اینفوگرافیک / روش‌‌های فعال‌سازی رمز دوم پویای بانک صادرات ایران

جهت فعال‌سازی نرم‌افزار «ریما» بر روی تلفن همراه مشتری، پیامک و هم‌بانک (USSD) ضروری است شماره تلفن همراه او از قبل در پروفایل سیستمی مشتری در شعبه ثبت شده باشد در غیر این صورت پیغام مراجعه به شعبه برای وی ارسال خواهد شد.

بانک صادرات ایران با توجه به تعداد مشتریان، تعداد عابربانک‌ها و تعداد شعب، روش‌های متعددی را برای فعال‌سازی رمز دوم پویا به کار گرفته‌ است. در کل  سه روش برای فعال‌سازی رمز دوم پویا این بانک وجود دارد؛ استفاده از اپلیکیشن «ریما»، سامانه همبانک (USSD) و سامانه پیامکی. در ادامه این گزارش روش‌های فعال‌سازی رمز دوم پویای بانک صادرات آورده شده است.

روش‌های فعال‌سازی رمز دوم پویای بانک صادرات ایران

روش اول: اپلیکیشن «ریما»

روش اولی که بانک صادرات ایران برای فعال‌سازی رمز دوم پویا در نظر گرفته است؛ استفاده از اپلیکیشن «ریما» است.

رمز دوم تولید شده توسط ریما دارای هفت رقم بوده و طول عمر آن ٦٠ ثانیه است که در صورت انجام پنج بار تلاش ناموفق جهت ورود رمز در زمان استفاده، «ریما» غیرفعال شده و جهت فعال‌سازی مجدد آن باید به دستگاه خودپرداز مراجعه کرد.

پس از نصب ریما، شماره تلفن خود را در این اپلیکیشن ثبت و کد فعال سازی رمز دوم پویا را دریافت کنید. سپس به یکی از خودپردازهای بانک صادرات مراجعه و گزینه «فعال‌سازی رمز اول یا دوم و ورود شماره تلفن همراه» را وارد کنید.

در مرحله بعد رسید رمز هشت کاراکتری را دریافت کنید. همزمان پیامک کد فعال سازی به تلفن همراه شما ارسال خواهد شد. در مرحله آخر رمزهای دریافت شده را در اپلیکیشن ریما وارد کنید تا مراحل فعال‌سازی رمز دوم پویا شما با موفقیت به اتمام برسد.

اینفوگرافیک دریافت رمز یکبارمصرف بانک صادرات ایران از طریق اپلیکیشن

روش دوم :  سامانه همبانک (USSD)

کاربرانی که گوشی هوشمند ندارند و نمی‌توانند از اپلیکیشن «ریما» برای فعال‌سازی رمز پویا و اخذ آن استفاده کنند، می‌توانند با مراجعه به درگاه یو اس اس دی برای فعال‌سازی و گرفتن رمز دوم اقدام کنند. این مشتریان می‌توانند از طریق درگاه USSD یا همان #719* بانک صادرات ایران و انتخاب گزینه مربوط به دریافت رمز دوم پویا نسبت به فعال سازی این رمز اقدام کنند.

چگونگی دریافت رمز دوم پویا از طریق USSD

ابتدا شماره خود را در سامانه همبانک ثبت کنید. برای اینکار کد #719* را شماره گیری کنید و سپس شماره کارت خود را وارد کنید. در مرحله بعدی به یکی از خودپردازهای بانک صادرات برای ثبت شماره تلفن همراه خود مراجعه کنید. سپس کد #4*5*719* را وارد کنید. چهار رمز دلخواه برای ورود انتخاب و کد فعال‌سازی روی برگه خودپرداز را وارد کنید تا عملیات با موفقیت به اتمام برسد.

در این روش پیامک برای مشتریان شبکه بانکی و در واقع برای کسانی که احراز هویت شده و از طریق بانک مورد نظر تأیید شده است، ارسال می‌شود. در این روش نیز باید به خودپرداز مراجعه کرد.

 اینفوگرافیک / دریافت رمز دوم پویا از طریق USSD

روش سوم: سامانه پیامکی

سامانه پیامکی تولید رمز دوم پویا در بانک صادرات ایران عملیاتی شده است و مشتریان می‌توانند، از این سامانه نیز برای تولید رمز دوم پویا در هر تراکنش استفاده کنند. در واقع از این پس مشتریان و دارندگان سپهر کارت می‌توانند در مراجعه به خودپردازهای بانک صادرات ایران در سامانه پیامکی مذکور احراز هویت و ثبت‌نام کرده و به سرعت رمز دوم اینترنتی را در هنگام خرید اینترنتی دریافت کنند.

روش‌‌های فعال‌سازی رمز دوم پویای بانک صادرات ایران

بانک صادرات ایران برای دریافت رمز دوم پویا (یکبارمصرف) باید به یکی خودپردازهای این بانک مراجعه و با استفاده از گزینه «سایر خدمات»، ابتدا زیر منوی «عملیات رمز یکبار مصرف» و سپس گزینه «فعال‌سازی رمز یکبار مصرف دوم» را انتخاب کنند.

در این مرحله با مشخص کردن گزینه «SMS» (پیامک) و وارد کردن شماره تلفن همراه (شماره متناظر ثبت شده در حساب بانکی)، کد فعال‌سازی در رسید کاغذی به مشتری تحویل داده می‌شود.

سپس مشتری کد مذکور را به سرشماره ٣٠٠٠٩٤٠ پیامک کرده و با انجام این کار عملیات ثبت نام و عضویت در سامانه پیامکی ارسال رمز دوم پویا (یکبار مصرف) به پایان می‌رسد و از این پس به هنگام انجام تراکنش اینترنتی، تنها لازم است تا چهار شماره آخر کارت بانکی خود در بانک صادرات ایران را با حروف انگلیسی به سرشماره ٣٠٠٠٩٤٠ پیامک کرده و بلافاصله رمز دوم یکبار مصرف را دریافت کند.

سامانه هریم

باید توجه داشت که در زمان انجام تراکنش‌های غیرحضوری از جمله اپلیکیشن‌های تلفن همراه، درگاه‌های پرداخت اینترنتی و تلفن‌بانک، با فشردن دکمه درخواست رمز پویا و یا انتخاب گزینه مربوطه رمز دوم یکبار مصرف کارت از طریق پیامک نیز فعال خواهد شد که پیش از آن باید روش دریافت رمز پویا از طریق پیامک توسط دارنده کارت نیز فعال شده باشد. در این صورت به واسطه سامانه طراحی شده توسط بانک مرکزی موسوم به «هریم» رمز دوم یکبار مصرف  از طریق پیامک بر روی تلفن همراه مشتری ارسال خواهد شد.

دانلود نرم‌افزار رمز ساز پویا (ریما) نسخه اندروید

دانلود نرم‌افزار رمز ساز پویا (ریما) نسخه IOS

جدول/ روش نصب و استفاده از رمز دوم یکبارمصرف همه بانک‌ها

3 نظرات
  1. Mamali می گوید

    خب اینکه همش حضوری شد پس چرا الکی مینویسین غیر حضوری؟

  2. اعظم تقوی می گوید

    بانک صادرات ایران

  3. Hassan می گوید

    سلام میشه بگین اون چهار رقم آخر شماره کارت با حروف اینگلیسی دقیقا چه حروف اینگلیسی باشه که براش بفرسیم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.