نقش فعال اپلیکیشن‌های ezPay و Shopp در پرداخت QR کد ایران

سیستم پرداخت الکترونیک مبتنی بر کد­های QR، روش تقریبا جدیدی در پرداخت است که در برخی از کشور­ها در سال­‌های اخیر رشد شگفت­‌انگیزی داشته است. بارز­ترین نمونه، کشور چین است که دو بازیگر بزرگ این میدان یعنی AliPay و WeChat Pay توانسته­‌‍اند بخش بزرگی از چرخه پرداخت این کشور را از آن خود کنند. تقریبا در چین کسب و کاری وجود ندارد که بارکد­های این دو شرکت در آنها پذیرفته نشوند، از سوپر مارکت­‌ها تا دستگاه‌­های فروش بلیت سینما.

بی­‌شک یکی از اهرم‌‌­های مهم توسعه سریع این روش پرداخت، گسترش موبایل­‌های هوشمند بوده ­است. موبایل هوشمند این یار همیشگی روز­ و شب­‌های انسان مدرن، که کم‌­کم جایگزین همه ابزارهای پیشین می­‌شود، حالا دارد جایگزین پول نقد و کارت­‌های بانکی می‌­شود. البته در این راهکار بر خلاف تکنولوژی NFC، سخت‌افزار خاصی در موبایل نیاز نیست.

مدت­‌هاست بحث استفاده از این تکنولوژی در ایران داغ شده است. البته این مسئله جدیدی نیست و هر از چندی شرکت­‌های مختلف تلاش­‌هایی برای ارائه این سرویس داشته­‌اند اما تقریبا هیچ کدام، به صورت جدی عملیاتی نشده است.

بلیت­‌های مبتنی بر QRکد

با این حال گروه توسن از چند سال پیش اقدام به استفاده از پرداخت مبتنی بر QRکد و جایگزین کردن آن با کارت­‌های مغناطیسی در شبکه حمل‌­ونقل عمومی کرده است. در ابتدا این سرویس تنها به صورت کاملا کاغذی ارائه می‌­شد اما در چند سال اخیر این سرویس بر روی اپلیکیشن­‌های موبایل نیز قابل دسترس هست. حالا کاربران قادر هستند این سرویس ­را بر روی اپلیکیشن­‌های ezPay و Shopp دریافت کنند.

در همین رابطه در روزهای آلوده ماه‌­های پاییز و زمستان این بلیت­‌های مبتنی بر QRکد در اپلیکیشن Shopp  به صورت نیم‌­بها یا رایگان ارائه شده است.

نکته قابل توجه این است که هم‌­اکنون حدود 300،000 تراکنش عملیاتی روزانه با تکنولوژی QR در شبکه پرداخت حمل‌­ونقل تهران پردازش­ می­‌شود و این نشان از پذیرش مناسب این روش در میان شهروندان دارد. البته نباید فراموش کرد در طول این ­سال­‌ها، تجربه و دانشی ایجاد شده است که کل فرآیند به صورت بسیار روان و کارآمد درآمده و سرویس به صورت پایدار به همگان ارائه می­‌شود.

دانلود اپلیکیشن شاپ

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.