نقش ATM‌های مدرن در عصر بانکداری دیجیتال

در جهانی که توسط ارتباطات حاصل از دیجیتالی شدن در حال شکل گرفتن است، شما حق دارید که فکر کنید پول نقد به کار نمی‌آید، اما اینگونه نیست! GPS در حال منسوخ کردن نقشه‌های کاغذی است، بلیط‌های هواپیمایی به صورت الکترونیکی صادر می‌شوند و احتمالا آخرین باری که نامه‌ای به یک دوست یا فامیل نوشتید را به یاد ندارید. اما پول قدیمی هنوز ثابت باقی مانده است‌.

به گزارش گروه تحقیق و ترجمه عصربانک؛ در ابتدای سال 2020، در شهر نیویورک قوانینی به تصویب رسیده است که فروشگاه‌های فیزیکی را ملزم به پذیرش پول نقد می‌کند. سایر شهرهای ایالات متحده هم چنین قوانینی را به تصویب رسانده‌اند. اگرچه استفاده از پول نقد به آهستگی در حال کاهش است ولی همچنان به عنوان محبوب‌ترین روش پرداخت در این کشور باقی مانده است. پژوهش فدرال رزرو نشان می‌دهد که پول نقد یکی از پرکاربردترین روش های پرداخت است و تعجب‌آور است که جوانان نیز در حال استفاده از پول نقد هستند و حتی آن‌هایی که کم‌تر از بیست و پنج سال سن دارند، برای حدود یک سوم خریدهایشان از پول نقد استفاده می‌کنند.

با وجود پول نقد که در اقتصاد دنیا در حال گردش است، ATMها که بیش از پنجاه سال از فعالیت آنها می‌گذرد، نقاط تماس فیزیکی بسیار مهمی برای ارتباط بانک‌ها با مشتریان و اعضایشان هستند. چالش امروزی، تغییر دادن و متحول کردن ATMها برای برآوردن انتظارات در حال رشد مشتریان بانکی در دنیای دیجیتال جدید است.

ATM‌های مدرن و ارائه خدمات سلف سرویس بدون نیاز به شعب بانکی

امروزه مشتریان درحال مشاهده‌ تغییرات مفید تکنولوژیکی در ATMها هستند، از احراز هویت و افتتاح حساب سلف سرویس و قابلیت ارتباط ویدیوئی با باجه‌ تا واریز پول و واگذاری چک؛ بنابراین امکان دسترسی به ATMها هم‌چنان یکی از محبوب‌ترین خدمات مالی است و بانک‌ها باید این ماشین‌های بانکی را با خدمات جدید در اختیار مشتریان‌شان قرار دهند.

کارت بانکی ندارید؟ مشکلی نیست

از زمانی که اولین ATM در نیمه‌ قرن گذشته وارد بازار شد، دسترسی به پول نقد از نظر عملکرد اولیه‌ی کارت و چیپ تغییر زیادی نداشته است. یا این حال، انتظارات مشتریان برای دسترسی و مدیریت پول در حال تغییر است و یکی از این انتظارات دسترسی به پول نقد در ATM‌های مدرن بدون استفاده از کارت فیزیکی است.

ATM‌های مدرن

این تکنولوژی وجود دارد و مشتریان می‌توانند از طریق تلفن‌های همراهشان یک کد دسترسی ایجاد کنند، حجم پول مورد نیازشان را انتخاب کنند، از طریق موبایل‌هایشان نزدیک‌ترین ATM را پیدا کنند و پول نقد مورد نظرشان را برداشت نمایند که این عملیات  با استفاده از کد دسترسی و پین دیجیتال چهار رقمی‌شان امکان‌پذیر است.

در پاسخ به این پرسش که چرا دارندگان کارت ممکن است دسترسی به پول نقد بدون کارت را ترجیح دهند، دلایل زیادی وجود دارد، مثلا اینکه مشتری نیاز به حمل کیف پولش ندارد. این مزیت مخصوصا زمانی ارزشمند است که در شرایط اضطراری، مشتریان ممکن است کیف پولشان را گم کرده باشند و به پول نقد احتیاج داشته باشند. هم‌چنین، زمانی که مشتری منتظر است که کارت مفقود شده یا به سرقت رفته او با کارت جدید جایگزین شود، قادر به برداشت پول نقد خواهد بود.

مزایای ارائه‌ خدمات بدون کارت، هم برای بانک‌ها و هم برای دارندگان کارت بسیار است. از این طریق نه تنها تراکنش سریع‌تر انجام می‌شود، بلکه مشتریان در معرض ریسک دزدی و کلاهبرداری کمتری قرار می‌گیرند.

برای تراکنش‌های دارای پروتکل‌های امنیتی پویا مانند توکنیزاسیون، که با هر تراکنش توکن نیز تغییر می کند، محدودیت در ارزش و تعداد تراکنش‌ها و بازه های زمانی محدود برای کدهای دسترسی اعمال می‌شود. مخصوصا توکن‌هایی که به مردم امکان دسترسی به پول نقدشان را می دهند، دارای پارامترهای کنترلی بسیار بیشتری نسبت به حد استاندارد برداشت روزانه نقدی هستند. مشتریان انتظار راهکارهای نوآورانه و تکنولوژیک آسان‌ و امن در همه‌ جنبه‌های زندگی‌شان را دارند. بنابراین بانک‌هایی که راهکارهای بدون کارت ارائه‌ می‌دهند، با برآوردن نیازهای مشتریانشان، از مزیت وفاداری آنان بهره می‌برند.

بازتعریف نقش ATM

پول نقد به این زودی‌ها منسوخ نمی‌شود، اما نحوه دسترسی به پول نقد و نقش ATMها برای بانک‌ها و دارندگان کارت در حال تحول است، به صورتی که مردم نیاز دارند تا در هر زمان و هر مکان به پول نقد و ATM دسترسی داشته باشند و بانک‌ها باید این نیاز مشتریان را براورده کنند. بنابراین تکنولوژی‌ها و خدمات جدید ATM‌های مدرن می‌تواند با ایفای نقش حیاتی در حفظ ارتباط مشتریان با بانک‌هایشان، فعالیت‌های بانکداری را برای آن‌ها آسان‌تر کند.

ترجمه از:

mobilepaymentstoday

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.