ماجرای گواهی‌ سپرده سکه طلا در بورس کالا چیست؟

یک کارشناس اقتصادی از جزئیات بازار سپرده گواهی سکه طلا و تفاوت قیمت آن با بازار فیزیکی توضیحاتی را مطرح کرد.

نگاهی به ماجرای گواهی‌ سپرده سکه 

همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه، با اشاره به سوالات مطرح شده درباره گواهی سپرده سکه در بورس کالا گفت: گواهی سپرده سکه طلا به این معناست که شما سکه طلای خود را به بانک برده و در برابر آن گواهی سپرده دریافت کنید. این طرح در کالا‌هایی مانند زعفران و زیره نیز انجام می‌شود.

دارابی در ادامه در خصوص گواهی سپرده سکه طلا تاکید کرد: گواهی‌ها در بازار قابل خرید و فروش بوده و از اهمیت بالایی برخوردارند. در این معاملات ( گواهی سپرده سکه طلا در بورس کالا) مسئولیت امنیت سکه‌ها بر عهده‌ معاونت بازرگانی بانک هاست، همچنین  این روش معامله بسیار آسان تر از بازارهای فیزیکی انجام می‌شود. شما می‌توانید از طریق گواهی‌های سپرده تسهیلات نیز دریافت کنید.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص اینکه آیا مبادله‌ سکه در بازار بورس سبب افزایش قیمت در خارج از این بازار می‌شود یا خیر؟ گفت‌: این مسئله نه تنها سبب افزایش قیمت نمی‌شود. بلکه روز به روز به شفافیت بازار سکه نیز کمک می‌کند. افزایش قیمتی که سکه در بازار بورس روز تجربه کرد به علت آن است که یک سری افراد تازه کار، وارد بازار بورس شدند و در این مدت توجهی به ارزش واقعی گواهی‌ها نکرده اند.

دلیل قیمت بالای سکه در بازار بورس

او در پایان تاکید کرد: سرمایه گذاران باید به این مسئله هم توجه داشته باشند که اگر قیمت سکه در بازار بورس نسبت به سایر بازار‌ها گران‌تر معامله می‌شود به علت آن است که امنیت بورس نسبت به سایر مکان‌ها بالاتر است و در ادامه نکته‌ای که باید به آن توجه کرد کارمزد بازار بورس در مقایسه با سایر بازار‌های سرمایه کمتر است.

مدتی است که طرح گواهی سپرده سکه طلا برای بسیاری از مردم سوالاتی را به وجود آورده است و عده ای از فعالان بازار طلا علت افزایش نرخ سکه در این بازار فیزیکی را این نوع معاملات می دانند که البته این موضوع نیازمند بررسی بیشتر توسط کارشناسان بازار سرمایه  و اقتصادی است.

/ باشگاه خبرنگاران
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.