ارتباط حضوری بانک‌های کوچک با مشتری پیروز است یا تکنولوژی بانک‌های بزرگ؟

به گزارش گروه تحقیق و ترجمه عصربانک؛ گزارشی از مک‌ کینزی در سال 2019 بیان می‌کند که نزدیک به 60 درصد از نقش‌آفرینان در بخش بانکداری جهانی، بازده کافی به دست نمی‌آورند و نیاز به بهسازی خود دارند. پیشرفت فناوری در بانکداری به این معناست که اکنون بسیاری از موسسات با چشم‌انداز «دیجیتالی شدن یا از بین رفتن» روبرو هستند.با این وجود، هنوز تعدادی بانک کوچک (مانند بانک‌های منطقه‌ای و موسسات اعتباری) وجود دارند که بدون افول در مسیر دیجیتالی سازی، خود را بازسازی می‌کنند.

ارتباط حضوری بانک‌های کوچک با مشتری

در حالی که تقاضا برای خدمات آنلاین در حال افزایش است، بانک‌های بزرگ قادر به انعطاف‌پذیری و تماس شخصی، یعنی قابلیت‎هایی که بانک‌های کوچکتر دارند، نیستند. بنابراین، نهادهای مالی کوچک‌تر به جای این‌که وارد یک جریان تکنولوژیکی بزرگ شوند که می‌دانند نمی‌توانند در آن برنده باشند، بر روی ارائه خدمات بهتر به مشتری، مشارکت بیش‌تر جامعه و ایجاد روابط قوی‌تر رو در رو با مشتری متمرکز شده‌اند.

در نتیجه بانک‌های کوچک‌تر بر صنایع و مشتریان موجودی که دارای موقعیت خوب هستند مسلط می‌شوند. این شکل روابط به این معنی است که بانک‌های کوچک اعتماد و کسب‌وکار منظمی با مشتریان خاص به وجود می‌آوردند و رقابت شدید و تنگاتنگی با فناوری‌های مالی نوظهور (فین‌تک‌ها) در این زمین دارند. به علاوه بانک‌های کوچک بر خلاف فین‌تک‌ها می‌توانند با استفاده از داده‌های داخلی و رایگان خود با مشاغل کوچک همکاری کنند.

بانک‌های کوچک به شرکت‌های فین‌تک نوظهور قدرت می‌دهند

بین سال‌های 2019 تا 2020، تعداد استارت‌آپ‌های فین‌تک در دنیا 68.5 درصد رشد داشته‌اند. در حالی که مطمئنا فین‌تک‌ها سود و سرمایه را با سرعت کسب می‌کند، اما آن‌ها هنوز هم تا حدودی به کمک بانک‌های کوچک‌تر برای فعالیت‌های روزمره احتیاج دارند.

بانک‌های کوچک‌تر از قبل، مشتری و مجوزهای لازم رگولاتوری برای فعالیت کسب‌وکاری خود را دارند، در حالی که شرکت‌های فین‌تک برای بهره‌گیری از فناوری پیچیده و اجرای کمپین‌های بازاریابی باید هزینه‌های پایین خود را حفظ کنند. بنابراین از نگه داشتن سپرده‌های مشتریان گرفته تا ارائه وام‌های مختلف، بانک‌های کوچک برای اداره‌ فعالیت‌های روزانه مربوط به فین‌تک‌ها ایده‌آل هستند.

امروزه بانک‌های کوچک با در نظر گرفتن این‌که مشتریان به طور فزاینده‌ای به سمت بانکداری موبایلی روی آورده‌اند، باید خطوط جدید کسب‌وکار را ایجاد کنند. در همین حال، سرمایه‌گذاری‌های شرکت‌های فین‌تکی در بخش پرداخت به بانک نیاز دارد. و این نشانه‌ای است که در حالی که فناوری‌های پیشرفته فین‌تکی در حال شکوفایی است، ولی باید استقلال کامل به دست آورد تا بتواند جداگانه از بانک‌ها فعالیت کند.

بانک‌های کوچک خدمات بهتری به مشتری ارائه می‌دهند

در بانکداری ارائه خدمات به مشتری، صرف نظر از این‌که از طریق یک اپلیکیشن یا در یک شعبه فیزیکی انجام شود، بسیار مهم است. مشتریان می‌خواهند با توجه به مشخصات و نیازهای خودشان با آن‌ها رفتار شود، نه ویژگی‌های یک محصول یا خدمات خاص بانکی. واقعیت این است که بانک‌های کوچک در ارائه خدمات به مشتری برتری دارند و به گونه‌ای عمل می‌کنند که بانکداری دیجیتال نتوانسته است خود را با آن تطبیق دهد.

بانکداری آنلاین تمایل به ارائه‌ خدمات به مشتری فقط از طریق اپلیکیشن یا تلفن دارد، که گرچه ارزان‌تر از ارتباطات شخصی است، اما در ارائه خدمات شخصی‌سازی شده چندان مؤثر نیست. در حقیقت، 48 درصد از مردم می‌گویند صحبت کردن رو در رو با یک بانکدار، روشی است که انتظار دارند توسط بانک‌ها مهیا شود. به همین دلیل، بانک‌های کوچک‌تر تماس انسانی را که فین‌تک‌ها در حال حاضر در خدمات خود ادغام نکرده‌اند، حفظ می‌کنند.

هم‌چنین شایان ذکر است که دیجیتالی شدن بانکداری در واقع نسل‌هایی را که به فناوری جدید عادت ندارند، نادیده می‌گیرد. بنابراین با توجه به این‌که اکثر سالمندان حساب‌های بانکی دارند، مهاجرت خدمات بانکی به بانکداری آنلاین نیازهای مشتریان سالمند را  بر طرف نمی‌کند.

بانک‌های کوچک قابل اعتماد‌ترند

اعتماد عامل مهمی در آینده‌ روشن بانک‌های کوچک است. به دنبال بحران مالی سال 2008، اعتماد به نفس در بانک‌های بزرگ به طرز چشمگیری کاهش یافت. در حالیکه بانک‌های کوچک در سراسر دوران رکود، با ثبات‌تر و ایمن‌تر بودند، زیرا آن‌ها از سرمایه‌گذاری و تراکنش‌های پر‌خطر فاصله می‌گیرند.

بانک‌های کوچک هم‌چنین به جای پشتیبانی از  دولت، از  صنایع و گروه‌های متنوعی از شرکت‌های محلی پشتیبانی می‌کنند. این عامل موسسات کوچک‌‌تر را از مشکلات اقتصادی ملی گسترده‌تر محافظت می‌کند. از طرف دیگر موسسات اعتباری و بانک‌های کوچک، خطر کمتری برای سیستم مالی دارند. این اطمینان در بانک‌های کوچک‌تر به این معنی است که آن‌ها لایه‌های بوروکراسی کم‌تری دارند و در پاسخگویی به نیا‌زهای مشتری بسیار زیرک هستند.

ترجمه از: Paymentsjournal

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.