رجیستری؛ بهانه جدید کلاهبرداران برای خالی کردن حساب مردم

در دنیایی که امروز با تکنولوژی گره خورده است، قطع تلفن و پیگیری وصل مجدد آن ترسناک است. افرادی با استفاده از این ترس و ارسال پیامک عدم رجیستری گوشی تلفن همراه، کلاهبرداری می‌کنند.

«رحمان زارعیان» درباره پیامک‌های جعلی که از سرشماره‌های عجیب به گوشی تلفن همراه افراد مخابره می‌شود تا حساب‌شان را خالی کند، گفت: این پیامک‌ها معمولا با سرشماره‌های 10-15 رقمی ارسال می‌شود و جزو پیامک‌های کلاهبرداری جعلی است و ارتباطی با سامانه همتا ندارد. سامانه همتا هشدارهای خود را صرفا با سرشماره HAMTA ارسال می‌کند.

پیامک‌های کلاهبرداری جعلی

مدیر سامانه همتا افزود: هدف ارسال کننده چنین پیغامی صرفا ایجاد نگرانی است تا کاربر به سایتی که در پیامک آمده مراجعه کند و ببیند آیا گوشی او در صورت رجیستر نشدن قطع خواهد شد یا نه. پس از ورود کاربر به لینکی که سعی شده از حروفی مانند سایت همتا در آن استفاده شود، او به سایتی متصل می‌شود که از او اطلاعات شخصی می‌خواهد و پس از آن به درگاه بانکی جعلی وصل می‌شود.

وی با بیان این که پس از دریافت اطلاعات کارت بانکی کاربران از طریق آن درگاه جعلی، از آن سو استفاده می‌کنند، به دارندگان گوشی تلفن همراه هشدار داد: پیامک‌های سامانه همتا صرفا از طریق سرشماره‌ای که روی گوشی کاربر با کلمه HAMTA به نمایش در می‌آید واقعی و قابل پیگیری است. هر پیغامی که از شماره دیگر به دست کاربران رسید، باید نادیده گرفته شود و از دنبال کردن آدرس‌های ارائه شده در این پیامک‌ها باید خودداری شود.

پیامک‌های کلاهبرداری جعلی

وی افزود: راحت‌ترین و سریع‌ترین راه برای استعلام رجیستر شدن گوشی همراه این است که ابتدا کاربر با شماره گیری *#06# شناسه (IMEI) گوشی خود را استخراج کند و سپس با شماره‌گیری کد دستوری #7777* وضعیت ثبت بودن و ثبت نبودن گوشی همراه خود را مشاهده کند.

همچنین کاربرانی که در خصوص دستگاه سیم‌کارت خور خود نگرانی دارند می‌توانند در هر زمان با مراجعه به سایت hamta.ntsw.ir در همان صفحه اول با کلیک بر روی راهنمای هوشمند مشکلات به راحتی وضعیت دستگاه خود را در سامانه همتا مشاهده کنند. با انجام این اقدام در صورتی که نیاز باشد فرآیندی انجام شود به کاربر راهنمایی های لازم به صورت اتوماتیک ارائه می‌شود.

پیامک‌های کلاهبرداری جعلی

در صورت دریافت هرگونه پیامک با محتوای مشکوک، می‌توانید موضوع را با مرکز پاسخگویی سامانه همتا به شماره 096366 از ساعت 8 صبح تا 12 شب در 7 روز هفته طرح کنید تا شما را راهنمایی کنند.

سایت رسمی سامانه همتا hamta.ntsw.ir و سایت اطلاع‌رسانی همتا hamtainfo.ntsw.ir  است و دامنه دیگری ندارد. همچنین سامانه همتا برای انجام فرآیندهای خود وجهی دریافت نمی‌کند و انجام تمام فرایندهای سامانه رایگان است.

/ ایرنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.