سرویس شارژ روی گیت توسن‌سها چیست و چگونه کار می‌کند؟

شرکت توسن‌سها در سال‌های اخیر تجهیزات و سامانه‌های متعددی را در حوزه پرداخت الکترونیکی کرایه حمل و نقل شهری ارائه کرده است. فراهم کردن بستر پرداخت امن که بتواند، سرعت و سهولت را برای شهروندان فراهم سازد از اهداف اصلی توسن‌سها در مسیر ارائه سرویس‌های نوین پرداخت و جمع‌آوری کرایه حمل است.

یکی از جدیدترین راهکارهای توسن‌سها در حوزه پرداخت خرد شهری مربوط به سرویس شارژ روی گیت است که امکان شارژ مستقیم کارت بلیت را از محل موجودی کیف‌پول ایزی‌پی فراهم می‌کند. برای آشنایی بیشتر با این سرویس جدید با آقای مهندس امیر راسخ، معاون عملیات پرداخت الکترونیک توسن‌سها به گفت‌وگو نشته‌ایم که شرح آن را در ادامه می‌خوانید.

روش‌های شارژ کارت بلیت

امیر راسخ، معاون عملیات پرداخت الکترونیک شرکت توسن سها، در ابتدا به معرفی چند روش‌ شارژ کارت بلیت شهروندان پرداخت و گفت: « برای شارژ کارت بلیت، مراجعه حضوری به باجه‌های فروش بلیت و خرید از طریق پول نقد، باعث ایجاد صف‌های طولانی می‌شد بنابراین دستگاه‌های سلف سرویس را نصب کردیم تا مردم بتوانند از طریق کارت بانکی خودشان اقدام به شارژ کردن یا خرید کارت بلیت کنند. ایزی شارژ که دستگاه‌های کارت بلیت را به کیف پول متصل می‌کرد یک روش دیگر برای پرداخت کرایه بود که چندان با استقبال زیادی مواجه نشد، زیرا مسافران ترجیح می‌دادند به صورت مستقیم از طریق کارت بانکی، کارت بلیت را شارژ کنند.»

 سرویس شارژ روی گیت چگونه کار می‌کند؟

به گفته راسخ، توسن‌سها سعی کرده است روش‌های شارژ کارت بلیت را با همکاری سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران بهبود دهد. یکی از راهکارها در این راستا امکان شارژ روی گیت است.

معاون عملیات پرداخت الکترونیک شرکت توسن سها، در رابطه با سرویس شارژ روی گیت توضیح داد: «برای سهولت و کاهش مراحل شارژ بلیت امکان افزایش موجودی را به صورت مستقیم از طریق گیت فراهم کردیم. به این صورت که کاربر با معرفی کارت بلیت خود در اپلیکیشن ایزی پی و اتصال آن به کیف پول امکان شارژ مستقیم را خواهد داشت. در واقع هنگامی که کارتی که قبلا تعریف شده روی گیت‌ مترو قرار می‌گیرد از موجودی کیف پول (در صورت داشتن اعتبار) کسر، عملیات شارژ بلیت به طور خودکار انجام  و سپس به صورت همزمان هزینه کرایه از کارت کسر می‌شود. در حال حاضر با همکاری شهرداری تهران وسازمان فاوا این سرویس عملیاتی شده است.»

امیر راسخ، معاون عملیات پرداخت الکترونیک شرکت توسن سها

معاون عملیات پرداخت الکترونیک شرکت توسن سها، در ادامه با تاکید بر اینکه سرویس شارژ روی گیت با تجربه کاربری جالبی که دارد شهروندان بسیاری را به سمت خود جذب خواهد کرد، ادامه داد: «زمان استاندارد برای پردازش کارت بلیت بر روی گیت مترو زیر 700 میلی‌ثانیه است. هم‌اکنون این زمان در تهران به کمتر از 500 میلی‌ثانیه می‌رسد؛ بنابراین با شارژ مستقیم روی گیت زمان پردازش کارت بلیت افزایشی پیدا نکرده است.»

امکان پیاده‌سازی در اتوبوس و BRT

او همچنین در پاسخ به این سوال که سرویس شارژ روی گیت، امکان پیاده‌سازی بر روی دستگاه‌های پذیریش اتوبوس و BRT را دارد یا خیر، عنوان کرد: «اگر سازمان‌ها زیرساخت‌های دستگاه‌های پذیریش را ارتقا دهند تا امکان ارتباط و پذیریش خوبی با سرورهای اصلی داشته باشند می‌توانیم سرویس شارژ روی گیت را در اتوبوس‌ها نیز پیاده کنیم. شهرداری تهران برای تحقق این امر تلاش می‌کند.»

آمادگی برای پیاده‌سازی سرویس شارژ روی گیت

راسخ در پایان از آمادگی توسن‌سها برای پیاده‌سازی سرویس شارژ روی گیت در سایر استان‌ها خبر داد و افزود: «می‌توانیم به تمامی شهرهایی که سرویس حمل و نقل عمومی آنها از لحاظ فنی زیرساخت‌های لازم را دارد این سرویس را ارائه کنیم. در همین راستا لازم است مدیران مربوطه امکان شارژ کارت بلیت از طریق دستگاه‌های پذیریش اتوبوس و مترو را فراهم کنند تا دستگاه‌ها ‌ به سرور متصل شوند. همچنین باید بیشتر به مدیریت اعتبار و امنیت تجهیزات مربوطه توجه کنند. در کل شرایط برای پیاده‌سازی سرویس شارژ روی گیت فرایند فنی و پیچیده‌ای ندارد و در مدت کوتاه قابل انجام است.»

شما می‌توانید مصاحبه عصربانک با امیر راسخ در مورد ” حل مشکل برگرداندن باقی مانده پول مسافران مترو با کیف پول ایزی‌پِی” را اینجا بخوانید.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.