کاهش ریسک معاملات روزمره مردم با سامانه “توانم”

سوابق اعتباری مشتریان بانکی نقش بزرگی در هنگام درخواست انواع تسهیلات بانکی و حتی معاملات روزمره با افراد جامعه بازی می‌کند.

عصر بانک؛در اکثر کشورها قانون به افراد جامعه این اجازه را داده است تا گزارش اعتباری خود را از سامانه های مرتبط دریافت کنند. از آنجا که این گزارشها در تصمیم‌گیری بانکها، شرکتها و مردم کاربردی است بنابراین به ‌روزرسانی اطلاعات و اطمینان از صحت آن، از اهمیت زیادی برخوردار است.

“توانم” یک پلتفرم جامع رتبه سنجی است که بر مبنای سرویس‌های شرکت مشاوره رتبه‌بندی اعتباری ایران، اقدام به ارائه گزارش رتبه اعتباری به مشتریان می‌کند. هر فرد که می خواهد رتبه و گزارش اعتباری خود را در سیستم بانکی کشور بداند، پس از احراز هویت می تواند این اطلاعات را از سیستم دریافت کرده و در صورت تمایل، با افراد، شرکت‌ها و سازمان‌ها به اشتراک بگذارد. برای اطلاع از جزییات این سامانه و نحوه فعالیت توانم، به سراغ مقداد نجمی مدیر پروژه این سامانه در توسن رفتیم و در این باره با او به گفت و گو نشستیم.

لطفا کمی در خصوص نحوه فعالیت “توانم” توضیح دهید.

امروزه با توجه به تعاملات گسترده افراد با بانکها ، عمکرد اشخاص در بانکها می تواند به عنوان شاخص بسیار مهمی در ارزیابی اعتباری مطرح گردد یا به عبارت بهتر مهمترین شاخص در دسترس به این منظور می‌باشد ، بر همین اساس  از اردیبهشت‌ ماه سال جاری  پروژه‌ای با عنوان “توانم” در شرکت توسن با همکاری شرکت مشاوره رتبه‌بندی اعتباری ایران شروع شد. شرکت مشاوره رتبه بندی ایران که تحت نظر بانک مرکزی فعالیت می‌کند از سال 88 اطلاعات مشتریان بانک‌ها شامل چک‌های برگشتی، تسهیلات مستقیم و غیرمستقیم و تضامین و وثایق را از عمده بانکهای کشور جمع آوری می‌کند تا بتواند برپایه این اطلاعات گزارش اعتباری و در نتیجه رتبه اعتباری افراد را محاسبه نماید . در واقع این سامانه به مدت 8 سال دیتای مشتریان را ثبت و تحلیل می کند و مشتریان را به صورت پویا از طیف بدون ریسک تا بسیار پر ریسک طبقه بندی می نماید . در همین راستا، شرکت توسن پلتفرمی را طراحی کرده که بتواند این داده‌ها را به صورت کاملا محرمانه و امن در اختیار مشتریان حقیقی و حقوقی قرار دهد؛ یعنی بانک‌ها از حالت انحصاری برای استفاده از این داده‌ها خارج شوند و اطلاعات در دسترس خود مشتری نیز قرار بگیرد. در این گزارش یک رتبه اعتباری بین 0 تا 900 به مشتری اختصاص داده می‌شود که نشان دهنده میزان ریسک مشتری برای هرگونه معامله یا دریافت وام و تسهیلات است .

مکانیزم استفاده از “توانم” به چه صورت است؟

فرایند فعالیتی “توانم” به این صورت است که کاربر بعد از ورود به سایت توانم درخواست رتبه اعتباری می‌کند. پس از دریافت شماره موبایل، یک کد برای کاربر از طریق پیامک ارسال می‌شود و کاربر می بایست آن را در اختیار سامانه قرار دهد در ادامه از کاربر کد ملی دریافت و با شماره همراه تطبیق داده می‌شود که در صورت تایید و احراز هویت  و پس از پرداخت مبلغ کارمزد از طریق درگاه پرداخت، گزارش در اختیار کاربر قرار می‌گیرد .

در انتهای گزارش ارسالی، قابلیت اشتراک گذاری گزارش برای کاربران نیز فراهم شده است که در حقیقت از طریق اعلام شماره تلفن همراه شخص دیگر یا اعلام شناسه شرکت یا سازمانها، دسترسی مشاهده گزارش را برای مدت محدود به آنها اعطا میکند.

توانم چه ویژگی ها و قابلیت‌هایی دارد؟

گزارش‌های سامانه “توانم “شامل گزارش کلی ( رتبه اعتباری )  و گزارش با جزئیات می‌شود. گزارش کلی مشخص می‌کند کاربر چه نوع  وضعیت اعتباری دارد؛ یعنی در کدام دسته بندی  بدون ریسک، کم ریسک، پر ریسک و یا بسیار پرریسک  قرار می گیرید. در توانم همچنین می‌توانید بدنه گزارش، شامل چک‌های برگشتی به تفکیک بانک ، میزان تسهیلات دریافتی به همراه وثایق و تضامین وحتی نحوه بازپرداخت اقساط و همچنین وضعیت تسهیلاتی که ضامن آنها شده اید را مشاهده نمایید . بعد از بررسی گزارش، می توانید به اصلاح وضعیت خود بپردازید و سطح اعتباری خود را ارتقا دهید ؛  به عنوان مثال اگرا قساط‌ را با دیرکرد پرداخت کرده‌اید، یا در صورتیکه که اقساط عقب‌افتاده دارید و باعث پایین آمدن امتیازات شده است، بهتر است نسبت به بازپرداخت اقساط معوق و تنظیم بازپرداختها  اقدام نمایید . ناگفته نماند با توجه به اینکه سیستم، رفتار مشتریان در یک بازه هشت ساله را تحلیل و نسبت به اعلام رتبه اعتباری اقدام می نماید می بایست همواره مراقب وضعیت عملکرد بانکی و مالی خود باشیم.

این گزارش دارای طیف وسیعی از کاربردها می باشد از جمله اطلاع شخص از وضعیت خود در سطح بانکی و یا کنترل وضعیت تسهیلاتی که ضامن آنها شده است و همچنین کمک به شناخت مالی افراد درگیر در معاملات و بر طرف نمودن عدم تقارن اطلاعات طرفین معامله، تا بتوانند بر مبنای این گزارش، برای معاملات با پرداختهای آتی تصمیم گیری نمایند به عنوان مثال در انواع فروش‌های اقساطی ، اجاره املاک ، خریدهای مدت دار به وسیله چک و… میتوان گزارش توانم را راهکاری برای رفع انبوهی از علامتهای سوال و تردیدها و عدم اعتمادهای فروشندگان کالا و خدمات دانست.

اطلاعات بیشتر و لینک دانلود اپلیکیشن توانم در آدرس: https://tavanam.com/

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.