وام یک میلیون تومانی خانوارهای یارانه‌بگیر قرض الحسنه و 30 ماهه شد

با تغییری که در سازوکار پرداخت وام یک میلیونی یارانه‌بگیران ایجاد و قرار شد تا به صورت قرض‌الحسنه در اختیار متقاضیان قرار بگیرد، اقساط آن در هر ماه از 47 هزار به 35 هزار تومان کاهش یافت و سود کل به 52 هزار تومان رسید.

وام یک میلیون تومانی یارانه‌بگیران

قرار بود تا با پیشنهاد بانک مرکزی و از محل منابع بانکی، به هر خانوار یارانه بگیر که حدود 23 میلیون خانوار هستند، مبلغ یک میلیون تومان در قالب تسهیلات پرداخت شود. آنچه که در ابتدا پیش‌‌بینی شد این بود که با  سود 12 درصد و بازپرداخت 24 ماهه به حساب یارانه متقاضیان واریز و اقساط آن در هر ماه از همین حساب کسر شود.

در این حالت در مجموع سود بازپرداخت کل حدود 129 هزار تومان بود و  یک میلیون و 129 هزار و 763 تومان به بانک بر می گشت. در عین حال که قسط در هر ماه به 47 هزار تومان می رسید.

سود 12 درصدی بین دولت و مردم تقسیم شد

اما آنچه که امروز (سه شنبه) اتفاق افتاد این بود که با تصمیم ستاد اقتصادی دولت سود 12 درصدی بین دولت و مردم تقسیم شد؛ به طوری که چهار درصد را یارانه‌بگیر و هشت درصد دیگر را دولت می‌پردازد. از سوی دیگر تعداد اقساط وام یک میلیونی از 24 به 30 ماه افزایش یافته است.

با تغییرات ایجاد شده، محاسبات نشان می‌دهد که دریافت کنندگان وام یک میلیونی باید در 30 ماه، هر ماه 35 هزار تومان قسط پرداخت کنند و سود کل دریافتی به حدود 52 هزار تومان می رسد. بر این اساس وام یک میلیونی با سود چهار درصد، حدود یک میلیون و 52 هزار تومان بر می‌گردد.

اما آن طور که همتی – رئیس کل بانک مرکزی-  اعلام کرده است بعد از ثبت تقاضا وام یک میلیون تومانی یارانه‌بگیران تا قبل از شروع ماه مبارک رمضان از طریق بانک های عامل به حساب یارانه متقاضیان واریز خواهد شد.

/ ایسنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.