نسخه فیزیکی بیمه‌نامه شخص ثالث حذف شد

رئیس بیمه مرکزی گفت: کد یکتا جایگزین نسخه فیزیکی بیمه شخص ثالث شد و نیازی به صدور نسخه کاغذی وجود ندارد.

حذف نسخه فیزیکی بیمه شخص ثالث

غلامرضا سلیمانی رئیس بیمه مرکزی درباره حذف نسخه فیزیکی بیمه گفت: در راستای دولت الکترونیک همه سازمان‌ها برای اجرای دولت الکترونیک آماده شدند و صنعت بیمه هم از این اقدام دور نمانده است و از 4 ماه گذشته بستر‌های ایجاد بیمه‌نامه‌های الکترونیک فراهم شد و براساس آن با همه شرکت‌های بیمه‌ای جلسه گذاشتیم و در حال حاضر 100 درصد شرکت‌های بیمه‌ای برای مهیا کردن زیرساخت‌ها و صدور بیمه نامه شخص ثالث آماده هستند.

وی افزود: در این مرحله قرار است برگه فیزیکی بیمه نامه شخص ثالث حذف شود و از این به بعد هر فردی که برای دریافت بیمه شخص ثالث مراجعه می‌کند نیاز نیست بیمه نامه‌های قبلی خود را ارائه دهد، زیرا تمام اطلاعات در سامانه وجود دارد و نرخ بیمه براساس قیمت جدید از طریق سامانه‌های پیامکی اطلاع رسانی می‌شود.

رئیس بیمه مرکزی بیان کرد: با صدور کد یکتای 10 رقمی برای هر فرد می‌تواند صحت بیمه نامه را تایید کرد و هر بیمه گذار با مراجعه به سایت بیمه مرکزی می‌توانند تمام اطلاعات خود را مشاهده کند و اگر نسخه فیزیکی بیمه نامه را نیاز دارد می‌تواند آن را پرینت بگیرد.

به وسیله کد یکتا می‌توانید بیمه نامه موثق دریافت کنید

سلیمانی افزود: هیچ جایی نیاز به نسخه فیزیکی بیمه نامه شخص ثالث وجود ندارد و باید صحت بیمه نامه‌ها تایید شود که هر فرد در هر نقطه‌ای از دیگر اگر بخواهد خودروی خود را بیمه کند به وسیله کد یکتا می‌تواند بیمه نامه موثق دریافت کند.  همه نمایندگی‌ها بیمه موظف هستند بیمه نامه بدون نسخه فیزیکی صادر و کد یکتا و تاریخ اعتبار بیمه را به اطلاع بیمه گذار برسانند.

رئیس بیمه مرکزی گفت: از نظر پلیس و قوه قضاییه کد یکتا به عنوان بیمه نامه محسوب می‌شود و لزومی ندارد در زمان پرداخت خسارت نسخه فیزیکی ارائه شود و اطلاعات پیامک شده به گوشی موبایل کفایت می‌کند.  در حال حاضر 22 میلیون خودرو بیمه شخص ثالث دریافت کرده اند.

وی ادامه داد: در قانون اشاره شده است که بایستی بیمه نامه معتبر صادر شود و هیچ جا صحبت از صدور نسخه فیزیکی نشده است. بیمه نامه معتبر بیمه نامه‌ای است که توسط شرکت‌ها صادر می‌شود و بیمه مرکزی برای آن کد یکتا صادر می‌کند و هم پلیس راهور و هم قوه قضاییه به سیستم بیمه مرکزی متوصل هستند و می‌توانند اعتبار بیمه نامه را تایید کنند.

رئیس بیمه مرکزی گفت: دفاتر فروش بیمه نامه‌ها شبکه‌های فروش هستند و مردم از طریق نمایندگی‌ها می‌توانند بیمه نامه صادر کنند و هدف ما به روز کردن نمایندگی‌ها است.

سلیمانی بیان کرد: سال 98 حدود 60 هزار میلیارد تومان فروش بیمه نامه داشتیم که بخش عمده آن از طریق نمایندگی‌ها بیمه انجام شده است.

صدور غیرحضوری بیمه های شخص ثالث برای 2 میلیون و 600 خودرو

وی درباره تمدید زمان صدور بیمه نامه شخص ثالث گفت: از 21 اسفند سال گذشته تا 15 اردیبهشت امسال براساس بخشنامه صادر شده صدور نسخه فیزیکی بیمه نامه حذف و بیمه نامه‌های به صورت خودکار تمدید شد که در این برهه زمانی تقریبا برای حدود 2 میلیون و 600 خودرو بیمه نامه خودرو‌ها مه منقضی شده بود تمدید شد.

رئیس بیمه مرکزی افزود: بعد از 15 اردیبهشت هر خودرویی که برای بیمه نامه پرداخت وجه نداشت از طریق پیامک اطلاع رسانی کردیم که برای دریافت بیمه نامه و پرداخت وجه مراجعه کنند. براساس نرخ دیه در سال 99 نرخ بیمه نامه شخص ثالث تعیین شد.

سلیمانی درباره بیکاری احتمالی نمایندگی های فروش بیمه با حذف نسخه های فیزیکی گفـت: ویروس کرونا آسیب زیادی به بخش اقتصاد وارد کرد در کنار درس های جدید به ما داد و به ما یاد داد که می توانیم از دولتا الکترونیک بهره بیشتری ببریم و دولت هم به دنبال گسترش دولت الکترونیک است.

وی گفت: برای اجرای دولت الکترونیک، بیمه مرکزی به این نتیجه رسید ه حذف نسخه فیزیکی برای کاهش مراجعات، کم کردن ترافیک و سرعت کار نیاز است.

رئیس بیمه مرکزی گفت: 64 میلیون بیمه نامه در سال صادر می‌شود که 34 درصد آن مربوط به بیمه شخص ثالث است و نمایندگی‌ها بخش عمده فروش بیمه نامه‌ها را در دست دارند و ما تلاش داریم نمایندگی‌ها را گسترش دهیم. از سوی دیگر انتظار داریم نمایندگی‌ها فروش خود را به روز کنند و ارتباط بیشتری با شرکت‌های بیمه‌ای بگیرند تا ضریب نفوذ بیمه بیشتر شود.

وی در پاسخ به این سوال که در زمان کرونا و زمان تمدید بیمه شخص ثالث موردی وجود داشته است که خودرویی بیمه نامه خود را تمدید نکرده باشد و بعد از تصادف، شرکت‌های بیمه‌ای از تمدید بیمه نامه خودداری کرده باشند، گفت: تا 15 اردیبهشت ماه تمامی بیمه نامه‌های شخص ثالث توسط شرکت‌های بیمه‌ای تمدید شد و اگر در این تاریخ خودرویی تصادف کرده باشد شرکت‌های بیمه ملزم به پرداخت خسارت هستند، اما از 15 اردیبهشت به بعد باید حق بیمه پرداخت شود.

حضور پررنگ شرکت‌های بیمه‌ای در بورس

وی گفت: ما بازار سرمایه را از ابزار توسعه می‌دانیم و تقریبا بیشتر شرکت‌های بیمه‌ای به جز بیمه ایران در بورس حضور دارند.

رئیس بیمه مرکزی گفت: تاکید کردیم شرکت‌ها بیمه‌ای می‌توانند 30 درصد وجوه حق بیمه را وارد بورس کنند و در حال حاضر 30 هزار میلیارد تومان شرکت‌های بیمه‌ای در بورس سرمایه دارند. شرکت‌های بیمه‌ای می‌توانند از محل سود شرکت‌های بیمه‌ای خسارت‌ها را پرداخت کنند.

وی درباره مبلغ پرداخت خسارت بیمه بدون کروکی گفت: شرکت‌های بیمه‌ای تا سقف 11 میلیون تومان باید خسارت بدون کروکی پلیس پرداخت کنند.

رئیس بیمه مرکزی درباره علت تفاوت در نرخ تخفیف حق بیمه گفت: دولت و بیمه مرکزی ملزم شده است به خودرو‌های ارزان قیمت تخفیف دهد و افرادی که جریمه کمتری دارند و خوب رانندگی کرده اند تا 70 درصد مشمول تخفیف در پرداخت حق بیمه می‌شوند و حتی تاریخ ساخت خودرو نیز در تخیفیف حق بیمه نقش دارد.

/ باشگاه خبرنگاران
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.