داستان غم انگیز فرار مالیاتی پزشکان/پزشکان در برابر پرداخت چقدر مالیات مقاومت می‌کنند؟

در حالی دیروز توزیع برگه ای توسط یکی از نمایندگان مجلس درباره اینکه میزان مالیات واقعی پزشکان 6700 میلیارد تومانی است، در صحن علنی مجلس جنجالی شد که آمارهای ارائه شده در این متن، مستند به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس و مرکز آمار بود.

عصر بانک؛امروز مصوبات کمیسیون تلفیق درباره مالیات پزشکان که با انتقاد گسترده تشکل های صنفی پزشکان مواجه شده بود، در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار می گیرد و تعیین تکلیف می شود. کمیسیون تلفیق مجلس در راستای مقابله با فرار مالیاتی و در قالب دو بند الحاقی به تبصره 6 لایحه بودجه 98، پزشکان را ملزم به استفاده از پایانه فروشگاهی (دستگاه پوز) و مراکز درمانی را ملزم به پرداخت 10 درصد دستمزد پزشکان به حساب سازمان امور مالیاتی کشور بابت علی الحساب مالیات کرده بود.

 

جنجال های توزیع یک متن در صحن علنی مجلس درباره فرار مالیاتی پزشکان

براساس این گزارش، در جلسه دیروز صبح صحن علنی مجلس شورای اسلامی و در حین بررسی پیشنهاد محمد دهقانی درباره دریافت مالیات پلکانی از کارانه اعضای هیئت علمی دانشگاه ها و پزشکان که نهایتا به تصویب رسید، توزیع متنی توسط نصرالله پژمانفر عضو کمیسیون تلفیق مجلس درباره فرار مالیاتی پزشکان حاشیه ساز شد.

 

بهروز بنیادی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در تذکری گفت: برگه ای در رابطه با پرداخت مالیات مشاغل مختلف در مجلس پخش شد که آمار مندرج در آن صحیح نیست و محتوای آن جای بحث دارد.

 

علی مطهری نایب رئیس مجلس و رئیس جلسه در پاسخ به این تذکر گفت: هیچیک از اعضای هیات رئیسه این برگه را امضا نکرده اند و مسئول آن آقای رحیمی است، در واقع توزیع با مجوز ایشان صورت گرفته است.

 

علیرضا رحیمی عضو هیئت رئیسه مجلس نیز در توضیحی درباره این موضوع گفت: در حال حاضر درخواست کننده فرمی را پر می کند و مشخص می شود متن توسط چه کسی نوشته شده است. همچنین این برگه به درخواست آقای نصرالله پژمانفر نماینده مردم مشهد و کلات در صحن علنی توزیع شده است. هیات رئیسه معمولا به محتوای برگه ها وارد نمی شود و محتوا از سمت هیات رئیسه قابل تایید نیست، لذا صحت و سقم آن با خود درخواست کننده برای توزیع است.

 

نصرالله پژمانفر عضو کمیسیون تلفیق مجلس نیز در این باره گفت: من طبق روال همیشگی برگه درخواست خود را خدمت دکتر لاریجانی رئیس مجلس ارائه دادم و ایشان گفتند؛ برگه در صحن توزیع و ارائه شود و معمولا نیز در چنین برگه هایی مستندات ذکر می شود، ممکن است برداشت برخی این باشد که مستندات قابل دفاع نیست، اما کسی نمی تواند در مستندات مراکز مهمی همچون مرکز پژوهش ها که عقل منفصل مجلس است، تردید کند.

 

علی مطهری نایب رئیس مجلس مجددا توضیح داد: مرکز پژوهش‌ها اعلام کرده که این آمارها مورد تاییدشان نیست.

 

این ماجرا پایان نیافت و در اواخر جلسه دیروز عصر مجلس، نصرالله پژمانفر نماینده مردم مشهد در مجلس خواستار اعلام تذکر شفاهی براساس اصل 75 قانون اساسی شد اما علی مطهری نایب رئیس مجلس که ریاست جلسه را بر عهده داشت اجازه نداد که وی تذکر خود را بیان کند. نایب رئیس مجلس گفت: برگه ای که او توزیع کرد (در جلسه نوبت صبح، مرکز پژوهش ها اعلام کرده بودند که از سوی این مرکز ارائه نشده است) اما طبق مدارکی که آقای پژمانفر ارائه کردند گزارشی از سوی مرکز پژوهش های مجلس بوده است.

 

با این وجود، پژمانفر در دقایق پایانی جلسه دیروز عصر صحن علنی مجلس در تذکر شفاهی درباره این موضوع گفت: در صحن نوبت صبح امروز گزارشی درباره فرار مالیاتی پزشکان ارائه کردم، در این راستا نمایندگان مرجع فرار مالیاتی 6 هزار و 700 میلیارد تومانی پزشکان را جویا شدند و بنده نیز مرکز پژوهش ها را به عنوان مرجع معرفی کردم.

 

نماینده مردم مشهد در مجلس خطاب به مطهری که ریاست جلسه علنی مجلس را برعهده داشت، افزود: شما صحت عدد را از نماینده مرکز پژوهش ها جویا شدید و ایشان بیان کرد ما گزارشی ندادیم.

 

وی با بیان اینکه عین گزارش را برای شما قرائت می کنم، اظهار کرد: در صفحه 32 این گزارش آمده است مقدار واقعی مالیات پزشکان حداقل 6 هزار و 700 میلیارد تومان در سال تخمین زده شده است؛ در حال حاضر بسیاری از پزشکان به فرار مالیاتی متهم هستند.

 

پژمانفر ادامه داد: به نظر می رسد هیات رئیسه تحت تاثیر برخی فشارها قرار گرفته که با صحبت های بنده درباره اعداد و ارقام مربوط به مالیات پزشکان اینگونه برخورد کرد.

 

علی مطهری در پاسخ به این نماینده بیان داشت: نماینده مرکز پژوهش ها در جلسه حاضر بود و ما از ایشان در مورد صحت اطلاعات سوال کردیم این به معنای تحت تاثیر قرار گرفتن نیست.

 

صفحه 32 گزارش شماره 16219 مرکز پژوهش های مجلس با عنوان “بررسی لایحه بودجه سال 1398 کل کشور 1. نکات مهم و محورهای تصمیم گیری (ویرایش اول)” که اوایل دی ماه امسال منتشر شد

 

 فرار مالیاتی پزشکان چقدر است؟

اما متنی که پژمانفر درباره فرار مالیاتی پزشکان در بین نمایندگان مجلس توزیع کرده بود و اعتراض اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس که عمدتا پزشک هستند را برانگیخت، چه بود؟

 

در بخشی از متن پژمانفر که تصویر آن در زیر آمده است، درباره مالیات پزشکان آمده بود: «-مقدار مالیاتی که پزشکان می‌پردازند 150 میلیارد تومان در سال است.

 

– برآورد سازمان امور مالیاتی از مقدار مالیاتی که پزشکان باید بپردازند 700 میلیارد تومان است.

 

– بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس مقدار مالیات واقعی پزشکان 6700 میلیارد تومان است».

 

در بخش دیگری از متن این عضو کمیسیون تلفیق مجلس درباره فرار مالیاتی پزشکان آمده است: «پزشکان تخمین 6700 میلیارد تومانی مرکز پژوهش‌های مجلس از میزان واقعی مالیات پزشکان را غیر واقعی می‌دانند. اما آمارهای رسمی واقعیت این میزان فرار مالیاتی را تأیید می‌کند:

 

-بر اساس گزارش مرکز ملی آمار از حساب‌های ملی سلامت کل هزینه‌های سلامت در سال 95 بالغ بر 121 هزار میلیارد تومان بوده است.

 

-بر اساس حساب‌های ملی سلامت، 85 درصد هزینه‌های سلامت به بخش درمان اختصاص داشته است یعنی معادل 100 هزار میلیارد تومان.

 

-براساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس از عملکرد سازمان بیمه سلامت ایران، دستمزد پزشکان 37 درصد از کل هزینه‌های درمانی را به خود اختصاص می‌دهد یعنی معادل 37 هزار میلیارد تومان.

 

-با در نظر گرفتن سقف معافیت مالی برای 130 هزار پزشک و میانگین مالیات 20 درصدی پزشکان باید 6700 میلیارد تومان مالیات بپردازند».

 

گفتنی است حساب های ملی سلامت توسط مرکز آمار ایران منتشر می شود و اخیرا حساب های ملی سلامت سال 95 منتشر شده است.

 

به گزارش فارس، حال باید دید نمایندگان مجلس با تصویب بندهای الحاقی 1 و 2 تبصره 6 لایحه بودجه 98 که پزشکان را ملزم به استفاده از پایانه فروشگاهی (دستگاه پوز) و مراکز درمانی را ملزم به پرداخت 10 درصد دستمزد پزشکان به حساب سازمان امور مالیاتی کشور بابت علی الحساب مالیات کرده است و گام بزرگی در راستای مقابله با فرار مالیاتی پزشکان است، موافقت می کنند یا خیر؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.