پاسخ به پنج پرسش درمورد واگذاری صندوق واسطه‌گری یکم

این روزها بحث عرضه سهام شرکت‌های دولتی در بورس داغ است. گفته می‌شود هر ایرانی می تواند با 20 درصد تخفیف سهام‌دار باشد و برای این منظور کافی است تا زمان تعیین شده، از طریق یکی از درگاه‌های حضوری و غیرحضوری اعلام شده، تا سقف دو میلیون تومان برای خرید سهم‌ها اقدام کند.

اما اینکه این عرضه که در قالب صندوق‌های ETF صورت می‌گیرد دقیقا چیست، متقاضیان چه چیزی را چگونه و چرا می‌خرند، پرسش‌هایی است که این گزارش به آنها پاسخ خواهد داد.

 وزارت امور اقتصادی و دارایی چندی پیش طی اطلاعیه‌ای فراخوان واگذاری (شماره 1) پذیره‌‌نویسی واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌ گذاری قابل معامله (ETF) “واسطه‌گری مالی یکم” را منتشر کرد.

در این اطلاعیه آمده بود که وزارت امور اقتصادی و دارایی از طریق این واگذاری، به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران، باقیمانده سهام خود در بانک‌های ملت، تجارت و صادرات ایران و بیمه ‌های البرز و اتکایی امین را واگذار خواهد کرد.

به طور کلی قرار است 16 هزار 500 میلیارد تومان باقیمانده سهام دولت در سه بانک و دو شرکت بیمه ای مذکور در قالب یک صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس (ETF) با عنوان«واسطه‌گری مالی یکم» عرضه شود.

برای پذیره‌نویسی چه باید کرد؟

همچنین در اطلاعیه شماره 2 این وزارت‌خانه آمده است که بانک های ملی، سپه، مسکن، کشاورزی، رفاه کارگران، ملت، تجارت، صادرات و قرض الحسنه مهر ایران، پارسیان و پاسارگاد به عنوان بانک های منتخب از تاریخ 14 تا 31 اردیبهشت ماه، آماده پذیره نویسی متقاضیان خریداری واحدهای سرمایه گذاری صندوق سرمایه گذاری قابل معامله (ETF) هستند. در واقع متقاضیان می‌توانند به صورت غیر حضوری و با مراجعه به درگاه‌ بانک‌های مذکور نسبت به پذیره‌نویسی اقدام کنند.

همه از تخفیف برخوردارند؟

ویژگی بارز این واگذاری، بهره ‌مندی کلیه ایرانیان از تخفیف 20 درصدی است. سقف سرمایه گذاری هر شخص حقیقی (هر کد ملی) 20 میلیون ریال (دو میلیون تومان) تعیین شده است. پذیره‌ نویسی برای هر فرد دارای کد ملی امکان‌پذیر است و محدودیت سنی برای متقاضیان وجود ندارد.

پذیره ‌نویسی واحدهای صندوق برای اشخاص دارای کد معاملاتی (کد بورسی) از طریق کارگزاری‌های بورس و سامانه‌های آنلاین معاملاتی و درگاه ‌های غیرحضوری و حضوری بانک‌ های منتخب و برای اشخاص فاقد کد بورسی، از طریق درگاه ‌های غیرحضوری و حضوری بانک ‌های منتخب انجام می شود. شروع پذیره‌ نویسی از 14 اردیبهشت و پایان پذیره ‌نویسی 31 اردیبهشت  خواهد بود.

متقاضیان باید توجه داشته باشند که  داشتن کد بورسی برای پذیره ‌نویسی الزامی نیست. متقاضیان برای انجام معامله این واحدها که از دو ماه بعد از تخصیص امکان‌ پذیر است، می‌ توانند به تدریج طی ماه های آینده و در فرصت مناسب نسبت به ثبت نام در سامانه سجام و دریافت کد بورسی مطابق رویه ‌های شرکت سپرده ‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه اقدام کنند.

سهم دولت در هرکدام از  بانک‌ها و بیمه‌ها چقدر است؟

سهم باقی مانده دولت که اکنون درحال عرضه است، در بیمه البرز با نماد البرز 17 درصد، در بیمه اتکایی امین با نماد اتکام 11.44 درصد و در هرکدام از بانک‌های صادرات با نماد وبصادر، ملت با نماد وبملت و تجارت با نماد وتجارت نیز 17 درصد است.

ریسک صندوق چقدر است؟

باید به این نکته توجه داشت که همه سهم‌های مذکور در یک صندوق قرار می‌گیرند و متقاضی سهم صندوق را خریداری می‌کند. بر این اساس فرد در پنج سهم شریک است. هر یونیت واحد 10 هزار تومان است و 500 تومان هم برای بازارگردانی در نظر گرفته شده است.

اینکه پنج سهم در یک سبد قرار می‌گیرد باعث می‌شود ریسک صندوق کاهش پیدا کند، زیرا ممکن است یک سهم نزولی اما سهم دیگر صعودی باشد.

مدیریت صندوق چه می‌شود؟

مدیریت صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله تا یک سال و نیم با دولت است و پس از آن به مردم واگذار می‌شود. درواقع عده‌ای سهام مردم را می‌خرند و یک درصد ظرفیت هیات مدیره را تشکیل می‌دهند.

/ ایسنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.