نقش جمع‌سپاری در تحول بانکداری

استفاده از نظرات مشتریان و متخصصان و پاسخگویی آنها به سوالات هدفمند، علاوه بر اینکه به نظام بانکی نتایج دقیقی از کم و کیف خدمات بانکی و شناخت مشتری ارائه می‌دهد، بلکه می‌تواند باعث ارتقا و انعطاف پذیری خدمات نظام بانکی و پرداخت شود.

به گزارش گروه تحقیق عصربانک؛ در هشتمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت که در روزهای 9 و 10 بهمن 1397 در مرکز همایش های بین المللی برج میلاد برگزار می گردد، قرار است در یک تجربه‌ جدید به نام “جمعِ کل”، نظرات متخصصان، در رابطه با بانکداری الکترونیکی و نظام‌های پرداخت به اشتراک گذاشته شود و  این افراد در رسیدن به پاسخ 8 پرسش کلیدی مشارکت کنند. عصربانک این روش جمع آوری و به اشتراک گذاری نظرات متخصصان را که به Crowdsourcing  یا جمع سپاری معروف است را  در ادامه معرفی می‌کند.

 

جمع‌سپاری یا همان corwdsourcing ، راهکاری مناسب در رونق کسب و کار است. جمع‌سپاری نوعی برون‌سپاری است که به سازمان یا شرکت‌های خاصی محدود نمی‌شود بلکه جمعیت زیادی از افراد را در بر می‌گیرد. جمع‌سپاری به صورت مادی و معنوی صورت می‌گیرد. حمایت کنندگان در این روش مستقیماً به‌دنبال سود نیستند و درصورت ناموفق بودن طرح، مجریان را مورد بازخواست قرار نمی‌دهند. امروزه جمع‌سپاری با سرعت بیشتری نسبت به قبل از نظر کیفی و اجرایی در حال رشد است. این روش، نتیجه‌ی تجربه‌ها و شکست‌های متعدد است که به صورت یکپارچه و قابل انتقال درآمده و به‌سرعت در دنیا در حال توسعه است.

جمع‌سپاری در بانکداری
جمع‌سپاری حرکت بسیار قدرتمندی‌ است که تحولات عظیمی را در صنعت بانکداری جهان بوجود آورده است و تاثیر زیادی را در جنبه‌ی نوآورانه‌ی بانکداری داشته است. اگر به دنبال ارتقای کیفیت خدمات بانکداری، افزایش درآمد، رضایت مشتری و کاهش هزینه‌ها هستید، بی‌شک ایجاد سطحی از جمع‌سپاری خدمات بانکی و پرداخت، از میان متخصصان و مشتریان،  بهترین ایده خواهد بود. مشتریان و متخصصان می‌توانند در سوال و جواب‌های بانکی کمک کننده باشند، به ارائه خدمات بهتر سرعت ببخشند و با مدیریت روابط به منظور کاهش هزینه‌هایی که اکنون بانکها می‌پردازند، همکاری کنند. از این رو با سپردن قسمتی از وظایف به مشتریان و متخصصان که نوعی جمع‌سپاری محسوب می‌شود، می‌توان گامی در جهت پیشرفت در این حوزه برداشت. زیرا مشتریان اصلی، حامیان وفادار بانک و متخصصان، دلسوزان نظام بانکی هستند که تجربیاتی متنوعی دارند و می‌تواند حامی و کمک‌کننده باشد.

 

در روش جمع سپاری از طریق اپلیکیشن و طی فرایند پرسشنامه‌ای، مشتری یا متخصص داوطلب شرکت در جمع سپاری از نظر مهارت‌های اجتماعی و دانش خدمات مورد بررسی قرار می‌گیرند و در صورت تایید، تعدادی از مشتریان و متخصصان به سؤالات متنوعی پاسخ می‌دهند.

 

در مدل جمع‌سپاری مشتریان و متخصصان، ایجاد پلتفرم مناسب، ضروری است. در جدیدترین روش‌های جمع سپاری از هوش مصنوعی استفاده می‌شود و بوسیله آن لیستی از پرسش‌های متداول، بررسی  و مناسب‌ترین پاسخ برگزیده می‌شود. این تکنولوژی با ثبت پرسش‌ها، پاسخ‌ها و احتمال تطبیق آنها هوشمندتر می‌شود. در روشی از جمع سپاری هربار که مشتریان و متخصصان به خوبی پرسشی را پاسخ می‌دهند،  مبلغی را از بانک دریافت می‌کنند و هرچه تعداد پرسش‌های درست آنها بیشتر شود، مبلغ بیشتری را دریافت خواهند کرد.

 

جمع‌سپاری چگونه می‌تواند در بانکداری تحول ایجاد کند؟
روش جمع سپاری در بانکداری می‌تواند به عنوان یکی از روش‌های تحول در بانکداری در نظر گرفته شود. استفاده از نظرات مشتریان و متخصصان و پاسخگویی آنها به سوالات هدفمند، علاوه بر اینکه به نظام بانکی نتایج دقیقی از کم و کیف خدمات بانکی و شناخت مشتری ارائه می‌دهد، بلکه می‌تواند باعث ارتقا، انعطاف پذیری و نوآوری خدمات نظام بانکی و پرداخت شود و در کاهش هزینه‌ها در حوزه‌های کم اهمیت و سرمایه گذاری و درآمدزایی در حوزه‌های ناشناخته ولی با اهمیت مثمرثمر باشد.

 

در “جمعِ کل” نیز با استفاده از این روش و مطرح نمودن پرسش های کلیدی در زمینه بانکداری الکترونیکی و نظام های پرداخت، دیدگاه های مختلف جمع آوری و نتیجه های به دست آمده منتشر می‌شود

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.