رشد دوباره شاخص بورس در گروی چیست؟

عضو هیات مدیره شرکت بورس تهران با بیان اینکه پیش‌بینی بازار در شرایط کنونی به میزان جریان ورود نقدینگی در بازار بستگی دارد، گفت: اگر همچنان جریان نقدینگی در بازار ادامه داشته باشد بازار دوباره به روند صعودی چند روز گذشته خود باز خواهد گشت و شاهدرشد دوباره شاخص بورس خواهیم بود.

معاملات بورس که از روزهای پایانی هفته گذشته وارد فاز اصلاحی شد در دو روز اخیر شتاب بیشتری به خود گرفت و زمینه ایجاد صف‌های فروش طولانی را در اکثر سهم‌ها فراهم کرد.

علت اصلاح چند روز اخیر شاخص بورس

یکی از کارشناسان بازار سرمایه علت اصلاح چند روز اخیر شاخص بورس را ناشی از عوامل مختلفی می‌داند و معتقد است که بازار هیچگاه به صورت یک خط مستقیم با رشد همراه نیست بلکه همیشه به دلیل وجود برخی از نوسانات، کاهش یا افزایش خواهد یافت.

زمانی که بازار رشد زیادی را تجربه می‌کند باید انتظار برخی از نوسانات را هم در بازار داشته باشیم اما گاهی به دلیل محدود بودن نوسانات ایجاد شده نمی‌توان اسم اصلاح را بر روند بازار گذاشت اما به نظر نمی‌رسد در وضعیت فعلی، بازار اصلاح قیمتی شدیدی را در چند روز آینده تجربه کند.

در کنار رشد چند روز اخیر شاخص بورس که اکنون نیازمند اصلاح است، افراد به دنبال خرید سهام سایپا هستند و از طریق فروش سهام خود در صدد تامین نقدینگی مورد نیاز برای سهام این شرکت هستند که این موضوع ریتم معاملاتی بازار را بر هم ریخت و منجر به افزایش شدت اصلاح شاخص بورس در بازار شد.

نگران اصلی این روزهای بازار، سهامداران تازه‌واردی هستند که به دلیل رشد پرشتاب شاخص بورس ترغیب به سرمایه‌گذاری در این بازار شدند، این افراد صف‌های طولانی احراز هویت برای دریافت کد را به جان خریدند تا بلکه به منظور کسب سود بیشتر نسبت به سایر بازارها، سرمایه‌های خود را وارد بورس کنند؛ اما اصلاح موجود در بازار از روز گذشته و ایجاد صف‌های فروش طولانی، سهامداران را دچار تردید برای نقد کردن سهام و خروج از این بازار کرده است.

وجود نوسان منفی در بازار طبیعی است

«محمودرضا خواجه نصیر»، عضو هیات مدیره شرکت بورس تهران به اصلاح چند روز اخیر شاخص بورس اشاره کرد و گفت: نکته‌ای که سرمایه‌گذاران باید در وضعیت فعلی معاملات بورس در نظر بگیرند این است که بازار سهام مکانی با وجود نوسانات زیاد است و جریان آن ممکن است یکباره براساس اطلاعات بنیادین و شرایطی که در بازار یا کشور ایجاد می‌شود تغییر کند.

وی با بیان اینکه با توجه به روند منفی معاملات در بازار امروز، شاهد انجام حجم بالایی از معاملات بودیم، افزود: در یک ساعت نخست معاملات حدود هشت میلیارد تومان معامله انجام شد و بسیاری از فروشنده‌ها که به دنبال فروش بودند اقدام به خرید دیگر سهم‌ها کردند و حجم زیادی معامله انجام شد.

به گفته خواجه نصیر، بالا بودن تعداد خریداران در بازار نسبت به فروشندگان، نشان‌دهنده ورود تعداد زیادی سرمایه‌گذار و حجم بالای نقدینگی به این بازار است.

خواجه نصیر نکته نگران‌کننده در بازار را سرمایه گذاران تازه وارد اعلام کرد و گفت: این سرمایه‌گذاران از ابتدای سال تاکنون شاهد رشد بی وقفه قیمت‌ها و شاخص بورس بودند و با تصور رشد دائمی قیمت‌ها و وجود نوسان مثبت، اقدام به سرمایه‌گذاری در بورس کردند، بنابراین اصلاح‌های اخیر در بازار ممکن است باعث تصمیم گیری‌های عجولانه از سوی سرمایه‌گذاران تازه وارد در این بازار شود.

وی معتقد است، وجود نوسان منفی در بازار طبیعی است و نمی‌توان اصلاح امروز شاخص را به نام ریزش تلقی کرد.

نباید اصلاح امروز بازار را به روزهای آینده تعمیم داد

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاران تازه وارد باید این نکته را مدنظر داشته باشند که ممکن است در آینده روزهای مثبتی را در بازار شاهد باشیم و نباید اصلاح امروز بازار را به روزهای آینده تعمیم داد و آن را به عنوان روندی دائمی در معاملات بازار دانست.

خواجه نصیر با تاکید بر اینکه پیشنهاد ما به فعالان بازار، سرمایه‌گذاری در شرکت‌هایی است که از میزان نقدشوندگی بالایی برخوردارند، گفت: برخی از سهامداران زمانی که بازار روند منفی را در پیش می‌گیرد اقدام به خرید سهم‌هایی می‌کنند که از قدرت نقدینگی چندان بالایی برخوردار نیستند و با کوچکترین اتفاقی به دلیل ایجاد صف‌های فروش طولانی امکان فروش برای آنها وجود ندارد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بازار امروز با وجود افت شدید با خریداران زیادی همراه بود که این اتفاق را می‌توان به عنوان نکته مثبت بازار تلقی کرد، گفت: سرمایه‌گذاران باید در وضعیت فعلی بازار، فاکتور نقدشوندگی سهام را مدنظر قرار دهند.

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد براساس میزان نقدینگی گسترده‌ای که اکنون در حال ورود به بازاراست روند معاملات بازار دوباره به سمت صعود باز خواهد گشت، افزود: سرمایه‌گذاران باید از سهم‌هایی که به لحاظ نگاه بنیادی و نقدشوندگی در وضعیت خوبی قرار دارند برای مدت طولانی نگهداری کنند.

/ ایرنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.