برند “پرداخت سبز” راهی برای حذف رسیدهای کاغذی گران‌قیمت

هدف از ایجاد برند "پرداخت سبز"، حذف رسید کاغذی از سیستم پرداخت از طریق فراگیر شدن رسیدهای پیامکی است.

عصر بانک؛شرکت شاپ به عنوان اولین اپراتور صندوق فروشگاهی هوشمند در ایران است که با هدف حضور در بازار پرداخت خرد و توسعه تجارت الکترونیک تاسیس شده است. این شرکت با رونمایی از برند جدید خود به نام “پرداخت سبز” و معرفی محصولات و خدمات‌اش در حوزه راهکارهای جامع و یکپارچه مدیریت فروشگاهی بدون استفاده از رسیدهای کاغذی در دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی کالا، خدمات و تجهیزات فروشگاهی و فروشگاه‌های زنجیره‌ای حضور پیدا کرد. ما برای آشنایی بیشتر با برند “پرداخت سبز” با آرش حسین‌پور مدیرعامل و مسعود پورهاشم مدیر اجرایی شاپ گفتگو کردیم که شما را به خواندن این گفت و گو دعوت می‌کنیم.

 

حسین پور، مدیرعامل شاپ در ابتدا گفت: هدف ما از معرفی برند ” پرداخت سبز”، کاهش یا حذف استفاده از رسیدهای کاغذی و در راستای آن کاهش هزینه‌های پرداخت در نظام بانکی و کمک به حفظ محیط زیست و انجام مسئولیت‌های اجتماعی با استفاده از ابزارهای پرداختی است که رسیدهای پرداخت الکترونیکی صادر می‌کنند.

 

وی افزود: علی‌رغم گرانی ارز و وارداتی بودن کاغذ رسید POS، هنوز هزینه‌ی رسید پیامکی گرانتر از رسید کاغذی است. به طوریکه قیمت هر پیامک فارسی در صورت ارسال و دریافت، معادل 9 تومان و 3 ریال است، در حالیکه قیمت هر پیامک پرداخت که مورد تایید شاپرک باشد نزدیک به 29 تومان است که شامل سه پیامک عادی می‌شود. بنابراین دو راه حل برای بهبود این موضوع وجود دارد: یا شاپرک باید در حجم اطلاعات مورد نیاز در پیامک‌هایش تجدیدنظر کند و آنرا تا قیمت یک پیامک معمولی کاهش دهد، یا وزارت ارتباطات قیمت پیامک‌های مرتبط به رسیدهای پرداخت سبز را کاهش دهد. نکته قابل توجه این است که با اتخاذ نگاهی ملی و سیستمی به این موضوع می‌توان در مسیر موفقیت به پرداخت سبز بدون رسید کاغذی حرکت کرد.

 

 

مدیرعامل شاپ اظهار کرد: این یک حرکت ملی است و این برند متعلق به کل کشور و همه PSP ها است. بنابراین همانطور که نشان شاپرک بر روی رسیدها نشانه‌ی اعتبار آن است، باید کمک کنیم که “پرداخت سبز” نیز فراگیر شود و هر مشتری که لوگوی آن را مشاهده کرد، خیالش از بابت رسید پرداخت راحت باشد و مطمین باشد که همان مبلغ مورد نظر از حسابش کم شده است. اگر همه ما در این مسیر دست به دست هم ندهیم مردم متوجه‌ ارزش این برند نخواهند شد، بنابراین اول باید برند و مفهوم آن‌را ایجاد کنیم و سپس “پرداخت سبز” را به مردم به خوبی بشناسانیم تا مردم در پیروی از آن حرکت کنند.

پورهاشم، مدیر اجرایی شاپ نیز در ادامه گفت: در این نمایشگاه بزرگان نظام بانکی و پرداخت کشور را دعوت کردیم تا از برندی به نام “پرداخت سبز” رونمایی کنیم. هدف از معرفی این برند، با توجه به تحریم‌ها و موضوع خروج ارز از کشور، حذف کاغذ از سیستم پرداخت است. از این رو ما دستگاه‌های MPOS و Mini POS شاپ، از جمله دستگاه‌های D180، D200 و D220 برند PAX را ذیل عنوان “پرداخت سبز” در این نمایشگاه معرفی کرده‌ایم.

 

وی افزود: مشتریان بانک‌ باید بدانند لزوماً پرداخت موفق پرداختی نیست که پرینت رسید داشته باشد و دستگاه اصیل و امن فقط دستگاهی نیست که پرینتر داشته باشد. یک دستگاه POS بدون پرینتر هم می‌تواند قابل اعتماد باشد در واقع هدف ما شناساندن این موضوع به مردم است و سعی داریم که همه‌ی بازیگران این صنعت را به منظور دو هدف گرد هم جمع کنیم: یکی کاهش هزینه مجموع تراکنش‌ها با MPos و Mini Pos و دیگری کاهش هزینه کاغذ رسید پرداخت و  کاهش خروج ارز از کشور است.

وی همچنین با اشاره به رویکردهای جدید وزیر وزارت ارتباطات در حوزه بانکی و پرداخت گفت: با توجه به آشنایی وزیر ارتباطات با تکنولوژی‌ها و مباحث روز، یک خواهش بسیار جدی که از ایشان داریم این است که با توجه به هزینه‌های هنگفت رسید کاغذی پرداخت و مشکلات محیط زیستی آن برای کشور و اقدامات ما در جهت حذف رسید کاغذی، مخابرات نیز وارد میدان شود و با کاستن از هزینه‌ی پیامک‌های تراکنش، به کاهش هزینه‌های رسید الکترونیک کمک کند.

مزیت رقابتی پرداخت سبز چیست؟
مدیر اجرایی شرکت شاپ با اشاره به مزیت رقابتی “پرداخت سبز” گفت:  با یک نگاه جهانی می‌بینیم که با وجود اینکه قبلا هم در جهان غذای حلال و گوشت ذبح‌شده وجود داشته ولی از یک زمانی کشورهای اسلامی تصمیم گرفته‌اند برندی را تحت عنوان “حلال” ایجاد کنند و آنرا بین جمعیت 1.5 میلیاردی جهان بشناسانند. پس با وجود اینکه قبلا شرکت‌های دیگری در ایران، MPOS  را ارائه دادند ولی هنوز این موضوع بین مردم جا نیفتاده و ما به این فکر کرده‌ایم که  برند “پرداخت سبز” را به نوعی معرفی کنیم که مردم  آن را بشناسند و به آن اطمینان کنند. ما به عنوان یک فرد در جامعه باید بدانیم با مصرف کمتر کاغذ، درختان کمتری استفاده خواهند شد و در نتیجه زمین دیرتر گرم خواهد شد از این‌رو از مردم انتظار داریم که مسئولیت اجتماعی خود را در جهت این پویش همگانی ادا کنند.

چرا این نمایشگاه
پورهاشم درباره‌ی چرایی انتخاب این نمایشگاه برای رونمایی از این برند گفت: دلیل اینکه ما تصمیم گرفته‌ایم در این نمایشگاه این برند را معرفی کنیم این است که همه‌گیرشدن شدن این برند دو سو دارد، در یک سو واحدهای صنفی هستند و در سوی دیگر مردمند. یعنی از یک طرف واحدهای صنفی باید ارایه آن را بپذیرند و از طرفی دیگر مردم باید بپذیرند که برای پرداخت از آن استفاده کنند. به همین خاطر ما این نمایشگاه که یک نمایشگاه غیر تخصصی و بیشتر مرتبط به حوزه‌ی پرداخت خُرد و اصناف است و مخاطب آن عموم مردم و اصناف هستند را برای رونمایی انتخاب کرده‌ایم تا بتوانیم شاهد خبرهای خوبی در این مسیر باشیم.

 

گفتنی است در مراسم رونمایی از برند “پرداخت سبز” علاوه بر مدیران شرکت شاپ و توسن، صاحب نظرانی از شبکه بانکی و پرداخت از جمله ولی‌اله فاطمی، مرتضی مقدسیان، عبدالحمید منصوری و ابراهیم حسینی نژاد حضور داشتند.

 

همچنین در گزارش‌های بعدی نظر مدیران و صاحب‌نظران شناخته شده شبکه بانکی و پرداخت را درباره “پرداخت سبز” پرسیدیم که گزارش آنها به مرور زمان منتشر خواهد شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.