حرکت پرداخت نوین به سمت توسعه بازار با ارائه سرویس‌‌های جدید

پرداخت نوین به‌عنوان یکی از شرکت‌های قدیمی صنعت پرداخت کشور شناخته می‌شود. با تغییراتی که اخیرا در اعضای هیات مدیره و تیم اجرایی پرداخت نوین رقم خورده است این شرکت قصد دارد با نگاهی نو به توسعه فعالیت‌های خود در صنعت پرداخت الکترونیک کشور بپردازد.

برای آگاهی از برنامه‌های جدید پرداخت نوین در حوزه توسعه بازار، با هوتن آزموده، معاون توسعه بازار شرکت به گفت‌وگو نشسته‌ایم که شرح آن را در ادامه می‌خوانید.

هوتن آزموده با تخصص در امور توسعه کسب و کار و حقوق قراردادها، فعالیت خود را در صنعت پرداخت با ورود به شرکت توسعه سامانه‌‌های نرم‌افزاری نگین (توسن) آغاز کرد و بعد از پنج سال فعالیت در این شرکت، با تاسیس شرکت تجارت الکترونیک هوشمند آینده، فعال در حوزه تجارت الکترونیک و کارت‌های اعتباری به عنوان مدیرعامل منصوب شد.

حالا آزموده سمت معاون توسعه بازار تیم پرداخت نوین را عهده‌دار است و به تازگی نیز به عنوان عضو هیات مدیره شرکت نوین تک مشغول به فعالیت شده است.

 جایگاه پرداخت نوین در میان PSP‌ها

معاون توسعه بازار پرداخت نوین، در ابتدای این گفت‌وگو اظهار کرد: «درگذشته توانسته بودیم بیش از 32 درصد سهم بازار در حوزه پرداخت موبایلی را به خود اختصاص دهیم و در این بازار پیشرو باشیم و قصد داریم به زودی جایگاه خود را مجددا پس بگیریم و در فاز بعدی جایگاه بهتری هم برنامه‌ریزی شده است.»

توسعه بازار پرداخت‌نوین

او برنامه اصلی شرکت پرداخت نوین برای توسعه بازار خود را مربوط به افزایش کارایی زیرساخت‌ها عنوان کرد و ادامه داد: «یکی از شاخص‌های تعیین جایگاه PSP‌ها، TPP است. شرکت‌ها باید به این نکات توجه کنند که با سرمایه‌گذاری بر روی هر دستگاه کارتخوان چه میزان از آن درآمد کسب می‌کنند، سرانه تراکنش آنها چه میزان است و درآمدشان از سایر محل‌ها چه تفاوتی با سایر PSP‌ها دارد.»

افزایش قیمت دلار و تعداد بالای دستگاه‌ موجود، باعث عدم جذابیت برای افزایش تعداد دستگاه‌های کارتخوان شده است، معاون توسعه بازار پرداخت نوین، ضمن بیان این مطلب تاکید کرد: «در حال حاضر توسعه شبکه‌های پذیرنده و ارتقای زیرساخت‌ها به صرفه نیست بنابراین اولویت اول ما افزایش کارایی تمامی کانال‌های ارائه خدمات از جمله درگاه پرداخت اینترنتی و کارتخوان است.»

به گفته آزموده پرداخت نوین در سال آینده با توجه به نیاز بازار، اقداماتی را در راستای توسعه زیرساخت‌های خود انجام خواهد داد اما تمرکز اصلی ما در سال آینده مربوط به توسعه کسب‎وکار است تا با بهره‌گیری از تکنولوژی های جدید با هزینه‌های کمتری بتواند سهم قابل توجه‌ای از بازار پرداخت را به دست آورد.

او با بیان برنامه تیم جدید پرداخت نوین خاطر نشان کرد: «امیدواریم با همکاری شرکای تجاری جدید شاهد افزایش چشم‌گیر سهم این شرکت در بازار باشیم و با موفقیت وارد کسب‌و‌کارهای جدید شویم.»

بازار پرداخت موبایلی

آزموده، در ادامه تاکید کرد: «گوشی‌های هوشمند طی سال‌های اخیر در ایران بسیار فراگیر شدند اما آنطور که باید در حوزه پرداخت از آنها استفاده نشده است. اگر چه PSP‌ها به سمت ارائه نرم‌افزارهای پرداختی گام برداشته‌اند اما بازار پرداخت موبایلی ظرفیت بسیاری برای گسترش دارد. قصد داریم از ظرفیت‌های این بازار بیشتر بهره ببریم. کیف پول در آینده سهم گسترده‌ای از بازار پرداخت را به خود اختصاص می‌دهد. بنابراین باید محدودیت‌های که بر سر راه توسعه آن در کشور قرار دارد را از میان برد.»

سهم تراکنش‌های ساختگی و ارائه درگاه به سایت‌های متخلف

معاون توسعه بازار پرداخت نوین، در پاسخ به این سوال که تراکنش‌های ساختگی و ارائه درگاه پرداخت به سایت‌های قمار و شرط بندی تا چه میزان بر روی درآمدی PSP‌ها تاثیرگذار است، گفت: « فعالان صنعت پرداخت کشور با چگونگی پمپاژ تراکنش‌ها از این طریق آشنا هستند. متاسفانه برخی از شرکت‌های پرداخت الکترونیک از این روش برای افزایش درآمد خود استفاده می‌کنند. جدای از بحث اخلاقی بودن یا نبودن این روش‌ها، پرداخت نوین هیچگاه از این طریق کسب درآمد نخواهد کرد.»

به گفته آزموده رگولاتوری دستورالعمل‌های بسیار شفافی را برای منع ارائه درگاه‌ پرداخت و دستگاه کارتخوان به کسب‌وکارهای غیررسمی ابلاغ کرده است، بنابراین شرکت‌های PSP با خدمات‌دهی به سایت و شرکت‌های غیرمجاز حیات خود را به خطر خواهند انداخت.

موانع توسعه و چالش‌های PSP‌ها

معاون توسعه بازار پرداخت نوین، موانعی که بر سر راه گسترش بازار PSP‌ها قرار دارد را مربوط به دو پارامتر منابع اقتصادی و انسانی دانست و تاکید کرد: «تغییر نرخ ارز هزینه توسعه زیر ساخت‌ها را تا سه برابر افزایش داده ‌است در حالی که درآمد بازار PSP‌ها  به این نسبت رشد پیدا نکرده است.»

او درباره حمایت بانک اقتصاد نوین از شرکت گفت: «طبیعتا یکی از ارکان اصلی موفقیت PSP‌ها مربوط به حمایت‌ بانک‌هاست. توان مالی، قدرت چانه‌زنی، تعداد مشتریان، قدمت و بازاری که در اختیار بانک است به ارتقای جایگاه شرکت‌های پرداخت الکترونیک بسیار کمک می‌کند. پرداخت نوین یکی از شرکت‌های قدیمی در صنعت پرداخت کشور است و گام‌به‌گام با بانک اقتصاد نوین رشد کرده است.»

حرکت شرکت پرداخت نوین به سمت توسعه بازار با ارائه سرویس‌‌های جدید

به عقیده معاون توسعه بازار پرداخت نوین، تمرکز اصلی PSP‌ها ارتقای عملکرد سرویس‌های قابل ارائه به بانک‌ها و پذیرندگان است و همین مساله باعث شده که دارندگان کارت مورد بی‌توجهی قرار بگیرند. او در این باره بیشتر توضیح داد: «PSP‌ها خود را شرکت‌‌های B2B می‌دانند ولی ما سعی می‌کنیم با ارائه خدمات متنوع، دارندگان کارتی که از خدمات پرداخت نوین استفاده می‌کنند را به سمت خود جذب کنیم؛ در همین راستا نیز باشگاه مشتریان با امکانات وسیع را راه‌اندازی کردیم.»

رعایت چهارچوب‌های امنیتی

معاون توسعه بازار پرداخت نوین، افزود: «مسائل اصلی ما در این رابطه مربوط به شناسایی دستگاه‌هایی است که از آنها در اصناف‌ غیرمجاز استفاده می‌‌شود. از ابزارهای بسیاری برای شناسایی چنین دستگاه‌هایی استفاده می‌کنیم اما متاسفانه متخلفان همیشه راهکاری برای دور زدن آن پیدا می‌کنند. به‌زودی پرداخت نوین قصد دارد با اجرای طرح‌هایی همچون نظارت‌های میدانی و بهره‌مندی از تکنولوژی‌های به روز از ارائه خدمات به متخلفان خودداری کند.»

آینده پرداخت نوین

او همچنین در رابطه با برنامه‌های آینده پرداخت نوین اظهار کرد: «به دلیل افزایش هزینه‌ها و سخت‌گیری‌هایی که رگولاتور اخیرا اعمال کرده است با نگاهی نو به تدوین برنامه‌های کوتاه و بلند مدت پرداخته‌ایم. به طور کلی با روشی که پرداخت نوین اتخاذ کرده به زودی شاهد تغییر محسوسی در سهم بازار پذیرنده پرداخت نوین خواهیم بود.»

معاون توسعه بازار پرداخت نوین، در انتها عملکرد شاپرک را در روند گسترش بازار شرکت‌های PSP تاثیرگذار دانست و گفت: «شاپرک به عنوان رگولاتور بهتر است نگاه حمایتی به شرکت‌‌های PSP داشته باشد. این شرکت‌ها برای اینکه بتوانند از بروز فساد‌های مالی از جمله پولشویی جلوگیری کنند نیاز به حمایت‌های تکنیکال رگولاتوری دارند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.