همه چیز درباره اینماد یا نماد اعتماد الکترونیکی

هدف از اعطای نماد اعتماد الكترونيكی، رسميت‌دهی به فعاليت کسب‌وکار‌های اینترنتی است.
یکی از عوامل مهم توسعه تجارت الکترونیکی، ایـجاد اعتماد و اطمینان در میان کاربران خدمات الکترونیکی است. طبق مطالعات انجام شده تایید کسب‌وکار اینترنتی توسط یک موسسه و مرکز ثالث، بیشترین تاثیر در مراجعه و اعتماد خریداران به آن کسب‌وکار را دارد. در این حالت خریدار از محفوظ ماندن اطلاعات خود احساس امنیت بیشتری دارد و اگر از اطلاعات شخصی او سوء استفاده شود، می‌تواند برای شکایت از کسب‌وکار اینترنتی متخلف به مراجع قانونی مراجعه کند.
در ایران، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی مسئولیت ایجاد زیر ساخت‌های امنیت و اعطای نماد اعتماد الکترونیکی به کسب‌وکار اینترنتی را برعهده دارد.

نماد اعتماد الکترونیکی، لازمه کسب‌وکار اینترنتی

نماد اعتماد الکترونیکی یک نشان دولتی است که صرفاً توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی (وزارت صنعت، معدن و تجارت)، صادر شده و به کسب‌وکار اینترنتی با هدف ساماندهی، احراز هویت و صلاحیت آنها اعطا می‌شود. هدف از اعطای نماد اعتماد الکترونیکی، اعتماد‌سازی و رسمیت‌دهی به فعالیت کسب‌وکارهای اینترنتی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و جلوگیری از آسیب‌های احتمالی در ابعاد مختلف اعم از امنیتی،‌ اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی است.
ساماندهی سایت‌های تجاری در کشور موثرترین گام برای ایجاد فضای تجارت الکترونیکی به‌خصوص B2C خواهد بود. به نحوی ‌که مردم در هنگام خرید از طریق اینترنت با اطمینان از اینکه سایت‌ها به تعهدات خود در قبال آنان عمل خواهند کرد و حقوق مصرف‌کنندگان را به رسمیت می‌شناسند،‌ اقدام به خرید می‌کنند.

 سوالات مختلف درباره اینماد

نماد اعتماد الکترونیکی چیست؟

نشانه‌ای است که منحصراً توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی صادر شده و به کسب و کارهای مجازی (کسب و کار اینترنتی و موبایل) مجاز با هدف ساماندهی، احراز هویت و صلاحیت آنها اعطا می‌گردد؛ این نماد پس از بررسی درگاه‌ (وب‌سایت) و احراز هویت و صلاحیت مالک (حقیقی یا حقوقی) آن برای مدت یک سال صادر می‌گردد.

 نماد اعتماد تا چه مدت اعتبار دارد؟

در حال حاضر نماد اعتماد اعتبار یکساله دارد.

ستاره‌های نماد اعتماد به چه معنی‌است؟

سطح اعتماد و کیفیت عملکرد و‌ب‌سایت را نشان می‌دهد. تعداد ستاره‌های بالاتر، نشان‌دهنده سطح بالاتر اعتماد و کیفیت بهتر عملکرد و‌ب‌سایت است.

 نماد اعتماد بدون ستاره چیست؟

نماد اعتماد الکترونیکی (بدون ستاره) با هدف تسهیل فرایند اعطای نماد اعتماد الکترونیکی به کسب و کارهای اینترنتی کوچک و نوپایی که موفق به رعایت تمامی الزامات تعریف شده در فرایند نماد اعتماد الکترونیکی نشده‌اند، اعطاء می شود.

 آیا نماد اعتماد الکترونیکی به کسب و کارهای فعال در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها نیز تعلق می گیرد؟

بله. در حال حاضراعطای نماد اعتماد الکترونیکی به کسب و کارهای فعال در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های مجاز نیز تعلق می گیرد. کلیه فعالان کسب و کارهای الکترونیکی در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های مجاز ، جهت ثبت نشانی فعالیت خود و آغاز فرآیند اخذ نماد اعتماد الکترونیکی می توانند با مراجعه به سامانه نمادو ایجاد حساب کاربری، اقدام به ثبت نشانی فعالیت خود در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها نمایند. همچنین کسب و کارهای دارای نماد اعتماد الکترونیکی نیز می‌توانند با ورود به پنل کاربری خود، از قسمت افزودن شناسه اقدام به ثبت نشانی فعالیت خود در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها نمایند.

 آیا قبل از دریافت نماد اعتماد، استفاده از عکس نماد اعتماد در سایت اشکالی دارد؟

بله. نشانه نماد اعتماد الکترونیکی یک علامت دولتی است وهرگونه جعل وسوء استفاده از آن علامت ممنوع و مشمول احکام جعل علامت دولتی است . استفاده از تصویر نماد به جای نشانه آن مصداق جعل می باشد و ضمانت اجراء کیفری دارد.

 چه اطلاعاتی درباره کسب و کار اینترنتی مربوطه در پروفایل لوگوی نماد نمایش داده می‌شود؟

در صورت احراز شرایط دریافت نماد اعتماد و اخذ این مجوز، اقلام اطلاعاتی زیر به صورت عمومی در پروفایل شما در معرض دید بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد: نام کسب و کار، آدرس وب‌سایت، وضعیت اعتبار نماد اعطا شده، نام صاحب امتیاز، آدرس کسب و کار، تلفن ثابت و پست الکترونیکی.

ثبت نام و دریافت اینماد

مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در راستای تسهیل مراحل شروع به کار کسب‌وکار اینترنتی، امکان اخذ درگاه پرداخت را برای دامنه‌های دارای نماد از طریق سامانه نماد اعتماد الکترونیکی فراهم کرده است. چنانچه دامنه شما پیش از این نماد اعتماد الکترونیکی خود را دریافت کرده است می‌توانید با مراجعه به منوی کسب‌وکار، زیر منوی مدیریت کسب‌وکار، دکمه درگاه پرداخت را کلیک کرده و برای دریافت درگاه پرداخت اقدام کنید.

ثبت نام و دریافت اینماد

لیست کسب‌وکارهای دارای نماد و نمادهای معلق شده

لیست کسب‌وکارهای دارای نماد

لیست نمادهای تعلیق شده

شکایت از کسب‌وکارهای دارای نماد

شاکیان می‌توانند بعد از ایجاد حساب کاربری و کلیک روی لینک فعال‌سازی که به ایمیل ثبت نامی ارسال شده است، در کمتر از یک دقیقه اقدام به ارسال و پیگیری شکایت از  کسب‌وکارهای دارای نماد خود کنند.

شکایت از کسب‌وکار

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.