نگاهی به آینده؛ تعیین انتظارات بانکداری و پرداخت موبایلی در سال 2019

آینده صنعت بانکداری و پرداخت از رویکرد تراکنشی محض فراتر خواهد رفت و بانک‌ها و شرکت‌های پرداخت به شریک سالم مالی برای مشتریانشان تبدیل می‌شوند.

به گزارش گروه تحقیق و ترجمه عصر بانک؛صنعت بانکداری با موج تکنولوژی‌‌های برهم زننده مواجه شده است.امروزه انتظارات مشتریان فراتر از خدمات مالی و بر اساس تجربه تعیین می‌شود و بانک‌ها به طور قابل توجه‌ای باید سرعت خود را به سمت دیجیتالی شدن افزایش دهند. تا برمبنای دیدگاه‌های مبتنی بر داده و ارائه‌ تجربیات مشتری تعاملی، عمل کنند.

 

در اینجا به برخی از روندهای مهمی که در فضای بانکی سال 2019 پیش‌بینی شده است، می‌پردازیم.

 

تجربیات دیجیتالی همچنان بانک‌های سنتی را برای ایجاد نوآوری به چالش می‌کشد
رقابت‌های دیجیتالی در بانک‌های سنتی، انگیزه‌ تمرکز بر نوآوری را بیشتر کرده است.

 

فین‌تک‌ها و شرکت‌های فن‎‌آوری‌ بزرگ مانند آمازون و اپل‌پی با ارائه‌ی مداوم پیشنهادهای جدید پرداخت مانند Venmo  و Amazon  و Apple Pay در حال دور شدن از پیش‌فرض‌های ارزش بانک سنتی هستند. و بر این اساس بانک‌هایی مثل JPMorgan و بانک‌ آمریکا  در حال رقابت با Zelle هستند که دارندگان حساب در بانک‌ها را قادر به پرداخت فوری به یکدیگر می‌کند. بنابراین آینده صنعت بانکداری از رویکرد تراکنشی فراتر خواهد رفت و بانک‌ها به شریک سالم مالی برای مشتریانشان تبدیل می‌شوند.  

 

به منظور فراتر رفتن از چیزی که ما به‌عنوان بانکداری سنتی می‌پنداریم، بانک‌ها پیش‌فرض‌های ارزش خود را دوباره طراحی خواهند کرد . وقتی  بانک با مشتریان به منظور ارائه‌ راهنمایی بی‌درنگ درباره‌ بودجه‌ریزی مربوط به اهداف، شریک می‌شوند، خدمات پرداخت تنها دلارها را از نقطه‌ی A  به نقطه‌ی B جابجا نمی‌کنند و به جای اینکه یک مشتری برای گرفتن وام مسکن به بانک برود، می‌تواند به صورت آنلاین تجربه‌ خرید خانه را توسط بانک‌ش داشته باشد و از خدمات وام تا خرید مسکن و بیمه، همه و همه می‌توانند بخشی از یک تجربه‌ی کامل باشند.    

 

تعداد شعب بیشتری ادغام و یا تعطیل می‌شوند
بانک‌های جهانی آمریکا تقریبا 9 هزار شعبه را در طول یک دهه تعطیل کرده‌اند. در حالیکه تعدادی از این تعطیلی‌ها نتیجه‌ ادغام در این صنعت است و تعداد زیادی نیز نتیجه افزایش رشد در کانال‌های دیجیتالی است.

تعطیلی شعب بانک‌ها تا زمانیکه مشتریان به‌طور فزاینده‌ای از بانکداری موبایلی و آنلاین استفاده کنند، ادامه خواهد داشت.  بیشتر بانک‌ها به جای رقابت دیجیتالی محض، تعداد کمی از شعبات اساسی را به منظور پایگاهی برای موجودیت خود حفظ می‌کنند. به هر حال هر چه آنها به سمت دیجیتالی شدن پیش می‌روند، تعداد شعبات باقی مانده را به فعالیت‌های با ارزش‌تر و کم حجم‌تر مانند مشاوره مالی توسعه می‌دهند. این موضوع همچنین در باره‌ی بیش از 1200 بانک کوچک که از سال 2012 شعبات خود را گسترش دادند نیز صدق می‌کند.

 

بانک‌ها توسط فرایندهای اتوماتیک حمایت می‌شوند
بعد از گذشت سالها هزینه برروی تکنولوژی موبایلی و تعامل با مشتری، بانک‌ها متوجه خواهند شد که در رابطه با چیزی که می‌توانند به مشتریان ارائه دهند، به محدویت رسیده‌اند مگر اینکه بطور کامل یا هوشمندانه فرآیندها را خودکار کنند. در نتیجه بانک‌ها باید زمینه‌ برخی از سرمایه‌گذاری‌های بسیار ضروری در بانکداری را فراهم خواهند کرد.

این موضوع به‌ویژه با درنظر گرفتن کاهش رشد اقتصادی نسبت به بالاترین چشم‌انداز ممکن ضروری است. تیم‌های تجاری برای فراهم کردن شرایط بازگشت سریع سرمایه در پروژه‌‌‌های فن‌آوری تحت فشار خواهند بود و در این راستا یک کاربرد عملی و متمرکز از یادگیری ماشینی و اتوماسیون فرآیند رباتیک به حذف هزینه‌های اضافی مانند ورود سنتی داده‌ها به چند سیستم، خطاهای دستی و بکار گرفتن انسان‌ها با هزینه‌ی بالا بر فعالیت‌های کم ارزش، کمک می‌کند.

 

مدل‌های مبتنی بر استفاده با توجه به چگونگی مصرف مشتریان و خرید کالاها تغییر خواهد کرد

بانکها در حال ارائه‌ مدل‌های مبتنی بر استفاده و هزینه همه چیز ازجمله اتومبیل‌ها و ماشین‌آلات هستند که به آنها اطلاعاتی درباره‌ اینکه مشتریان کی و کجا از این محصولات استفاده می‌کنند، می‌دهد. با افزایش درآمد یا مدل مبتنی بر استفاده و هزینه، سرمایه‌گذاری دارایی‌های ثابت به‌طور چشمگیری تغییر خواهد کرد. به‌جای اینکه پرداخت قسط وام بر اساس زمان باشد، پرداخت‌ها به‌طور قابل توجه‌ای براساس جریان درآمدهای حاصل از قطعه‌ای از تجهیزات است که از طریق یک حسگر اندازه‌گیری و تعیین می‌شود و با بانک به اشتراک گذاشته می‌شود. صنایعی مانند تولیدات خودرو و بیمه شاهد ظهور خدمات مبتنی بر تقاضا و پرداخت آنی و محصولات با تعهد کمتر خواهند بود. برای مثال در خدمات کرایه مثل کلوپ Runway  و Trunk، مشتریان خرد لباس‌هایی را برای یک شب به جای خرید دائم، کرایه می‌کنند، و ممکن است  بزودی شاهد این‌چنین اتفاقاتی در صنایع دیگر نیز باشیم.

 

از دیدگاه تامین مالی مبتنی بر استفاده و اتوماسیون فرآیندها، بانکداری و پرداخت‌های موبایلی به موازات هم در آستانه‌ی عصر دیجیتال هستند. همانطور که بانک‌های بیشتری  در سال جاری ازخدمات دیجیتالی استفاده می‌کنند، می‌توان انتظار پردازش‌های کار‌آمدتر و تجربه‌ی مشتری بهتری را داشت.

 

منبع: mobilepaymentstoday

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.