معضلات واردات بدون انتقال ارز/ تراکنش ارزی بدون نظارت بانک‌مرکزی غیرقابل قبول است

حریری گفت: هرگونه تراکنش ارزی بدون نظارت بانک‌مرکزی از اساس غیر قابل قبول است.

عصر بانک؛مجیدرضا حریری، نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین، با اشاره به اینکه در واردات بدون انتقال ارز منشا تامین ارز شفاف نیست، گفت: در این نوع واردات، بانک‌مرکزی به عنوان سیاستگذار عملا در چرخه نقل و انتقال ارز به داخل یا خارج از کشور قرار ندارد؛ این موضوع احتمال وقوع «پولشویی» و «قاچاق کالا» را تقویت می‌کند.

 

وی در ادامه با بیان اینکه نظارت بانک‌مرکزی بر روند مبادلات ارزی و ریالی منجر به شفافیت اطلاعات و کاهش فساد می‌شود، اظهار داشت: در همه کشورها، کلیه تراکنش‌های مالی با نظارت بانک‌های مرکزی انجام می‌گیرد؛ بنابراین در کشورمان هرگونه انجام تراکنش ارزی بدون نظارت بانک‌مرکزی از اساس غیر قابل قبول است.

 

نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین با انتقاد از قیمت‌گذاری بانک‌مرکزی در بازار ارز گفت: برای صادرکنندگان غیرنفتی بخش خصوصی و سایر دارندگان ارز، باید اطمینان حاصل شود که بانک‌مرکزی در قیمت‌گذاری ارز دخالتی ندارد چراکه وقتی قیمت‌گذاری توسط بانک‌مرکزی انجام می‌گیرد، انگیزه افراد برای ارائه ارز خود کاهش می‌یابد.

 

این فعال بخش خصوصی در پایان خاطرنشان کرد: اگر بانک‌مرکزی در قیمت‌گذاری ارز دخالت نکرده و بازار روند طبیعی خود را طی کند، سمت عرضه ارز تقویت شده و در نتیجه نرخ ارز به طور طبیعی کاهش پیدا خواهد کرد.

 

واردات بدون انتقال ارز، روشی از واردات کالا‌ها است که تامین ارز آن خارج از شبکه بانکی صورت می‌گیرد. به عبارتی یعنی آنکه بانک مرکزی به عنوان سیاستگذار ارزی در کشور، هیچ گونه رصد و نظارتی بر منشاء ارزی واردات کالا‌ها با این روش ندارد.

 

علاوه بر اینکه این روش وارداتی، موجب ایجاد بی نظمی و عدم شفافیت در بازار ارز داخلی می‌شود، پیمان سپاری ارزی را نیز بی‌اثر کرده و نتیجه آنکه دارندگان ارز‌های حاصل از صادرات به بهانه تامین ارز واردکنندگان واردات بدون انتقال ارز، از فروش ارز صادراتی‌شان در سامانه نیما خودداری می‌کنند.

/باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.