پرداخت یار بانک مرکزی چیست؟ + لیست شرکت‌های پرداخت یار

پرداخت یار پرداخت های بدون حضور کارت را دریافت کرده و به شبکه شاپرک ارسال می کند.

آیا اصطلاح پرداخت یار بانک مرکزی به گوش شما رسیده است؟ با گسترش انجام تراکنش‌های بانکی در دنیای وب، امنیت این نوع پرداخت ها به یک دغدغه تبدیل شده است. از این رو اقدامات مختلفی برای افزایش امنیت و همچنین نظارت بر این پرداخت ها انجام شده است.

یکی از این اقدامات سیستم پرداخت یار است که از طرف بانک مرکزی به منظور تسهیل پرداخت‌های الکترونیک تعریف و سازمان‌دهی شده است. پرداخت یار بانک مرکزی با شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پرداخت قرارداد می بندد تا امکان استفاده از ابزارهای پذیرش و اتصال به شاپرک به طور غیر مستقیم برای این نهاد فراهم شود.

 شاپرک چیست؟

شاپرک مخفف «شبکه الکترونیکی پرداخت کارتی» است و در واقع یک نهاد حاکمیتی است که به عنوان یک رابط میان بانک مرکزی، شبکه بانکی و شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پرداخت عمل می‌کند. هدف از شاپرک استانداردسازی پرداخت‌های کارتی، کنترل و نظارت در شبکه پرداخت و هدایت منابع بانک‌ها به سمت امور بهینه، گسترش بازار کارتی و نظارت بر عملکرد پایانه‌ها را میسر می‌سازد.

بزرگترین دستاورد راه اندازی شاپرک این است که فعالیت‌های شرکت‌های ارائه خدمات بانکداری الکترونیک بر مبنای استاندارد یکسانی انجام می‌گیرد و تحقق این مهم، بانک مرکزی را قادر می‌سازد‌ تا نظارت دقیق و همه جانبه‌ای بر انجام عملیات بانکی که از طریق پایانه‌های فروش صورت می گیرد،داشته باشد.

با توجه به این توضیحات اکنون می توانید آسان تر به مفهوم پرداخت یار پی ببرید. به زبان ساده پرداخت یار در چارچوب قواعد تنظیم شده از سمت بانک مرکزی و بر اساس قرارداد بسته شده با شرکت های ارائه دهنده خدمات پرداخت و شاپرک می تواند پرداخت های بدون کارت را برای پذیرندگان انجام داده و سپس به شبکه شاپرک ارسال کند.

اقدامات مورد نیاز برای اخذ پرداخت یاری بانک مرکزی:

شرکت های متقاضی دریافت پرداخت یاری باید اقداماتی انجام دهند تا موفق به دریافت پرداخت یاری بانک مرکزی شوند. در ادامه به مراحل دریافت پرداخت یاری اشاره می‌کنیم:

1. دریافت و مطالعه مستند «الزامات، ضوابط و فرایند اجرایی فعالیت پرداخت‌یاران و پذیرندگان پشتیبانی شده در نظام پرداخت کشور» از وب سایت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

2. مراجعه به یکی از شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پرداخت مورد تأیید شرکت شاپرک و ارائه تقاضای پرداخت‌یاری

3. دریافت مستندات لازم از شرکت ارائه دهنده خدمات پرداخت

4. ارائه مدارک لازم مطابق با مستند بند 1 به انضمام مدارک مورد درخواست شرکت ارائه دهنده خدمات پرداخت

5. عقد قرارداد با شرکت ارائه دهنده خدمات پرداخت

شرکت ارائه دهنده خدمات پرداخت، پس از عقد قرارداد با متقاضی پرداخت‌یاری کلیه مدارک و مستندات ارائه شده را به شرکت شاپرک ارسال می‌کنند. شاپرک پس از بررسی مدارک، متقاضی پرداخت‌یاری را به منظور افتتاح حساب ویژه پرداخت‌یاری به یکی از بانک‌ها یا مؤسسات مالی و اعتباری مورد تأیید بانک مرکزی جهموری اسلامی ایران که توسط خود متقاضی پرداخت‌یاری پیشنهاد شده است، معرفی می‌کند.

6. افتتاح حساب ویژه پرداخت‌یاری نزد یکی از بانک‌ها یا مؤسسات مالی و اعتباری مورد تأیید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

7. عقد توافق نامه میان شرکت شاپرک و متقاضی پرداخت‌یاری

مزایای پرداخت یاری چیست؟

  • ساماندهی کردن درگاه‌های پرداخت واسط
  • جلوگیری از سوء استفاده وب سایت‌های متخلف
  • نظارت بیشتر شاپرک بر روی درگاه‌های پرداخت واسط
  • ارائه یک کد پذیرندگی برای هر پذیرنده
  • واریز شدن تنها سود کارمزد پذیرنده‌ها به حساب شرکت پرداخت یار. (مبالغ تراکنش پذیرنده‌ها پس از کسر کارمزد به حساب خودشان واریز می‌شود)
  • مدیریت بهتر لیست سیاه پذیرندگان

الزامات پرداخت یاری

  • پرداخت یار به هیچ عنوان حق مبادرت به انجام فعالیت‌های بانکی و اعتباری را ندارد.
  • صدور هرگونه ابزار پرداخت، انتشار پول الکترونیک و عملیات ارزی در فعالیت پرداخت یاری ممنوع است.
  • پذیرش هرگونه ابزار پرداخت صادر شده توسط غیر بانک و پردازش و انتقال تراکنش‌های آن‌ها توسط پرداخت یارها ممنوع است.
  • پرداخت یار موظف به رعایت کلیه بخشنامه ها و دستورالعمل های صادره و قبول اصلاحات و تغییرات احتمالی این مقررات که توسط بانک مرکزی اعلام می‌گردد بوده و مکلف است عملیات خود را با دستورالعمل‌های صادر شده تطبیق دهد.
  • پرداخت یار موظف به رعایت قوانین مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم مطابق با قوانین جاری جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.
  • پرداخت یار موظف به نگهداری سوابق فعالیت پذیرندگان خود، شامل رسید تراکنش‌های آن‌ها و کلیه قراردادهای فی‌مابین است.
  • پوشش ریسک‌های ناشی از عملکرد پرداخت یار به عنوان یکی از پذیرندگان شبکه پرداخت الکترونیک و نظارت بر عملکرد آن‌ها با شرکت‌های ارایه دهنده خدمات پرداخت طرف قرارداد با آنهاست.
  • پرداخت یار مجاز به تجمیع مبالغ ناشی از تراکنش های پذیرندگان پشتیبانی شده خود در حسابی که در توافقنامه بین پرداخت یار و شاپرک اعلام شده و مورد تایید قرار گرفته است می باشد و استفاده از هرنوع حساب دیگری برای تجمیع مبالغ تراکنشها ممنوع است.
  • مجموع حجم عملیات پرداخت یارهای زیر نظر یک ارایه دهنده خدمات پرداخت در یک روز نباید از دوبرابر مجموع حقوق صاحبان سهام باشد.
  • پرداخت یار به منظور تامین نیاز نظارتی ارا‌‌ئه دهنده خدمات پرداخت بر عملکرد وی، باید پاسخگوی ارایه دهنده خدمات پرداخت باشد و همکاری‌های لازم را در جهت بازرسی‌های دوره‌ای با وی به عمل آورد.
  • پرداخت یار موظف به نظارت بر عملکرد پذیرندگان پشتیبانی شده خود است.
  • ارائه خدمات تحت مجور پرداخت‌ یاری توسط پذیرنده پشتیبانی شده پرداخت یار ممنوع بوده و آن‌ها موظفند نسبت به قطع خدمت ارائه شده به پذیرنده پشتیبانی شده متخلف اقدام کند.

لیست شرکت‌های پرداخت یار

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.