مرکز فاوای بانک توسعه صادرات در سال 98 چه عملکردی داشته است؟

عشرت عدالت، مدیر فاوای بانک توسعه صادرات ایران گفت: تجهیز بانک به زیرساخت‌های ارائه خدمات بانکداری باز، اتصال به هاب شاهین در سال 98 و راه‌اندازی مرکز عملیات–OC به صورت 24*7 از جمله مهمترین فعالیت‌های مرکز فاوا در سال گذشته بود.

نگاهی به عملکرد مرکز فناوری و اطلاعات بانک توسعه صادرات در سال 98

به گزارش روابط عمومی بانک توسعه صادرات ایران، عشرت عدالت به تشریح عملکرد این بانک در سال 98 در حوزه فناوری اطلاعات پرداخت و گفت: از مهمترین فعالیت‌های مرکز فاوا تجهیز بانک به زیرساخت‌های ارائه خدمات بانکداری باز، اتصال به هاب شاهین در سال 98 و راه‌اندازی مرکز عملیات-OC به صورت 24*7 بود.
وی همچنین از بومی‌سازی سرویس‌های بانکداری باز و پایلوت سرویس‌ها در شرکت‌های تابعه، راه‌اندازی سرویس کارت به کارت در اپلیکیشن‌های پرداخت و راه‌اندازی رمز دوم پویا – پیامک و سامانه ریما در سال گذشته یاد کرد و گفت: بانک توسعه صادرات نسخه جدید سیستم‌های بانکداری الکترونیک با امکانات جدید (وب و همراه)، سامانه هما را سال گذشته راه‌اندازی کرد.
عدالت خاطر نشان کرد: با هدف ایجاد فضای امن برای دورکاری در شرایط فعلی و درگیری با بحران کرونا، زیرساخت‌های امن دورکاری مورد نیاز بانک فعال و سیستم وبینار (ویدئو کنفرانس) جهت ارائه سرویس جلسات غیر حضوری راه‌اندازی شد.
وی در ادامه به تشریح برنامه‌های بهینه‌سازی منابع داده‌ای در بانک پرداخت و گفت: در این راستا سامانه مدیریت ریسک نقدینگی، مستقر و توسعه بافت؛ همچنین طرح توسعه انبار داده و سیستم BI، سامانه پایش اجرای مقررات مبارزه با پولشویی و سامانه صورت‌های مالی براساس IFRS در دستور کار قرار گرفته و اجرایی شد.
به گفته عدالت سال گذشته توسعه سامانه نظارت غیر حضوری – فاز یک زیر سیستم‌های بخش ریال –ارز-تسهیلات – LOS و بیش از 130 گزارش نظارتی و هوشمند بر اساس الگوریتم‌های بازرسی انجام شد.
مدیر فاوای بانک توسعه صادرات ایران گفت: از دیگر خدمات مرکز فناوری و اطلاعات بانک توسعه صادرات ایران در سال 98، استقرار افزونگی (HA)، ارتقا کیفیت و یکپارچگی زیر ساخت در این بانک بود؛ اقدامات لازم به جهت تجهیز سایت پشتیبان و بحران از دیگر اقدامات این مدیریت می‌باشد .
وی گفت: سال گذشته موفق به راه‌اندازی سایت edge، مرکز داده Core شدیم و در بخش تامین امنیت در حوزه اطلاعات، ارزیابی آسیب پذیری امنیتی سامانه‌ها، بهبود تعهدات امنیتی قراردادها، شناسایی ریسک امنیت اطلاعات پروژه ها دستاوردهای قابل اعتنایی کسب شد.
عشرت عدالت در ادامه به دستاوردهای دیگر مرکز فاوای بانک اشاره کرد و گفت: تمدید گواهینامه مدیریت امنیت اطلاعات ISMS-ISO 27001 از طرف افتا برای سال دوم، استقرار سامانه مدیریت متمرکز ثبت وقایع (لاگ) و بهبود در روال پایش و تحلیل رویدادهای امنیتی -SOC از دیگر موفقیت‌های بانک توسعه صادرات ایران در سال98 بوده است.
تامین کالا، خدمات و شفاف سازی هزینه ها، انجام معاملات بزرگ و متوسط به جهت خریدهای سخت افزاری و نرم افزاری، خدمات مشاوره، پهنای باند، لایسنس، پشتیبانی نرم‌افزاری و سخت‌افزاری و حمایت و پشتیبانی حداکثری در رابطه با تطابق قوانین و مقررات بالادستی در لیست خدمات مرکز فاوا به چشم می‌خورد.
به گفته عدالت همکاری در تهیه دستورالعمل مدیریت ریسک فناوری اطلاعات و حسابرسی فناوری اطلاعات انجام شده و تهیه ساختار سازمانی مجازی و مدیریت کمیته بحران سایبری توسط این مدیریت انجام شد.
به گفته مدیر مرکز اطلاعات و فناوری بانک توسعه صادرات این مدیریت با اجرا و پایش الزامات امنیت اطلاعات موفق به افزایش چابکی فناوری اطلاعات در پاسخ به درخواست‌های کسب‌وکار در سال گذشته شد؛ همچنین تهیه ساختار و فرایند برونسپاری خدمات فناوری اطلاعات بر اساس روالهای درون سازمانی و برون سازمانی در دستور کار قرار گرفت.

برنامه‌های مرکز فاوای بانک توسعه صادرات در سال 99

برخی از برنامه‌های این مدیریت در سال 99 عبارتند از طراحی و پیاده‌سازی ارائه خدمات الکترونیک جدید بر بستر موبایل، توسعه بانکداری باز با تاکید بر مدل‌های کسب‌وکار مبتنی بر API و پیاده‌سازی میان‌افزارها جهت برقراری تعامل بین سیستم های اطلاعاتی موجود.
عشرت عدالت اعلام کرد: همچنین در سال جاری برنامه تقویت سامانه‌های مدیریت امنیت اطلاعات و برنامه‌های امنیت مشتمل بر برنامه‌های جلوگیری از نفوذ، سو استفاده وکلاهبرداری و حفاظت اطلاعات و توسعه سامانه های ,BI ,WH ALM، LOS و …در دستور کار این مدیریت قرار دارد.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.