خدمات الکترونیک جدید بانک توسعه صادرات به مشتریان

مدیر امور فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک توسعه صادرات ایران گفت: این بانک نسبت به تهیه و راه‌اندازی یکی از مطرح‌ترین سیستم‌های تجارت بین‌الملل در سطح دنیا اقدام کرده و در حال تکمیل سبد خدمات قابل ارائه در این سیستم و بومی‌سازی آن منطبق با قوانین و مقررات ابلاغی بانک مرکزی است.

عصر بانک؛عشرت عدالت با بیان اینکه باتوجه به فعالیت تخصصی بانک توسعه صادرات ایران در حوزه ارز از جمله این خدمات می‌توان به ارائه سرویس‌های فاینانس، ریفاینانس، اعتبار خریدار و تسهیلات سندیکایی اشاره کرد، تصریح کرد: با توجه به استراتژی کلان اگزیم‌بانک‌ها به ارائه خدمات خاص به صادرکنندگان و واردکنندگان و تسهیل و بهبود فرآیند ارائه خدمات به این قشر از مشتریان، بانک توسعه صادرات ایران به‌عنوان تنها اگزیم بانک ایران اقدام به ارائه خدمات الکترونیکی خاص به مشتریان کرده است. وی ادامه داد: از جمله این خدمات ارائه سیستم BIB (بانکداری الکترونیک ویژه اشخاص حقوقی) و سایر سیستم‌های یادشده است. مدیر امور فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک توسعه صادرات ایران یکی از مهم‌ترین ابزارهای به‌کاررفته در بخش بانکداری الکترونیک در این بانک را سامانه BIB (بانکداری الکترونیک ویژه اشخاص حقوقی) دانست که در همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت، رتبه دوم جشنواره دکتر نوربخش را دریافت کرد. وی تاکید کرد: راه‌اندازی سیستم مدیریت کانال، سیستم‌های به‌روز LOS و همچنین راه‌اندازی سیستم یکپارچه تجارت بین‌الملل با قابلیت ارائه خدمات برخط الکترونیکی از دیگر ابزارهای جدید به‌کار گرفته شده در بانک است که برخی در پایان سال 96 و برخی در سال 97 راه‌اندازی و به‌روز‌رسانی شده‌اند. مدیر امور فناوری اطلاعات وارتباطات بانک توسعه صادرات ایران برنامه آینده این بانک در حوزه بانکداری الکترونیک را دریافت درخواست‌ها و مستندات مرتبط با عملیات تسهیلاتی و تجارت بین‌الملل از طریق اینترنت اعلام کردو افزود: این برنامه نیازمند ایجاد نظام استنادپذیری الکترونیکی (بهره‌برداری از امضای الکترونیک در ارائه خدمت) خواهد بود. عدالت در پاسخ به این سوال که با توجه به ظهور بسترهای جدید مبنی‌بر بلاک‌چین در حوزه بانکداری الکترونیک، بانک توسعه صادرات چه برنامه‌ای برای توسعه خدمات خود بر این بستر دارد، گفت: در حال حاضر بانک در مرحله فرهنگ‌سازی و ایجاد فهم مشترک در این زمینه و ارائه آموزش‌های لازم در سطوح مختلف و برگزاری کارگاه‌های تخصصی برای کسب ایده‌های نو و تعیین جایگاه دقیق بانک در این حوزه است. وی با تاکیدبر اینکه از سال 1394 گام‌هایی برای یکپارچگی در سطح اپلیکیشن‌های بانک با سامانه سفیر آغاز شده گفت: تا این زمان همه عقدهای تسهیلاتی از قبیل فروش اقساطی و مشارکت مدنی در حوزه ارز و ریال یکپارچه شده‌اند.  وی ادامه داد: همچنین انتقال مانده تسهیلات قبلی از سیستم‌های غیر‌متمرکز به سیستم سفیر برای جمع‌آوری سیستم‌های سنتی در مراحل پایانی است. وی افزود: سطح دیگر یکپارچگی، ارتباط سامانه‌ها از طریق ارتباطات وب‌سرویسی است که در پایان سال 1396 ثبت اسناد حسابداری سامانه FBTI (سامانه تجارت بین‌الملل) در سامانه سفیر راه‌اندازی شد. همچنین با توجه به پوشش سیستم سفیر در حوزه‌های ریالی، مالی و اعتباری حدود 80 درصد و در حوزه ارز حدود 20 درصد را پوشش داده و سایر خدمات از طریق سیستم‌های IN –HOUDE یا سیستم‌های بین‌المللی پوشش داده شده و از طریق وب‌سرویس به سیستم سفیر متصل شده‌اند. عدالت با بیان اینکه با توجه به نیازهای رو به رشد مشتریان و توسعه سریع تکنولوژی درصدد رفع کامل نیازهای مشتریان خصوصا در زمینه بانکداری شرکتی هستیم، گفت: در این زمینه همه تلاش خود را برای کسب رضایت بیشتر مشتریان انجام خواهیم داد. وی در پاسخ به این سوال که با توجه به تخصصی بودن فعالیت‌های بانک توسعه صادرات ایران، سهم بانکداری الکترونیک بانک توسعه صادرات از خدمات ارائه شده به مردم (کارتخوان‌ها، پایانه‌های فروشگاهی و پایانه شعبه) چه میزان است، گفت: با توجه به راهبرد و استراتژی کلان بانک مبنی‌بر عدم‌فعالیت در بازارهای خرد بانکداری الکترونیک و ارائه خدمات در بخش بانکداری شرکتی این سهم در مقایسه با سهم سایر بانک‌ها خصوصا بانک‌های تجاری با توجه به نوع کار تخصصی بانک متفاوت است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.