اشتباه حذف آتی سکه را در گواهی سکه تکرار نکنید

ولید هلالات، تحلیلگر بازارهای مالی، با تاکید بر اینکه مولفه های مختلفی در طول زمان روی بازارها تاثیرگذار هستند؛ بیان کرد: اقتصاد، ترازویی هزار کفه است که تحولات در یک کفه بر روی تمام کفه های دیگر اثر دارد، هرچند که در مطالعات اقتصادی، بسیاری از متغیرها ثابت فرض میشوند اما به واقع تغییر یک مولفه، بر روی تمام مولفه‌های اقتصادی اثر می‌گذارد.

این مدرس بازارهای مالی افزود: بسیاری از مواقع تحت شرایطی خاص، رفتار اقتصادی فعالان دچار کم واکنشی یا بیش واکنشی می شود که در چنین شرایطی، سیاست گذاران سعی می‌کنند با تزریق بیم و امیدها به جامعه هدف، مانع از خروج قطار اقتصادی از ریل شوند.

جریانات غلط تصمیم‌گیری با انگیزه‌های سیاسی

هلالات با اشاره به برخی خطاها در تصمیم‌گیری مسئولان گفت: با این حال تصمیم سازان اقتصادی خالی از خطا نیستند و گاها انگیزه‌های سیاسی منجر به جریانات غلط تصمیم گیری می‌شود.

این کارشناس اقتصادی افزود: یکی از پرتکرار ترین اشتباهات تصمیم گیری در ایران، هدف گرفتن معلول به جای علت است یا به بیانی حذف چالش به جای یافتن راهکار!

حذف آتی سکه اشتباه بود

این فعال بازار سرمایه با اشاره به بسته شدن ناگهانی آتی سکه گفت: سالها قبل بازار سکه آتی توانسته بود جایگاهی نزد فعالان بازار  طلا، ارز و سرمایه پیدا کند اما با این تصور که بازار آتی، به بازار نقدی جهت می دهد، به طور کلی بازار سکه آتی حذف شد؛ این در حالی است که گذر زمان نشان داد که سکه آتی نه تنها شتاب‌دهنده به روند صعودی سکه نبود که نقشی تعدیل کننده را ایفا میکرد.

محدودسازی بانک‌ها در فروش گواهی سکه

وی افزود: امروز که نقل و انتقال منابع بین حساب‌های بانکی با محدودیت مواجه شده، باوجود قانونی بودن خرید و فروش سکه طلا به صورت فیزیکی، عملا اختلال در این بخش دیده می شود لذا بخشی از منابع که تمایل به خرید سکه در بازار داشته‌اند، به ابزار بازار سرمایه جهت خرید گواهی سکه مراجعه کرده‌اند.

هلالات درخصوص دلیل افزایش قیمت گواهی سکه گفت: گواهی سکه تنها در چهار بانک به صورت کاملا محدود اجرایی شده و بانک‌ها به بهانه نداشتن فضای کافی از دریافت سکه و صدور گواهی خودداری می‌کنند لذا در کنار تقاضای قوی برای خرید گواهی سکه، با محدودسازی از سوی این چهار بانک مواجه هستیم که باعث شده قیمت گواهی سکه نسبت به سکه فیزیکی در بازار بالاتر باشد.

نهاد ناظر تعداد بانک‌ها را افزایش دهد

این کارشناس ارشد بازار سرمایه ادامه داد: در صورتی که نهاد ناظر بانک‌های بیشتری را وارد جریان صدور گواهی سپرده کند و از طرف دیگر، حجم انبار سکه بانک‌ها نیز افزایش یابد، آنگاه نه تنها قیمت گواهی سکه بالاتر از قیمت بازار نخواهد بود که اتفاقا قیمت آن به زیر قیمت بازار آزاد افت کرده و عاملی برای تعدیل قیمت‌ها میشود.

واقعی‌سازی قیمت سکه در بازار آزاد با گواهی سکه

هلالات با تاکید بر اینکه حذف گواهی سپرده انتخاب اشتباهی است، اظهار کرد: یکبار دیگر، این گوی و این میدان! باید منتظر ماند دید تا همچون گذشته معلول حذف می شود و یا اینکه نهاد ناظر با علت یابی صحیح، نسبت به استفاده از ابزار موجود اقدام می کند! گسترش بازار گواهی سکه راه درست و تضمین شده برای واقعی سازی قیمت سکه طلا در بازار آزاد است.

/ ایلنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.