پرداخت 538 هزار میلیارد تومان تسهیلات به بخش های مختلف اقتصاد

از ابتدای امسال تا پایان دی رقمی معادل 538 هزار میلیارد تومان انواع تسهیلات به بخش‌های مختلف اقتصاد پرداخت شده است.

عصر بانک؛به نقل از بانک مرکزی؛ جداول مربوط به توزیع تسهیلات پرداختی از جانب شبکه بانکی به بخش‌های کشاورزی، مسکن و ساختمان، بازرگانی، صنعت و معدن و همچنین بخش خدمات و امور متفرقه در 10 ماهه امسال نشان می‌دهد که تعداد تسهیلاتی که بخش مسکن و ساختمان در این مدت پرداخت شده به لحاظ میزان رشد، از میزان افزایش تعداد کل تسهیلات پرداختی به بخش‌ها بیشتر بوده است.

 

در 10 ماهه امسال شبکه بانکی کشور 7 هزار و 800 فقره انواع تسهیلات به بخش‌های مختلف اقتصاد کشور پرداخت کرده است. این تعداد تسهیلات در مقایسه با آنچه در 10 ماهه اول پارسال پرداخت شد 6 درصد رشد داشته است. در 10 ماهه اول سال 96 شبکه بانکی 7 هزار و 339 فقره انواع تسهیلات به بخش‌های مختلف اقتصاد ایران تزریق کرد.

 

با این حال تعداد تسهیلاتی که بانک‌ها در 10 ماهه  امسال به بخش مسکن و ساختمان پرداخت کرده‌اند نسبت به سال گذشته 22 درصد افزایش از خود نشان می‌دهد. این میزان رشد در تعداد تسهیلات بخش مسکن 16 واحد درصد بیشتر از میزان رشد در تعداد کل تسهیلات پرداختی از سوی شبکه بانکی به همه بخش‌ها است که بیانگر توجه به بخش مسکن است.

 

بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی بانک مرکزی درباره تامین مالی اقتصاد ایران از سوی بانک ها، از ابتدای امسال  تا پایان دی رقمی معادل 538 هزار میلیارد تومان انواع تسهیلات به بخش‌های مخلتف اقتصاد پرداخت شده است. این حجم ریالی تامین مالی از سوی شبکه بانکی در مقایسه با روند تامین مالی در 10 ماهه  سال 96 رشد 16 درصدی پیدا کرده است. سال گذشته در فاصله 10 ماهه  سال کل بانک‌ها در مجموع 462 هزار میلیارد تومان انواع تسهیلات به بخش‌های مختلف اقتصاد کشور ارایه کردند.

 

همچنین سهم بخش مسکن و ساختمان از مجموع ارزش ریالی تسهیلات پرداختی از جانب شبکه بانکی طی 10 ماهه امسال 8.8 درصد بوده است. این آمار بیانگر آن است که بخش مسکن به لحاظ سهم از تسهیلات بانکی همچنان کمترین سهم را در اختیار دارد هر چند میزان تسهیلات پرداختی با رشد قابل توجه در تعداد و ارزش همراه شده است. اوایل امسال سهم بخش مسکن از تسهیلات بانکی حدود 6 تا 8 درصد در نوسان بود، اما هم اکنون این سهم تا حدودی هر چند ضعیف در حال تقویت است.

 

سهم بخش مسکن به لحاظ تعداد تسهیلات از کل تسهیلات پرداختی از سوی بانک‌ها در این مدت نیز 12.5 درصد بوده است. جزئیات آمار تامین مالی مسکن از سوی شبکه بانکی کشور طی 10 ماهه امسال مشخص می‌کند 43 درصد تسهیلات در این بخش به متقاضیان خرید خانه پرداخت شده و 12 درصد نیز برای ساخت و ساز در اختیار سازنده‌ها قرار گرفته است. تسهیلات در گردش، تسهیلات جعاله و سایر تسهیلات نیز در این بخش به متقاضیان مربوطه ارایه شده است؛ بنابراین محور اصلی تامین مالی مسکن امسال و در فاصله فروردین تا پایان دی ماه بر پرداخت تسهیلات برای خرید خانه استوار بوده است.

 

درعین حال، سهم بخش مسکن از تسهیلات بانکی به لحاظ ارزش ریالی تسهیلات در صورتی که این بخش رونق بگیرد می‌تواند تا حداقل 20 درصد افزایش پیدا کند. اما هم اکنون تقاضای تسهیلات تا حدودی کاهش پیدا کرده است.

 

علت کاهش تقاضا از دست رفتن قدرت خرید تسهیلات مسکن تحت تاثیر رشد شدید قیمت طی امسال است. سازنده‌ها نیز تا حدودی تمایل به دریافت تسهیلات بدون سپرده دارند، اما مشروط به آنکه نرخ سود این تسهیلات با حاشیه سود ساخت و ساز نسبت منطقی داشته باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.