ورود نقدینگی به بورس ادامه‌دار پیدا می‌کند؟

نوید قدوسی به رشد این روزهای شاخص بورس در بازار اشاره کرد و افزود: عامل قالب در رشد بازار سرمایه هجوم نقدینگی به سمت این بازار است که زمینه افزایش معاملات در بازار را فراهم کرده است.

وی ادامه داد: در ابتدا باید علت هجوم نقدینگی به بازار سرمایه مشخص شود تا بتوان به صورت قاطع اعلام کرد ورود نقدینگی به این بازار ادامه دار خواهد بود یا خیر.

قدوسی اظهار داشت: بازار سرمایه ایران در مقایسه با دیگر بازارهای سنتی برای سرمایه‌گذاری کمتر شناخته شده بود به همین دلیل بازدهی و نقدشوندگی کمتری را نسبت به سایر بازارها تجربه کرد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: از آنجایی که در چند وقت گذشته ورود نقدینگی به این بازار محدود بود؛ بنابراین مزیت‌های موجود در بازار سرمایه مغفول مانده و کمتر دیده شده است.

وی با بیان اینکه بازار سرمایه به مرور در حال شناخت است، افزود: تا چند سال گذشته زمانی که عرضه اولیه انجام می‌شد حدود 100 هزار کد اقدام به مشارکت در خرید عرضه اولیه می‌کردند اما اکنون در آخرین عرضه اولیه‌ای که صورت گرفت یک میلیون و 200 هزار کد در عرضه اولیه مشارکت کردند که این موضوع نشان دهنده شناخت بازار سرمایه در بین افراد جامعه است.

قدوسی با بیان اینکه محدودیت‌های موجود در دیگر بازارها تا حدودی زمینه ورود نقدینگی در این بازارها را محدودتر کرده است، گفت: بازار سرمایه بازار شفافی است که ریسک‌های مالیاتی و ریسک‌های دیگری که ممکن است در این بازار وجود داشته باشد را شامل نمی‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه محدودیت در ایجاد بازدهی دیگر بازارها از جمله عوامل تاثیرگذار در رشد بازار سرمایه بوده است، افزود: در وضعیت کنونی امکان افزایش بیشتر قیمت‌ها در دیگر بازارها وجود ندارد، این موضوع خود عاملی است که باعث شده تا بازار سرمایه در مقایسه نسبی با دیگر بازارها بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: حرکت بورس با تاخیر نسبت به دیگر بازارها انجام شد و بازارهای موازی بازدهی اصلی خود را برای سرمایه‌گذاران در دوران جهش تورمی ایجاد کردند.

قدوسی اظهار داشت: زمانی که در کشور با شوک تورمی مواجه می‌شویم در ابتدا بازار ارز، طلا و مسکن شروع به حرکت می‌کند، در انتها بورس حرکت خواهد کرد و خود را با شرایط تورمی جدید تطبیق می‌دهد.

/مهر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.