چگونه کارت بانکی را مسدود کنیم؟

برای مسدود کردن کارت بانکی لازم است حتماً شماره کارت و رمز کارت خود را بخاطر داشته باشید.

حتماً برای شما هم پیش آمده که کارت بانکی خود را گم کرده‌ باشید یا کارت بانکی شما به سرقت رفته باشد. اگر رمز کارت بانکی شما همراه کارت نباشد، نگرانی خاصی وجود ندارد. اما اگر رمز کارت بانکی شما همراه کارت باشد، باید سریعاً نسبت به مسدود سازی یا به اصطلاح سوزندان کارت اقدام کنید ولی چگونه کارت بانکی را مسدود کنیم؟

با وجود بانکداری الکترونیک روش‌های متنوعی برای مسدود کردن کارت بانکی وجود دارد. برای مسدود کردن کارت بانکی لازم است شماره کارت و رمز کارت خود را بخاطر داشته باشید.

سوزاندن کارت از طریق شعبه

یکی از راحت‌ترین روش‌های سوزاندن کارت بانکی، مراجعه به شعبه است؛ در صورتی که به شعب بانک دسترسی دارید (نیازی نیست حتما دستگاه خودپرداز متعلق به بانک کارت مفقودی باشد)، این روش مناسب است، اما اگر کارت در زمانی خارج از ساعت اداری یا روزهای تعطیل سرقت و مفقود شود  و یا رمز کارت بر روی کارت یا در کنار کارت قرار داشته باشد، نیاز است تا  هر چه سریعتر با استفاده از دستگاه خودپرداز، همراه بانک، اینترنت بانک و یا تلفن بانک، کارت سوزانده شود تا پس از گشایش بانک عامل درخواست صدور کارت جدید بانکی انجام شود.

سوزاندن کارت از طریق دستگاه خودپرداز

در این روش  کاربر می‌تواند با مراجعه به نزدیک‌ترین دستگاه خودپرداز و بدون در دست داشتن کارت، گزینه ثبت و سپس گزینه مسدود کردن کارت بانکی را انتخاب کند و بعد از آن با وارد کردن شماره کارت و رمز عبور کارت بانکی مورد نظر که سرقت یا مفقود شده را مسدود کند.

 

سوزاندن کارت از طریق همراه بانک و اینترنت بانک

یکی از روش‌های جدید سوزاندن کارت مسروقه یا گم شده که در حال حاضر مورد استقبال مشتریان سیستم بانکی کشور قرار گرفته، استفاده از همراه بانک است. یکی از خدمات همراه بانک سوزاندن کارت بانکی یا همان مسدود کردن کارت بانکی به شمار می‌رود؛ کاربر بعد از آن می‌تواند با مراجعه به بانک نسبت به صدور کارت بانکی جدید اقدام کند. همچنین در صورت دسترسی به اینترنت بانک نیز مشتری می‌تواند در قسمت خدمات کارت اقدام به سوزاندن کارت کند.

سوزاندن کارت با تلفن بانک

روش دیگر مسدود کردن کارت، استفاده از تلفن بانک است. در این روش مشتری می‌تواند با تماس به تلفن گویای بانک صادر کننده کارت و صحبت با اپراتور و پاسخ دادن به برخی سوالات هویتی از جمله شماره کارت، مشخصات هویتی و رمز کارت نسبت به سوزاندن کارت بانکی اقدام کرد تا بعداً با مراجعه به بانک کارت بانکی جدید صادر شود.

در انتها درباره استفاده کارت‌های بانکی، توصیه می‌شود که کارت و رمز عابربانک خود را در اختیار دیگران قرار ندهید و همچنین رمز کارت را کنار کارت خود قرار ندهید و رمز کارت را به خاطر بسپارید.  مسافران باید هنگام خرید به وسیله کارت‌های بانکی مراقب عملیات کسر از حساب و کشیدن کارت در دستگاه‌های کارت‌خوان باشند و توجه کنند که این عملیات در مقابل چشم خودشان انجام شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.