تازه واردان بورس بخوانند

یک اقتصاددان گفت: جمعیت قابل توجهی در کشور وجود دارد که هیچ شناختی از بازار بورس ندارند و فقط از شنیده‌ها و اخبار متوجه افزایش شاخص شده و می‌گویند ما نیز می‌توانیم در مدت چند ماه پولمان را چند برابر کنیم که این موضوع می‌تواند بسیار خطرناک باشد. تازه واردان بورس باید با کارشناسان اقتصادی و مالی مشورت کنند.

رشد بورس جای سوال و تردید دارد

حامد قادرزاده، با بیان اینکه اقتصاد دارای دو بازار پول و سرمایه است اظهار کرد: پول بازار اعتبارات کوتاه مدت و سرمایه بازار اعتبارات بلند مدت است.

وی افزود: رشد بازار بورس به دلیل شفافیت و نظام مالی مشخصی که دارد امری مطلوب است، به این معنی که اگر بازار سرمایه به صورت واقعی رشد یابد موجب رونق اقتصادی در کشور می شود. اما اینکه در حال حاضر افزایش شاخص بورس طی چندماه آن هم در شرایط رکود اقتصادی که در دنیا حاکم است و شاخص بورس منفی و کاهشی است، در ایران به بالای 800 هزار واحد می رسد جای سوال و تردید دارد.

آسیب‌پذیری خاصی بازار  سرمایه وجود دارد

این اقتصاددان در تشریح این تردید می گوید: در طول دو سه سال گذشته، در عرضه اولی ها که شرکت های دولتی و یا واحدهای بسیار بزرگی اقدام به عرضه سهام در بازار و تضمین آن می کنند، معمولا کسانی که عرضه اول را خریداری کرده اند منتفع شده اند و درصد سودی هم که برای آن ها تعیین می شود بالاتر از نرخ بازار پول و نرخ بانکی است، این امر رونق خاصی را به بازار بخشیده است و معمولا کسانی هستند که با مبلغ های خیلی کم وارد این بازار شده اند.

این استاد اقتصاد دانشگاه کردستان ادامه داد: اما آسیب پذیری خاصی در این بازار وجود دارد، به دلیل اینکه متاسفانه رشد بسیار سریعی در آن مشاهده می شود و دولت هم از این بازار از دو سال پیش به طور جدی حمایت می کند.

فروپاشی بازار پول

قادرزاده بیان کرد: چند ماه پیش زمانی که بحث کرونا هنوز خیلی در کشور مطرح نبود، شاخص بورس به زیر 300 هزار رسید که صف طولانی در عرضه سهام برای فروش به وجود آمد و این باعث شد که بسیاری از فعالیت های اقتصادی آسیب جدی ببیند.

این اقتصاددان معتقد است، افزایش شاخص بورس به دلیل عرضه سهام دولتی حتی از طریق بانک ها موجب افزایش شدید شاخص بورس در بازار شده است که این امر از طرفی دیگر می تواند بازار پول را دچار فروپاشی کند.

وی افزود: فروپاشی بازار پول می تواند برای جامعه اقتصادی بسیار سخت باشد، چون دارایی های بانک قابلیت نقد شوندگی سریع ندارند و به عبارتی درجه میعان دارایی های بانک خیلی بالا نیست بانک ها منابعی را که به صورت سپرده یا حساب های جاری در اختیار دارد به صورت های مختلف تخصیص می دهد به طور مثال به صورت وام به متقاضیان می‌دهد که دارای سر رسید است و مادامی که سررسید نباشد بانک نمی تواند پول را به سرعت نقد کند.

آسیب بورس  با خالی شدن پول بانک‌ها

قادرزاده اعلام کرد: اگر مردم برای انتقال به بازار سرمایه به سیستم بانکی هجوم بیاورند و بخواهند بانک ها را خالی از پول کنند، واحدهای کوچک اقتصادی را که در بورس نیستند مورد آسیب قرار داده و همچنین موجب اوریب اقتصادی جدی خواهند شد، چرا که حتی در بهترین حالت اگر شرکت های بزرگ در 6 ماه الی یک سال بتوانند افزایش ارزش داشته باشند، بعدا به صورت جدی دچار آسیب خواهند شد، چون واحدهای کوچک، آسیب دیده اند و امکان افزایش تقاضای محصولات ارائه شده از سوی واحدهای بزرگ در بازار فراهم نمی شود و با رکود مواجه خواهد شد، به طور مثال در بخش کشاورزی تولید انبوهی وجود دارد اما وقتی که نمی تواند فروش خوبی در بازار داشته باشد با کاهش قیمت در بازار مواجه خواهد شد که این امر ورشکستگی اقتصادی به دنبال دارد.

وی ادامه داد: روند در سیستم های بسیار بزرگ اقتصادی هم به همین صورت است، چون شرکت هایی وارد بورس شده اند که دارای سیستم مالی شفافی بوده و توانسته اند خود را به بورس ثابت کنند و از حالت خاص به حالت عام در بیایند و امکان فروش اوراق داشته باشند. بر همین اساس در حال حاضر بیشتر اوراق در بازار خرید و فروش می شود و عرضه کالا در بازار کمتر مشاهده می شود.

توصیه‌ای به تازه واردان بورس

این اقتصاددان، معتقد است، متاسفانه جمعیت قابل توجهی در کشور وجود دارد که هیچ شناختی از بازار بورس ندارند و فقط از شنیده ها و اخبار متوجه افزایش شاخص شده و می گویند ما نیز می توانیم در مدت چند ماه پولمان را چند برابر کنیم که این موضوع می تواند بسیار خطرناک باشد.

وی توصیه کرد، کسانی که می خواهند وارد بورس شوند باید با کارشناسان اقتصادی و مالی مشاوره کنند.

تازه واردان بورس چگونه خریدوفروش کنند؟

قادرزاده تشریح کرد: بازار بورس دارای شاخص عمومی و شاخص شرکت های مبدأ است، لذا باید افراد دقت کنند که از کدام شرکت می خواهند خرید کنند چون کار بسیار پر ریسکی در شرایط فعلی است، چرا که اگر بازار بورس حالت ثبات و عادی داشت، بهترین بازار برای سرمایه گذاری بود اما این افزایش قیمت جای تردید و دقت در بررسی دارد؛ به ویژه ما که عرضه تقاضای خاصی در بازار به دلیل افت شدید وضعیت اقتصادی مردم نداریم و بیشتر مردم به دنیال خرید کالاهای ضروری هستند، این امر می تواند آسیب جدی در آینده بر بخش های مسکن و تولید کالاهای دیگر وارد کند و توصیه می شود مردم با دقت بیشتری وارد این بازار شوند.

وی یادآور شد: چه بسا همانطور که موسسات اعتباری بانکی در کشور افول شدید پیدا کرد و برای دولت پرهزینه شد، همین سیاست حمایتی که مردم به بورس روی آوردند نیز چنانچه پول ها در این قسمت بیش از حد انباشته شود و نتواند سوددهی ایجاد کند، همان افول را تجربه کند.

پرسش‌های بی‌پاسخ از آینده بورس / خط پایان صعود بورس کجا خواهد بود؟

/ ایسنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.