توصیه به تازه واردهای بازار سرمایه؛ چه سهامی را نخرید؟

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: علاقه‌مندان ورود به بازار سرمایه باید آگاهی خود نسبت به روند معاملات را افزایش دهند و سهامی را برای خرید انتخاب کنند تا در آینده سودده باشد و منجر به اتلاف سرمایه‌های آنان نشود.

چه سهامی را نخریم؟

فرشاد به آبادی، گفت: توجه به حوزه کسب و کار شرکت‌های بورسی یکی از مهمترین موضوعات بازار سرمایه به شمار می‌رود و این در حالی است که طی هفته های اخیر شاهد رشد غیرواقعی ارزش سهام برخی از شرکت‌ها هستیم که فقط به صورت اسمی در حوزه کسب و کار حضور دارند.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه این اتفاق یک آفت خطرناک برای بازار سرمایه به شمار می رود، افزود: برخی از این شرکت‌ها عملا فعالیت محسوس و اثرگذاری در حوزه تولید ندارند و حتی برنامه های تولیدی و بازرگانی مشخصی را دنبال نمی کنند، ولی به طرز عجیبی ارزش سهام آنها در بازار سرمایه رو به افزایش است.

وی گفت: به عبارتی بالا رفتن ارزش سهام این شرکت‌ها متاثر از اقدامات تولیدی، بازرگانی و یا نگاهی که به مهارت های آن کسب و کار مربوط مربوط می شود، نیست و فقط در پی برخی از فضاسازی‌ها در حاشیه بورس رشد کاذب دارند و روند واقعی را دنبال نمی کنند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: به نظر می رسد سازمان بورس و اوراق بهادار باید به این شرکت ها توجه بیشتری داشته باشند و نباید اجازه دهند شرکت هایی که هیچگونه فعالیت تولیدی ندارند و نقشی در بهبود فعالیت‌های اقتصادی ایفا نمی کنند، اغلب تا 100 درصد در برخی دوره های زمانی رشد کنند.

حضور بازیگران جدیدی که اطلاعات کافی از روند نوسان‌های ارزش سهام ندارند 

به‌آبادی افزود: روزانه شاهد حضور بازیگران جدیدی در بازار سرمایه هستم که اطلاعات کافی از روند نوسان های ارزش سهام ندارند و اقدام به خرید سهام این شرکت ها می کنند، این در حالی است که این شرکت ها هیچ برنامه ای برای آینده ندارند و با این ترفندها سعی در افزایش سرمایه دارند و مشخص نیست در آینده این سرمایه را به چه سمت و سویی هدایت خواهند کرد.

وی ادامه داد: بنابراین باید حوزه فعالیت شرکت های بورسی به شدت مورد رصد و ارزیابی قرار گیرد و شفاف‌سازی لازم در این زمینه ارائه شود، به گونه‌ای که روند فعلی، برنامه‌های آینده و دیگر فعالیت های این شرکت ها زیر ذره‌بین دستگاههای نظارتی قرار گیرد، تا بر اساس آن خرید و فروش سهام این شرکت ها در یک فرآیند شفاف و منطقی دنبال شود.

اطلاعات دقیقی در باره تاریخچه، برنامه و صورت‌های مالی شرکت‌ها کسب کنید

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، به نظر می رسد در گام نخست سازمان بورس و در ادامه رسانه‌ها باید این ماموریت مهم شفاف‌سازی را دنبال کنند و فعالان و علاقه‌مندان ورود به بازار سرمایه نیز آگاهی خود نسبت به این روندها را افزایش دهند و سهامی را برای خرید انتخاب کنند تا در آینده سودده باشد و منجر به اتلاف سرمایه های آنان نشود.

به آبادی با بیان اینکه بازار سرمایه به طور مداوم در حال تغییر است و شرکت‌ها مدام در حال طی کردن روندهای نزولی و صعودی هستند، اظهار داشت: به طور طبیعی روند نزولی برای شرکت هایی که برنامه مشخصی را در زمینه افزایش تولید و سرمایه گذاری برای آینده را دنبال می کنند به مراتب کمتر است و در چنین شرایطی فعالان بازار سرمایه برای پاسخ به این سوال که چه سهامی را نخریم؟ باید تا حد ممکن اطلاعات دقیقی در باره تاریخچه، برنامه و صورت‌های مالی شرکت ها کسب کنند و در مورد برنامه دقیق این شرکت ها برای تولید، افزایش سهم بازار، صادرات و تنوع محصول برای آینده نیز تحقیق کنند.

بازار سرمایه آماده پذیرش نقدینگی‌های جدید است؟

/ تسنیم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.