علاقه زاکربرگ به استفاده از بلاک‌چین در فیسبوک

مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیسبوک، از علاقه بالقوه‌اش به استفاده از سیستم بلاک‌چین در شبکه اجتماعی خود خبر داد.

عصر بانک؛مارک زاکربرگ، مدیر عامل فیسبوک، در بخشی از مصاحبه عمومی خود با جاناتان زیتترین، پروفسور حقوق دانشگاه هاروارد، گفت به طور بالقوه به استفاده از سیستم بلاک‌چین در شبکه اجتماعی خود علاقه‌مند است. به طور خاص، زاکربرگ گفت سیستم بلاک‌چین می‌تواند قدرت‌های منحصربه‌فردی به کاربران در هنگام اجازه دسترسی برنامه‌های شخص ثالث به داده‌ها، دهد.

 

فیسبوک در ماه جولای گذشته به رهبری دیوید مارکوس سرمایه‌گذاری خود را روی تیم بلاک‌چین آغاز کرد. هدف تیم تشکیل شده این است که بهترین شیوه‌ها برای همگام‌سازی سیستم بلاک‌چین با فیسبوک را پیدا کنند. اوایل این ماه، فیسبوک ChainSpace که یک شرکت تحقیقاتی در زمینه توسعه قراردادهای هوشمند است، خریداری کرد.

 

در ماه مه، سایت فناوری چدار گزارش داد که فیسبوک نیز در حال تحقیق برای امکان ایجاد رمزنگاری برای پرداخت در شبکه اجتماعی خود است. اما این اولین نشانه‌ای است که بر اساس آن فیسبوک می‌تواند تکنولوژی بلاک‌چین را به عنوان بخشی از سیستم ورود و اشتراک‌گذاری داده‌ها با شبکه اجتماعی خود ادغام کند.

 

زاکربرگ در مصاحبه‌ای گفت: «تأیید اعتبار (authentication) یکی از موارد استفاده بلاک‌چین است که من به طور بالقوه به آن علاقه‌مند هستم، اگرچه من راهی برای این کار پیدا نکرده‌ام. به طور کلی، سیستم پیشنهادی بلاک‌چین جایگزین مناسبی برای سیستم ورود (Login) فیسبوک است.»

این سیستم می‌تواند به اشخاص حق انتخاب برنامه‌هایی را که اجازه دسترسی دارد، بدهد و همچنین افراد می‌توانند به وسیله این سیستم میزان داده‌های به اشتراک گذاشته شده را محدود کنند. در حال حاضر برخی از سرویس‌های شخص ثالث سیستم‌های مشابهی را برای حفاظت از اطلاعات شخصی کاربران توسعه داده‌اند اما فیسبوک با این رویکرد تغییر چشمگیری در دنیای اینترنت و شبکه‌های اجتماعی ایجاد می‌کند.

 

از جمله دلیل‌هایی که مارک زاکربرگ را به فکر استفاده از بلاک‌چین انداخته است، می‌توان به ریسک رسوایی‌های بیشتر در مورد دزدی اطلاعات شخصی کاربران اشاره کرد. با استفاده از این سیستم دیگر کسی نمی‌تواند به اطلاعات شخصی دسترسی داشته باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.