چگونگی تطبیق «صنعت پرداخت‌» با ویروس کـرونا

غزل قنبری پناه، کارشناس پرداخت؛ همه‌ ما می‌دانیم که نابه‌سامانی اقتصادی عمیقی اتفاق خواهد افتاد و کاهش کوتاه مدت فعالیت‌ سازمان‌ها برای اقتصادهایی که تحت فشار هستند، بسیار سخت خواهد بود. ممکن است تولید ناخالص داخلی در سه ماهه‌ دوم سال 2020 تا حدود 35 تا 40 درصد کاهش یابد.

چشم‌انداز مالی صنعت پرداخت نیز این عدم قطعیت را در کوتاه‌مدت منعکس می‌کند. اما ثبات صنعت پرداخت، نقشی ارزشمند در راه‌اندازی مجدد اقتصاد جهان ایفا خواهد کرد و پتانسیل موجود برای نوآوری می‌تواند اقتصادهای فعال را به سمت ظهور «وضعیت نرمال جدید» سوق دهد.

چگونه بحران کرونا بر اقتصاد صنعت پرداخت تأثیر خواهد گذاشت؟

جواب قطعی وجود ندارد. بستگی زیادی به تعاملات پیچیده بین فعالیت اقتصادی، چشم‌انداز نرخ بهره و الگوهای نقدینگی و تغییر و تحول در رفتارهای فردی و جمعی دارد. در یک سناریوی نسبتاً خوش‌بینانه با در نظر گرفتن این متغیرها، فرض کنید ویروس با به دست گرفتن کنترل اقتصاد، دو تا سه ماه در اروپا و آمریکا وجود خواهد داشت.

تحت این شرایط، تولید ناخالص داخلی جهان در سال 2020 به میزان 1.5 درصد کاهش می‌یابد. در یک سناریوی بدبینانه،‌ پس از یک دوره بهبودی خاموش، شاهد تجدید حیات ویروس در چین و ادامه‌ شیوع آن در آمریکا و اروپا و در نتیجه کاهش پیوسته سطح تجارت جهانی و انقباض پایدار اقتصادهای بزرگ هستیم. تحت این سناریو، از تولید ناخالص داخلی جهانی در سال 2020 حدود 4.7 درصد کاسته می‌شود.

راه‌اندازی مجدد اقتصاد جهانی

درحالی‌که کسب‌وکارها تلاش می‌کنند تا به راهی مطمئن برای بازگشت سریع به روال سابق دست یابند، اپراتورهای پرداخت می‌توانند در این مسیر به ایشان کمک کنند تا در کوتاه‌ترین زمان فعالیت‌های خود را از سر بگیرند. بدین ترتیب، پشتیبانی مشتریان، اولین و مهم‌ترین مسئله است. اما مواجه با این شکاف عمیق به تنظیم مجدد سبد خدمات با توجه به نیازمندی‌ها، تطبیق مدل‌های عملیاتی، و حتی بازبینی ساختار صنعت با نگاهی به مالکیت و واگذاری کسب‌وکارهایی که برای این اقتصادِ تغییرشکل‌یافته مفید هستند، نیاز دارد.

چگونگی تطبیق صنعت پرداخت با ویروس کـرونا

به سبک و سیاق سال 2019 بازنخواهیم‌گشت! اثر بحران کرونا بر روی رفتار و انتظارات مشتریان و کسب‌وکارها بسیار عمیق خواهد بود. بنابراین نه تنها برای اکوسیستم پرداخت، بلکه برای توسعه‌ اقتصاد، به راهکارهای پرداختی نیاز داریم که ضمن تجسم آینده‌ بعد از کووید-19، به اقتصادها امکان بیرون آمدن از بحران را دهد.

در اینجا ما 10 تغییر اساسی که نیازمند آمادگی تمامی جهان است را بررسی می‌کنیم:

تغییر استراتژی وجوه نقد

ابزارهای فیزیکی پرداخت مانند پول نقد و چک، به دلیل احتمال حمل ویروس، کمرنگ می‌شوند. بانک‌ها شعب خود را می‌بندند، و مشتریان و کارمندان بانک، خود را با مدل‌های تعاملی جدید برای برقراری ارتباط، تطبیق می‌دهند. اکنون زمان تبلیغ و طراحی برنامه‌های توسعه‌ دیجیتال در تجارت و اقتصاد است.

اطمینان از دسترسی سراسر جهان به راهکارهای نوین پرداخت

بحران کنونی این واقعیت را نشان می‌دهد که همه‌ی افراد به اندازه‌ی مساوی به فناوری‌های جدید و ابزارهای دیجیتالی دسترسی ندارند. اکنون زمانِ طراحی زیرساخت‌هایی است که همه‌ی فروشنده‌ها و کلیه‌ی مصرف‌کنندگان، صرف نظر از مسائل مالی و سطح تحصیلات، به ابزارهای نوین دسترسی داشته باشند. محدودیت‌های موجود در هزینه‌ها و زیرساخت‌های پرداخت را نباید بهانه کرد.

ثبات ارزهای دیجیتال

ارزهای دیجیتال با از دست دادن ارزش خود در زمان نیاز، نتوانستند به عنوان یک راهکار پرداخت در جهان، وعده‌ خود را عملیاتی کنند.

جهش به راهکارهای پرداخت از طریق کانال‌های یکپارچه

برخی از خرده‌فروشان کوچک‌تر که مجبور به بستن کسب‌وکارشان هستند، ممکن است فعالیت فیزیکی خود را دیگر از سرنگیرند و به دنبال آینده‌ای دیجیتالی باشند. رشد سریع قابلیت‌های کانال‌های یکپارچه – که باعث فراهم‌سازی راهکارهای پرداخت در هر محیط، به صورت فیزیکی یا دیجیتال می‌شود – به یک نیاز اساسی برای همه‌ی بازیگران پرداخت در اکثر مکان‌های جغرافیایی مختلف تبدیل می‌شود.

انجام همه پرداخت‌ها به صورت غیرتماسی

ترس از تماس با سطوح آلوده، باعث افزایش واقعی استفاده از پرداخت‌های غیرتماسی، مبتنی بر کارت و کیف پول شده است. به عنوان مثال اگر مغازه‌داران محلی همیشه مشتریان را به استفاده از پرداخت‌های غیرتماسی ترغیب کرده و از گرفتن پول خودداری کنند، می‌توانند مشتریان بی‌میل را نیز به این روش پرداخت سوق دهند.

ترویج راه‌حل‌های کیف پول دیجیتال فراتر از «پرداخت»

تلفن همراه شما می‌تواند بگوید که چه زمانی فروشگاه برای خرید خیلی شلوغ است یا اینکه هنگام رسیدن به فروشگاه، به شما اعلام کند که محصولات موردنظرتان آماده هستند. چنین قابلیت‌هایی می‌تواند در بازگشایی دوباره‌ی فروشگاه‌ها، تفاوت و تمایز ایجاد کند.

استفاده از داده‌ها به عنوان راهکاری برای مقابله با تقلب و کلاهبرداری

مزایای به‌دست‌آمده از این راهکار، باعث تغییر مثبت ذهنیت و طرز فکر افراد خواهد شد و پیشگیری از تقلب احتمالاً بیش از هر زمان دیگری در اینجا اولویت می‌یابد.

دوره‌ جدیدی به نام رقابت همکارانه

شرکت‌ها در راستای رشد و تحقق استراتژی‌های خود، مشتریان بالقوه‌، مدل‌های همکاری و مشارکت و فرصت‌های رشد ارگانیک و ادغام و تملیک را مورد بررسی قرار می‌دهند.

تغییر شکل مدل‌های عملیاتی پرداخت‌های بانکی

امروزه «پرداخت» برای بسیاری از بانک‌ها، بار هزینه‌ای دارد و بیشتر هزینه‌ها به جای ایجاد تغییر و بهبود در فرآیندها، صرف حفظ سیستم‌های موجود می‌شود. در دنیای پس از بحران، بانک‌ها باید به نحوه‌ی سازماندهی خود برای تغییر، و در صورت امکان تغییر روش کار برخی از کسب‌وکارهای داخلی به روشی کاملاً متفاوت، بیاندیشند.

طراحی مجدد مدل‌های نظارت و قانون‌گذاری

به مدل جدیدی از همکاری بین بخش پرداخت و نهادهای قانون‌گذار نیاز خواهیم داشت؛ مدلی که بر روی نوآوری در پرداخت‌ تمرکز کند و با واقعیت اقتصادی جدید مطابقت پایدار داشته باشد.

مطلب بالا چکیده‌ای از ترجمه مقاله‌ «چگونگی تطبیق صنعت پرداخت با ویروس کـرونا» بود. شما می‌توانید فایل کامل PDF این مقاله را اینجا مشاهده کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.