همه چیز درباره سبا؛ سامانه بانکداری اینترنتی بانک ملی

با استفاده از سامانه بانکداری اینترنتی بانک ملی برخى از عمليات بانكى خود را بدون مراجعه به شعبه و از طريق اتصال به شبكه اينترنت انجام دهند.

براى تسهیل در انجام امور بانکى و همچنین کاهش حجم مراجعات به شعب، با استفاده از سامانه بانکداری اینترنتی بانک ملی (سبا) مشتریان بانک ملی که داراى حساب متمرکز هستند مى‌توانند برخى از عملیات بانکى خود را بدون مراجعه به شعبه و از طریق اتصال به شبکه اینترنت انجام دهند.

سیستم بانکدارى اینترنتى بانک ملی، در محیط WEB توسعه یافته و استفاده از آن با اتصال به شبکه اینترنت انجام مى‌شود و به همین دلیل استفاده از آن از هر نقطه‌اى مقدور مى‌باشد. رفع محدودیت مکانى از کاربر، جزو مزایاى عمده این سیستم به حساب مى‌آید. محیط آن فارسى بوده و از سهولت بالایى در اجرا برخوردار است. این سیستم بر مبناى سیستم متمرکز بنا گذارده شده و استفاده از آن صرفاً براى مشتریان سیستم متمرکز بانکى امکان پذیر است.

عضویت در سامانه بانکداری اینترنتی بانک ملی

مشترى در هنگام درخواست عضویت با استفاده از کامپیوتر شخصى خود (منزل یا محل کار) و اتصال به شبکه اینترانت که ویژه ثبت درخواست عضویت در نظر گرفته شده وارد سایت سیستم بانکدارى اینترنتى مى‌گردد، سپس شماره حساب، شماره مشترى و شماره شناسایى اولیه (که در نهایت بخشى از شناسه (User ID ) شخص خواهد بود) و همچنین شعبه مورد نظر براى دریافت رمز عبور را در فرم درخواست عضویت وارد مى‌نماید.

درصورت معتبر بودن اطلاعات داده شده سیستم در خواست وى را ثبت مى‌نماید سپس کلیه درخواست‌ها مورد بررسى قرارگرفته و براى هر یک شناسه(User ID) و رمز عبور (Password) تولید شده و اطلاعات تولید شده در سیستم ثبت مى‌شود.

پس از آن مشتری باید با در دست داشتن اصل شناسنامه، گواهینامه و یا گذرنامه برای احراز هویت به شعبه انتخابی خود مراجعه نماید.

انواع مشترى

سیستم متمرکز مورد استفاده در بانک داراى مشتریان حقیقى / حقوقى / مشترک و … مى‌باشد.

در سیستم بانکدارى اینترنتى به کاربران مشتریان حقیقی، اجازه انجام تمام سرویس‌ها داده شده است ولى از سایر کاربران (مشتریان حقوقی) اجازه نقل و انتقال وجه و همچنین اصلاح نام حساب سلب شده است. بنابراین کاربر مشترى حقوقى، فقط خدماتى از قبیل دیدن موجودی، اخذ صورتحساب و سرویس‌هاى عمومى را استفاده خواهد کرد. ضمناً این کاربران هنگام اخذ رمز عبور از شعبه، بایستى معرفى‌نامه معتبر از طرف شرکت یا سایر شرکا ارائه نمایند. همچنین این افراد هنگام درخواست عضویت بایستى به جاى شماره شناسنامه، شماره ثبت شرکت و به جاى تاریخ تولد، تاریخ ثبت شرکت را مشخص کنند.

عملیات اصلى سامانه بانکداری اینترنتی بانک ملی

  • خلاصه حساب
  • موجودی حساب
  • انتقال وجه
  • صورتحساب
  • کنترل صحت تراکنش انتقال
  • تعیین مبلغ چک
  • انتقال وجه بین بانکی – ساتنا
  • انتقال وجه بین بانکی; – پایا
  • پرداخت قبوض
  • دستور پرداخت
  • خلاصه تسهیلات
  • پرداخت تسهیلات
  • مدیریت حساب‌های مقصد

 عملیات جانبى

  • تغییر مشخصات مشترى
  • تغییر رمز عبور
  • درخواست رمز جدید
  • لیست شعب بانک و پذیرندگان کارت
  • درخواست غیر فعال کردن مشترى
  • درخواست فعال کردن مشترى

 

سوالات متداول درباره سامانه بانکداری اینترنتی بانک ملی

1- براى عضویت در سبا چه باید کرد؟ 

شرط اولیه براى عضویت در سبا، داشتن حداقل یک حساب بانکى در سیستم متمرکز بانک مى‌باشد. جهت استفاده از خدمات سبا لازم است فرم درخواست عضویت در صفحه‌اى که براى این منظور پیش بینى شده است تکمیل گردد.

2- پس از تکمیل فرم درخواست عضویت، چه باید کرد؟ 

پس از پردازش اطلاعات و مشخص شدن نتیجه درخواست، در صورت موفقیت‌آمیز بودن، شناسه کاربرى و شماره پیگیرى به کاربر نمایش داده مى‌شود. کاربر باید این اطلاعات را یادداشت نموده و براى احراز هویت، با در دست داشتن شناسنامه و یا گذرنامه معتبر در زمان مقرر به شعبه منتخب خود براى فعال نمودن شناسه کاربرى خود مراجعه نماید.

3- چرا براى عضویت در سبا باید قبلا مشترک سیستم متمرکز بود؟ 

خدمات سبا به دلیل ماهیت آن (کاملا مکانیزه و بدون درنگ) و بهره‌گیرى از ویژگى‌هاى حساب‌هاى متمرکز برنامه‌ریزى شده است، لذا فقط براى مشتریان سیستم متمرکز ارائه خدمات مى‌نماید.

4- آیا مشتریان حقوقى، مانند شرکت‌ها نیز مى‌توانند از خدمات سبا استفاده کنند؟ چگونه؟ 

مشتریان حقوقى با معرفى فردى از افراد مورد نظر آن سازمان مى‌توانند درخواست عضویت در سبا نموده و از خدمات آن استفاده نمایند، در حال حاضر این خدمات محدود به بازبینى اطلاعات مى‌باشد و عمل انتقال وجه و تغییر نام حساب برای این نوع مشتریان مقدور نیست.

5- انتخاب شعبه در فرم عضویت، به چه منظورى است؟ 

امکان انتخاب شعبه در فرم عضویت، بمنظور تسهیل در ارسال و تکمیل مدارک عضویت و تحویل رمز عبور به مشترى مى‌باشد.

6- آیا مانده و صورتحسابى که از سبا دریافت مى‌کنیم، به‌روز است؟ 

سبا اطلاعات حساب شما را در همان لحظه از سیستم متمرکز بازیابى و ارائه مى‌نماید.

7- مانده جارى، در دسترس و موثر چیست‌اند و چه تفاوتى با هم دارند؟ 

مانده جارى، مانده حساب شما با احتساب کل موجودى و وجوه در راه (مثلا چک‌هاى واگذارى ) مى‌باشد. مانده در دسترس، کل موجودى حساب شما بدون احتساب وجوه در راه و مانده موثر موجودى حساب با کسر میزان مسدود شده مى‌باشد.

8- نامگذارى حساب‌ها چه فایده‌اى دارد؟ 

بخاطر سپردن شماره‌هاى سیزده رقمى حساب‌هاى متمرکز آسان نبوده، لذا با انتخاب اسامى مناسب براى هر حساب، استفاده از سبا به سهولت انجام خواهد شد.

9- آیا انتقال وجه در سبا، فقط براى حساب‌هاى نوع متمرکز ممکن است؟ 

انتقال وجه فقط مابین حساب‌هاى متمرکز امکان پذیر است.

10- آیا مى‌توان از طریق سبا، وجهى را از یک حساب متمرکز به حساب متمرکز شخص دیگرى واریز نمود؟ 

در صورتى که هر دو حساب متمرکز باشند انتقال وجه با داشتن شماره حساب مورد نظر امکان پذیر است.

11- انتقال وجه بین حساب‌ها که از طریق سبا انجام مى‌شود، با چه میزان تاخیر در بانک عمل مى‌شود؟ 

انتقال وجه بدون تاخیر و در لحظه انجام مى‌شود.

12- شماره پیگیرى داده شده پس از انتقال وجه، چه کاربردى دارد؟ 

این شماره، شماره رسید عملیات بانکى مى‌باشد و همانند یک برگ رسید که از شعبه بانک دریافت شده کاربرد دارد.

13- براى کسب اطمینان از واریز وجه در عمل انتقال وجه، چه امکانى در سبا وجود دارد؟ 

با داشتن شماره پیگیرى و یا بعضى از اطلاعات اصلى مربوط به انتقال، مى‌توان با استفاده از امکان “تایید رسید”، از انجام قطعى انتقال صورت گرفته مطمئن گردید.

14- چه ملاحظاتى براى ایمن‌سازى تبادل اطلاعات در سبا پیش بینى شده است؟ 

ملاحظات ایمنى در سبا را مى‌توان به دو دسته تقسیم نمود:

الف: مواردى که در سبا پیش بینى شده و از هر جهت قابل اعتماد مى‌باشد.

ب: مواردى که مشترى باید رعایت کند و در حوزه مسئولیت وى مى‌باشد. مانند دقت در انتخاب رمز و. … براى توضیح بیشتر به صفحه “ملاحظات ایمنى” مراجعه شود.

15- اگر رمز عبور فراموش شود، چه باید کرد؟ 

در این صورت لازم است، براى درخواست رمز عبور جدید، فرم مربوطه را تکمیل نمود. این فرم از طریق صفحه “ورود” و با کلیک روی عبارت “رمز جدید ” مشاهده مى‌شود.

16- آیا مى‌توان رمز عبور اختصاصى را تغییر داد؟ 

با استفاده از امکان ” تغییر رمز عبور ” در منوى صفحات اختصاصى که بعد از ورود ظاهر مى‌شود، مى‌توان رمز عبور اختصاصى را نیز تغییر داد.

برای ورود به سامانه بانکداری اینترنتی بانک ملی روی دکمه زیر کلیک کنید:

ورود به بخش بانکدارى اینترنتى

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.