راهکار ایجاد عدالت در پرداخت کارمزد پیامک بانکی چیست؟

هرچند ابهاماتی برای مجوز افزایش 50درصدی سرویس پیامکی بانک‌ها وجود دارد ولی باید توجه داشت که اگر نیمی از حدود 500 میلیون حساب بانکی 15 هزار تومان را پرداخت کنند، درآمد بانک‌ها حدود 3هزار و 750 میلیاردتومان یعنی 2 برابر هزینه‌شان می‌شود.

افزایش هزینه سرویس پیامکی بانک‌ها به 15 هزار تومان خبری بود که دیروز از سوی جمشیدی دبیرکانون بانک های خصوصی اعلام شد. ضمن اینکه برخی از بانک‌ها با ارسال پیامک به مشتریان خود اعلام کرده‌اند: در صورتی که مشتری موجودی کافی نداشته باشد، به معنی انصراف وی از دریافت این خدمت بانکی است.

جمشیدی دبیر کانون بانک‌های خصوصی با تأکید بر اینکه هزینه پیامک ارسالی بانک‌ها به مشتریان براساس افزایش هزینه دریافتی شرکت مخابرات از بانک‌ها افزایش یافته است، تصریح کرد: هزینه ارسال پیامک هر کارت بانکی به طور متوسط 20 هزار تومان است که البته برای برخی کاربران کمتر و برای برخی از جمله کسبه بسیار بیشتر است.

وی تأکید کرد که طی توافق بین بانک‌ها، قرار شد تا هزینه ارسال پیامک به مشتریان افزایش یابد و در نهایت بر قیمت 15 هزار تومان توافق صورت گرفت.

بنابراین طبق آنچه جمشیدی اعلام کرده و در خبرها نیز آمده، بانک‌ها امسال برای کارمزد پیامک سالانه مبلغ 15 هزار تومان برای هر حساب دریافت خواهند کرد!

این درحالی است که بانک مرکزی طبق قانون پولی و بانکی و قانون عملیات بانکی بدون ربا مسئول تعیین کارمزد خدمات بانکی است و بعید به نظر می‌رسد که بخشنامه ای مبنی بر افزایش 50 درصدی هزینه پیامک صادر کرده باشد. بنابراین سوال اینجاست که آیا بانک‌ها در بازار انحصار چندجانبه، خودسرانه به این تصمیم رسیدند؟ و یا اپراتورهای مخابراتی هزینه پیامک را 50 درصد افزایش دادند؟

گفتنی است، هزینه هر پیامک، بسته به فارسی یا لاتین، خط دایمی یا اعتباری از 88 ریال تا 260 ریال است اگر کل تراکنش‌های بانکی در سال 200 میلیارد تراکنش باشد و برای 100 میلیارد یعنی نصف آن پیامک ارسال شود و هر پیام شامل دو پیامک و متوسط هزینه آن 20 تومان باشد کل هزینه شبکه بانکی 2000 میلیارد تومان برای این منظور برآورد می شود.

از سوی دیگر حدود 500 میلیون حساب در کشور وجود دارد و اگر فرض کنیم نیمی از این حساب‌ها هزینه 15 هزار تومانی را پرداخت کنند درآمد بانکها از این محل حدود 3 هزار و 750 میلیارد تومان خواهد بود یعنی تقریبا دوبرابر و دقیقا 87 درصد بیش از هزینه!

افزایش هزینه سرویس پیامکی بانک‌ها به 15 هزار تومان عادلانه نیست

ضمن اینکه باید توجه داشت، شیوه دریافت مبلغ یکسان کارمزد پیامک از همه حساب‌ها عادلانه نیست اینکه یک نفر هیچ تراکنشی در سال ندارد و آن دیگری 2000 تراکنش و هر دو مبلغ یکسان پرداخت کنند! اینکه یک حساب جاری همان هزینه را پرداخت کند و حساب مدت دار همان را! اینکه یک حساب 100 میلیارد تومانی همان هزینه را پرداخت کند و حساب 100 هزار تومانی همان را!

برای حل این مشکل چند راهکار وجود دارد. یک راهکار این است که شمارشگر پیامک هر حساب وجود داشته باشد تا بر اساس تعداد پیامک، کارمزد توسط مشتری پرداخت شود و یا کمتر از تعداد مشخصی پیامک، هزینه ای برای مشتری نداشته باشد و پیامک‌های تعداد بالا هزینه بالاتری پرداخت کنند.

/ تسنیم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.