در تاریخ تلفن همراه تا حالا سابقه نداشته که قبل از ورود یک فناوری جدید به بازار چنین هیاهویی در جهان به وجود بیاید. به نظر می‌رسد که اپراتور‌های تلفن همراه، تولیدکنندگان گوشی و فروشندگان تجهیزات موبایلی، درگیر یک مسابقه نفس‌گیر هستند تا در به دست آوردن یک فناوری نوین پیشتاز باشند.
 
از آنجا که تلفن‌های همراه برای نخستین بار در اواسط دهه 1980 ظهور کردند، این صنعت تاکنون چندین «نسل» از شبکه و فناوری را عرضه کرده است. تلفن‌های اولیه دهه 1980، که شبیه آجر بودند، جای‌شان را به تلفن‌های نسل دوم دهه 1990 دادند که دارای خدمات دیجیتال و سیار بودند. سپس، قبل از اینکه اینترنت نسل چهار در دهه 2010 عرضه شود، تلفن‌های نسل سوم در دهه 2000 اتصال بهبودیافته اینترنتی را ارائه کردند.
 
اکنون «5G» یا نسل پنجم مطرح شده است؛ که علیرغم تمرکز قابل توجه رسانه‌ها بر قابلیت‌های داده‌ای آن (مانند دانلود یک فیلم اچ دی در کمتر از یک دقیقه)، تمرکز کردن صرف بر سرعت اینترنت نسل پنجم، به معنای غفلت کردن از اهمیت آن است.
 
در همین رابطه، نایجل لینج، استاد علوم کامپیوتر و ارتباطات در دانشگاه سالفورد، طی یادداشتی در مجله نیوزویک، به دلایل مهم بودن اینترنت نسل پنج پرداخت. به گفته لینج، سرعت 5G  برای کاربران یک اتفاق بزرگ خواهد بود. ارقام نشان می‌دهد که سرعت دانلود بین 100 مگابایت در ثانیه تا 20 گیگابایت در ثانیه خواهد بود. این سرعت هزار برابر از اینترنت نسل چهار (4G) بیشتر است. طبیعتا این پیشرفت در پاسخ به اشتهای سیری‌ناپذیر کاربران برای دریافت محتوای آنلاین بیشتر، خصوصا ویدئو، صورت می‌گیرد. اما 5G فقط در تلفن‌های همراه انقلاب ایجاد نخواهد کرد بلکه می‌تواند از طریق فناوری دسترسی به وایرلس ثابت (FWA)، به راهی جایگزین برای فراهم کردن دسترسی به اینترنت با پهنای باند وسیع به منازل باشد. فناوری FWA به جای استفاده از خطوط ثابت، از فناوری شبکه وایرلس موبایلی استفاده می‌کند.
 
علاوه بر این، مسئله تاخیر (latency) هم مطرح است که پاسخگویی شبکه را تعیین می‌کند. در حال حاضر، این تاخیر در فناوری 4G حدود 40 میلی‌ثانیه است. اما با فناوری 5G ممکن است در برنامه‌های «پهنای باند موبایلی تقویت شده» (eMBB)، تاخیر به 10 میلی‌ثانیه کاهش یابد. این امر برای اکثر مردم، اهمیت خاصی ندارد. اما ممکن است برای توسعه برنامه‌های تخصصی مثل واقعیت مجازی و ماشین‌های خودران حیاتی باشد. در این برنامه‌ها تاخیر‌های کوچک، تغییرات بزرگی ایجاد می‌کنند.
 
به نوشته لینج، اینترنت نسل پنجم برای اپراتورها، فواید متعددی دارد. فرکانس‌های بالاتر و فناوری جدید آنتن «MIMO»، پوشش بهتر و ظرفیت بیشتری فراهم خواهند کرد. این امر تضمین خواهد کرد که با وجود افزایش تقاضا در مناطق پرجمعیت، کاربر اتصال دائم خواهد داشت. بهبود پوشش شبکه، برای کارآمدی اینترنت اشیا هم حیاتی خواهد بود که از طریق آن تعداد زیادی از سنسورها، سیستم‌های جاسازی شده و گوشی‌ها باید به طور وایرلس به یکدیگر متصل باشند تا تبادل اطلاعات صورت گیرد.
 
فناوری 5G اپراتور‌ها را قادر می‌سازد که به گروه‌های مختلف در یک شبکه، انواع مختلفی از خدمات را به شکل بهتر و مدیریت‌شده‌تر ارائه دهند. این امر، با ایجاد یک شبکه خدمات محور، که به جای جایگزین شدن در آینده قابلیت توسعه را دارد، زیرساخت 5G را در برابر پیشرفت‌های آینده مصون می‌دارد؛ که این امر نیاز به اینترنت نسل ششم را برطرف و نسل‌های شبکه قبلی را هم از عرصه حذف می‌کند.
 
پیشرفت به سوی 5 G. سریع بوده است. اول قرار بود این فناوری با اهداف تجاری در سال 2020 راه اندازی شود. اما اکنون راه اندازی آن یک سال زودتر اتفاق می‌افتد. نخستین استاندارد‌های رسمی آن در دسامبر 2017 تایید شد و گوشی‌های مورد نیاز آن هم قرار است در ربع اول سال 2019 عرضه شوند؛ که قیمت آن‌ها هم حدود 600 یورو پیش‌بینی می‌شود. اپراتور‌های بریتانیا، اعلام کرده‌اند که از اواسط سال 2019 راه اندازی تجاری این فناوری را شروع خواهند کرد. اما با توجه به سرمایه‌گذاری عظیم در نسل چهارم و نسل‌های قبلی، سرعت عرضه نسل پنجم در ابتدا تابع تقاضا خواهد بود.
 
این یک چالش بزرگ است. سود‌های 5G برای این صنعت با هزینه هنگفت همراه خواهد شد. در آوریل 2018، اپراتور‌های موبایل بریتانیا، 1.1 میلیارد یورو بر هزینه‌های مجوز دسترسی به فرکانس‌های رادیویی جدید 3.4 GHz هزینه کردند و هر کدام از این اپراتور‌ها قول داده‌اند که برای ایجاد خدمات 5G میلیارد‌ها سرمایه‌گذاری کنند. همه این سرمایه‌گذاری‌ها در حالی صورت می‌گیرد که هنوز هیچ درآمدی از این صنعت بدست نیامده است؛ بنابراین چگونه می‌توان از این صنعت پول درآورد؟ نهایتا مشکل این است که 4G هنوز به اندازه کافی برای مشتریان موبایل خوب است. با توجه به اینکه اغلب فواید شرکت‌ها از 5G برای کاربران یا ناشناخته‌اند یا اینکه فایده مستقیم اندکی در زندگی روزمره دارند، صرف دانلود کردن با سرعت بالاتر چه ارزشی می‌تواند داشته باشد؟
 
بنابراین موفقیت 5G به اپراتور‌ها و توسعه بازار‌های جدید توسط شرکای‌شان بستگی دارد. بازار‌هایی که بر مشتریان غیرسنتی خدمات موبایلی تمرکز کنند. شاید راه اندازی این فناوری با ارائه ظرفیت بیشتر برای خدمات روزانه مثل ویدئو آغاز شود. اما به هرحال سرمایه‌گذاران باید به ایده‌های بزرگ فکر کنند.
 
/فرارو
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.