راه‌اندازی سامانه تمدید گواهی امضای الکترونیکی به صورت غیرحضوری

رضا جوادی‌نیا افزود: متقاضیانی که دارای گواهی الکترونیکی معتبر می‌باشند، یک هفته قبل از انقضا گواهی خود می‌توانند از طریق پورتال صدور گواهی مرکز میانی عام، اقدام به دریافت گواهی جدید اقدام نمایند.

چه کسانی می‌توانند گواهی امضای الکترونیکی به صورت غیرحضوری تمدید کنند؟

وی بیان کرد: تمدید گواهی برای کسانی می‌باشد که قبلا یک بار گواهی امضای خود را بصورت حضوری دریافت کرده‌اند و یا به عبارتی قبلاً یکبار احراز هویت آنها در دفاتر ثبت نام مرکز دولتی میانی عام (لیست دفاتر ثبت نام در وب سایت مرکز میانی عام منتشر شده است) شامل دفاتر اسناد رسمی و یا دفاتر پیشخوان دولت بصورت حضوری انجام شده است.

وی گفت: این دسته از متقاضیان می توانند با امضای معتبر خود، یک هفته قبل از انقضاء گواهی، از طریق پورتال صدور گواهی مرکز میانی عام، اقدام به دریافت گواهی جدید نمایند.

چگونگی تمدید گواهی امضای الکترونیکی به صورت غیرحضوری

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در این طرح صاحبان امضا یک هفته قبل از اتمام اعتبار گواهی، یک پیامک یادآوری جهت تمدید گواهی خود دریافت می‌ کنند و یک هفته فرصت دارند به جای مراجعه حضوری به دفاتر ثبت نام، به پورتال صدور گواهی مرکز میانی عام مراجعه کرده و در مدت زمان کوتاهی و با طی چهار گام ساده، از منوی تمدید گواهی اقدام به تمدید گواهی امضای الکترونیکی خود نمایند.

وی با اشاره به اینکه در این حالت تنها تعرفه مصوب گواهی اخذ خواهد شد و متقاضیان لازم نیست تا توکن جدید خریداری کنند و می توانند از همان توکن قبلی خود استفاده کنند افزود: به هنگام تمدید گواهی تمام استعلامات لازم بصورت سیستمی از مراجع ذیصلاح از قبیل سرویس استعلام هویت ثبت احوال، سرویس استعلام اشخاص حقوقی از سازمان ثبت شرکت ها، پست جمهوری اسلامی مجدداً صورت می‌ پذیرد و در صورتی که مشکلی وجود نداشته باشد، تمدید گواهی انجام می شود.

جوادی نیا پیش بینی کرد که در سال اول ارائه این خدمت، بیش از 150 هزار مراجعه حضوری جهت اخذ گواهی امضا حذف شود و این تعداد در سال های آتی نیز افزایش خواهد داشت.

تلاش برای  تحقق دولت الکترونیک

معاون زیرساخت کلید عمومی و امنیت اطلاعات تجاری مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با اشاره به اینکه با راه اندازی این سیستم یک گام مثبت در راستای تحقق دولت الکترونیک برداشته شده است، افزود: از مزایای تمدید گواهی بصورت سیستمی و غیر حضوری می توان به حذف کاغذ به منظور تکمیل فرم های درخواست گواهی و انجام تمام امور بصورت الکترونیکی، افزایش سلامت اداری و کاهش فساد اداری و همچنین افزایش شفافیت در امور، حذف کپی مدارک هویتی، پرداخت تعرفه گواهی بصورت آنلاین از طریق درگاه پرداخت، عدم نیاز به حضور در سطح شهر و کاهش تعداد سفرهای شهری، کاهش ترافیک و کاهش آلودگی هوا ، افزایش سرعت و دقت رسیدگی به امور مردم و جلب رضایت ارباب رجوع، دسترسی مردم به خدمات مورد نیاز اداری در تمام ایام هفته بصورت 24 ساعته اشاره کرد.

/ ایلنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.