سهولت استفاده از درگاه‌های پرداخت سداد با دکمه رمز دوم پویا

با هماهنگی شبکه بانکی و پرداخت کشور، تمامی صفحات پرداخت اینترنتی، همچون صفحه پرداخت شرکت پرداخت الکترونیک سداد و اپلیکیشن‌هایی مانند ایوا تغییری ظاهری داشته‌اند و دکمه‌ای تحت عنوان «درخواست رمز پویا» به آنها افزوده شده است.

با توجه به عملیاتی شدن سامانه هریم (هدایت رمز یکبار مصرف)، آن دسته از مشتریان بانک‌ها که رمز دوم پویای خود را فعال کرده‌اند،  برای دریافت رمز دوم یکبار مصرف، با فشردن دکمه درخواست رمز، می‌توانند رمز دوم پویایی با اعتبار سقف 120 ثانیه را به سرعت و سهولت از طریق پیامک و سرشماره بانک عامل خود دریافت و به سادگی از رمز پویای پیامکی برای انجام تراکنش‌های بدون حضور کارت از جمله خرید اینترنتی، پرداخت قبوض، خرید شارژ و کارت به کارت استفاده کنند.

بعد از فشردن دکمه درخواست رمز پویا باید چند ثانیه منتظر باشید تا بانک صادرکننده درخواست شما را بررسی و یک رمز یکبار مصرف به شماره تلفن همراه تایید شده شما ارسال کند که در نهایت با استفاده از آن قادر به انجام تراکنش با امنیت بالا هستید.

در همین رابطه عصربانک برای آشنایی بیشتر با اقدامات صورت گرفته شرکت پرداخت الکترونیک سداد برای امنیت تراکنش‌های بدون حضور کارت از طریق کیف پول و همچنین نقش کلید دریافت رمز پویا در سهولت تراکنش‌های درگاه‌های پرداخت اینترنتی و موبایلی، با محمدمهدی صادق، مدیرعامل شرکت پرداخت الکترونیک سداد گفت‌وگو کرده است که متن کامل این مصاحبه را در ادامه می‌خوانید.

 

نقش دکمه درخواست رمز دوم پویا در سهولت تراکنش

در ابتدا صادق در رابطه با نقش این دکمه اظهار کرد: «رمز دوم پویا امنیت را به ارمغان می‌آورد اما نقش دکمه درخواست رمز دوم پویا از طریق پیامک، ایجاد سهولت است.»

مدیرعامل شرکت پرداخت الکترونیک سداد با اشاره به اینکه زمان استفاده از رمز دوم پویا توسط بانک صادرکننده تعیین می‌شود، ادامه داد: « با امنیتی که رمز دوم پویا ایجاد می‌کند اگر شخصی در دام فیشینگ بیفتد، کلاهبرداران تنها برای انجام یک تراکنش و حداکثر در یک دقیقه، فرصت دارند از اطلاعات بانکی آن شخص سو استفاده کنند.»

صادق با بیان اینکه تسهیل فرآیندهای پرداخت، مزیت اصلی طرح دریافت رمز دوم پویا از طریق پیامک است، عنوان کرد: « با توجه به تعدد کارت‌های بانکی، دریافت رمز دوم یکبارمصرف از طریق اپلیکیشن و دیگر روش‌هایی که سایر بانک‌ها جداگانه در این راستا ایجاد کرده‌اند، دشوار است. همچنین در بسیاری از موارد مانند نداشتن گوشی هوشمند، امکان دریافت این رمز از طریق اپلیکیشن‌های رمزساز وجود ندارد. بنابراین دکمه درخواست رمز دوم پویا از طریق پیامک طراحی شد تا این رمز به شماره تلفن ثبت شده کاربران در سیستم بانکی، ارسال شود.»

 

رمز دوم پویا و پروسه انجام تراکنش

مدیرعامل شرکت پرداخت الکترونیک سداد با تایید اینکه زمان انجام تراکنش‌ها از طریق رمز دوم پویا افزایش پیدا می‌کند، گفت: «به نظر نمی‌رسد در حالت عادی بیشتر از 15 ثانیه به زمان تراکنش‌ها اضافه شود، مگر اینکه اختلالی در شبکه وجود داشته باشد.»

او با اشاره به اینکه کاربران درگاه‌های پرداخت الکترونیکی، دو دسته هستند، افزود: «دسته اول برای انجام پرداخت‌های خرد از این درگاه‌‌ها استفاده می‌کنند. بنابراین سرعت انجام تراکنش‌ برای آنها اهمیت دارد که خوشبختانه با دستور العمل بانک مرکزی نیازی نیست تا کاربران برای پرداخت مبالغ کمتر از صد هزار تومان از رمزدوم پویا استفاده کنند. امنیتی که این رمز ایجاد می‌کند لزوم استفاده از آن را برای دسته دوم کاربران که مبلغ تراکنش‌های آنها بالا صد هزار تومان است توجیه پذیر می‌کند.»

به گفته صادق سناریوی رمز دوم پویا پیچیده نیست و برای نهادینه کردن فرهنگ استفاده از آن نیازی به آموزش طولانی مدت نخواهیم داشت؛ زیرا این طرح ساده است و افراد سریع با آن ارتباط برقرار خواهند کرد.

در حال حاضر دکمه ارسال رمز دوم پویا در صفحه اپلیکیشن ایوا قرار گرفته است اما کیف پول‌های موبایلی ابزار راحت‌تری برای پرداخت خواهند بود. مدیر عامل پرداخت الکترونیک سداد معتقد است کاربران اپلیکیشن ایوا می‌توانند بدون دغدغه وارد کردن اطلاعات کارت بانکی و رمز دوم پویا از طریق کیف پول ایوا به نام Qpay، تراکنش‌های تا سقف 200 هزار تومان را سریع‌تر انجام دهند.

 

صادق با اشاره به اینکه در چهار ماه گذشته سداد بیشترین تمرکز خود را در خصوص اپلیکیشن ایوا بر روی توسعه سرویس کیف پول به نام  Qpay  و پرداخت مبتنی بر QR کد قرار داده است، گفت: « با این اقدام عملا امکان پرداخت از محل کیف پول اپلیکیشن ایوا در محل فروشگاه‌هایی که پرداخت QR کد آنها فعال شده است را فراهم کرده‌ایم و در حال حاضر کاربران ایوا می‌‌توانند از طریق کیف پول این اپلیکیشن، خرید خود را در فروشگاه‌ها به راحتی انجام دهند.»

مدیرعامل شرکت پرداخت الکترونیک سداد ادامه داد: «در حال پیاده‌سازی طرح‌هایی هستیم تا بتوانیم سرویس‌های جدیدی را به اپلیکیشن ایوا اضافه کنیم و تلاش ما این است که پیاده‌سازی این سرویس‌ها تا پایان سال انجام شود. زیرا در نهایت، کیف پول، این قابلیت را ایجاد می‌کند که تمام سرویس‌هایی که از طریق ایوا قابل دسترسی است امکان استفاده از طریق کیف پول را هم داشته باشند.»

 

پرداخت‌های خُرد با کیف پول موبایلی

یکی از دلایلی که اقدام به توسعه کیف پول کرده‌ایم مربوط به رمز دوم پویاست. او با بیان این مطلب ادامه داد: «با تغییر سیاست بانک مرکزی و گسترش استفاده از رمز دوم پویا، کیف پول ایوا ابزار راحت‌تری برای پرداخت است؛ زیرا کاربر بدون دغدغه  وارد کردن اطلاعات کارت، با موجودی کیف پول، تراکنش‌ها را سریع‌تر انجام خواهد داد.»

 

موارد امنیتی اپلیکیشن ایوا

مدیرعامل شرکت پرداخت الکترونیک سداد در رابطه با اقداماتی که در راستای ارتقای امنیت اپلیکیشن ایوا انجام شده است، گفت: «تطابق کد ملی دارنده کارت بانکی با شماره تلفن همراهی که اپلیکیشن ایوا با آن فعال شده است یکی از شاخص‌های اصلی است که در این راستا رعایت کرده‌ایم. لزوم انجام این تطابق اولین بار توسط بانک مرکزی ابلاغ شد و بعد از آن PSP‌ها اجرای آن را برای تراکنش‌های مختلف در دستور کار خود قرار دادند. هم‌اکنون شارژ کیف پول اپلیکیشن ایوا(Qpay) و امکان خرید از طریق آن، تنها زمانی با موفقیت انجام می‌شود که کد ملی دارنده کارت با شماره تلفن ثبت شده در ایوا یکی باشد.»

مدیرعامل شرکت پرداخت الکترونیک سداد  با تاکید بر اینکه تست‌های امنیتی داخلی و بیرونی به صورت دوره‌ای بر روی ایوا انجام می‌گیرد تا در صورت وجود مشکل امنیتی، مسائل مربوط به آن به سرعت رفع شود، افزود: «با کلید‌گذاری و رمزنگاری‌هایی که صورت گرفته اگر ایوا تنها اپلیکیشن امن پرداختی نباشد، قطعا یکی از آنهاست.»

 

مزیت‌های رقابتی درگاه پرداخت الکترونیکی شرکت پرداخت الکترونیک سداد

از مدیرعامل شرکت پرداخت الکترونیک سداد در رابطه با مزیت‌های رقابتی درگاه‌های پرداخت  این شرکت سوال کردیم. صادق با اشاره به اینکه ساختار درگاه پرداخت کلیه شرکت‌های PSP به دلیل دستورالعمل‌های بانک مرکزی از نظر ظاهری بسیار مشابه یکدیگر است، پاسخ داد: «پرداخت الکترونیک سداد سعی کرده است با طراحی UX (تجربه کاربری) مناسب به فرایند ورود اطلاعات سرعت ببخشد تا عملیات پرداخت کاربران در سریع‌ترین زمان ممکن انجام شود. به علاوه درگاه پرداخت سداد بر روی تلفن همراه و دسکتاپ هم ظاهر ‌مناسبی دارد تا  امکان بهره‌مندی از سرعت و سهولت در این مورد بر روی همه دستگاه‌هایی که کاربران از آن استفاده می‌کنند نیز وجود داشته باشد.»

صادق در رابطه با مزیت‌های رقابتی که درگاه پرداخت الکترونیک سداد برای پذیرندگان دارد، گفت: «بالاترین سطح امنیتی را برای پذیرنده ایجاد کرده‌ایم تا امکان تغییر اطلاعات تراکنش وجود نداشته باشد و از بروز تراکنش‌های غیرواقعی نیز جلوگیری شود. همچنین برای سهولت استفاده پذیرنده، پروتکل‌های ساده‌ای را ارائه کرده‌ایم و CMSهای مختلفی را توسعه داده‌ایم تا پذیرنده هنگام استفاده از آنها به راحتی با چند کلیک، درگاه پرداخت سداد را به صفحه کلید خود اضافه کند، همچنین با پیشرفت تکنولوژی نیز روز به روز این حوزه را توسعه خواهیم داد.»

مدیرعامل شرکت پرداخت الکترونیک سداد در ادامه با اشاره به اینکه تجمیع مواردی که در بالا گفته شد مزیت‌های رقابتی سداد از لحاظ فنی است، بیان کرد: « امکان استفاده از مشاوره جهت راه‌اندازی درگاه پرداخت و حتی در حوزه رفع اشکالات سایت به صورت شبانه روز از دیگر نقاط برتری درگاه پرداخت الکترونیک سداد برای پذیرنده‌هاست.»

 

روش‌های درخواست درگاه پرداخت اینترنتی برای پذیرندگان

مدیر عامل پرداخت الکترونیک سداد افزود: «هم‌اکنون امکان ثبت درخواست برای پذیرندگی از طریق سایت پرداخت الکترونیک سداد و مراجعه به شعب بانک ملی وجود دارد. همچنین سال گذشته، شرکت پرداخت الکترونیک سداد از سوی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به عنوان شرکت PSP معتبر برای اخذ درگاه پرداخت اینترنتی معرفی شد و تمامی صاحبان کسب‌وکارهای اینترنتی که قصد دریافت ای‌نماد را دارند می‌توانند هم‌زمان درخواست خود را برای اخذ پذیرندگی درگاه اینترنتی پرداخت الکترونیک سداد نیز به ثبت برسانند. ما برای بررسی درخواست پذیرندگی از مدارکی که به مرکز توسعه تجارت الکترونیکی ارائه شده است استفاده می‌کنیم. در واقع با اینکار باعث ایجاد سهولت برای کاربران شده‌ایم.»

 

اپلیکیشن پالس

صادق در انتها در رابطه با اپلیکیشن پالس گفت: « اپلیکیشن پالس برای ارائه خدمات پشتیبانی به پذیرندگان شرکت پرداخت الکترونیک سداد و ارائه گزارش‌های متنوع مالی به آنها طراحی شده است و پذیرندگان دستگاه‌های کارتخوان این شرکت و همچنین درگاه های پرداخت می‌توانند با نصب این اپلیکیشن  به گستره وسیعی از خدمات، به صورت غیرحضوری دسترسی پیدا کنند. »

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.