خرید و فروش مستقیم بیت‌کوین

در این روش، همان‌طور که احتمالاً از نامش حدس می‌زنید، خرید و فروش به صورت مستقیم و بدون واسطه انجام می‌شود. یعنی فرقی نمی‌کند که قصد خرید داشته باشید یا فروش، باید خودتان به دنبال شخصی باشید که به عنوان مثال با قیمت بیت‌کوین تعیین شده از طرف شما، حاضر به انجام معامله باشد. مسلماً انجام معامله در این حالت چالش‌های منحصر به خود را داشته و تمامی عواقب مثبت و منفی آن مستقیم به شما برمی گردد، اغلب موارد هم با مشکلات زیادی رو به رو است.

پلتفرم‌های زیادی در حال حاضر وجود دارند که شما می‌توانید به صورت خریدار یا فروشنده در آن ثبت سفارش کرده و منتظر پیشنهاد یا قبول درخواست از طرف دیگران باشید. اما همان‌طور که احتمالاً حدس می‌زنید، در این شرایط نه تنها مدت زمان انجام معامله طولانی است، بلکه احتمال کلاهبرداری در آن هم زیاد است. چرا که هیچگونه واسطی در میان نبوده و مسئولیت تأیید و احراز هویت فرد مقابل، به عهده خودتان است؛ بنابراین این احتمال وجود دارد که شما اقدام به فروش بیت کوین کرده و در ازای آن هیچ پولی دریافت نکنید.

به همین خاطر و به دلیل بالا بودن احتمال کلاهبرداری در این شرایط، اکیداً توصیه می‌شود از این روش استفاده نکنید. خصوصاً اگر به تازگی وارد بازار ارزهای دیجیتال شده واطلاعات زیادی در آن ندارید.

صرافی آنلاین ارز دیجیتال

همانطور که برای خرید و فروش ارزهای فیات به تعداد زیاد صرافی وجود دارد، مشابه با آن برای ارزهای دیجیتال هم صرافی مخصوص وجود دارد. در چند سال اخیر، صرافی‌های زیادی در زمینه خرید و فروش ارز دیجیتال در سراسر جهان ایجاد شده‌است. اغلب این صرافی‌ها بین‌المللی بوده و قابل استفاده از سراسر دنیا می‌باشند. اما متأسفانه باز هم شرایط استفاده و کار با این صرافی‌ها برای کاربران ایرانی به دلیل تحریم‌هایی که علیه ایران وجود دارد، بسیار مشکل است.

برخی از مشکلات کار با صرافی‌های خارجی عبارت هستند:

1. عدم پشتیبانی از ریال

اولین و مهمترین مشکلی که به عنوان یک کاربر ایرانی هنگام کار با صرافی‌های خارجی با آن رو به رو هستید، عدم پشتیبانی صرافی از ریال است. به عبارت دیگر، در صورتی که شما قصد خرید ارز دیجیتال داشته باشید، در ابتدا باید حساب خود را با یکی دیگر از ارزهای فیات شارژ کنید تا بتوانید ارز دیجیتال مورد نظر را خریداری کنید.

2. مشکل بودن احراز هویت در سایت

برای حفظ امنیت وجلوگیری از هرگونه کلاهبرداری احتمالی و همچنین استفاده از تمامی قابلیت‌های حساب ایجاد شده در صرافی، احراز هویت ضروری است. فرقی نمی‌کند که صرافی ایرانی است یا خارجی، تأیید هویت صاحب حساب از طریق شماره تماس، آدرس و شماره حساب باید انجام شود. مجدداً به دلیل تحریم‌هایی که علیه ایران اعمال شده‌است، کاربران ایرانی قادر به تأیید هویت نیستند.

3. استفاده از IP آدرس مخصوص

حتی اگر تمام مشکلات ایجاد حساب و وریفای کردن آن را پشت سر گذاشتید، برای کار با حساب قطعاً با مشکلات زیادی رو به رو خواهید بود. برای هر بار ورود به حساب، باید حتماً از یک آی پی آدرس یکتا استفاده کنید. چرا که در غیر این صورت ورود به حساب مشکوک شناسایی شده و در نتیجه حسابتان مسدود می‌شود. در برخی موارد امکان بازیابی حساب وجود نداشته و کل سرمایه از دست می‌رود.

آیا خرید و فروش بیت‌کوین بدون احراز هویت امکان‌پذیر است؟

اگر تاکنون به دنبال روش‌های خرید و فروش بیت‌کوین در ایران گشته باشید، حتماً با عبارت خرید بیت‌کوین بدون احراز هویت رو به رو شده‌اید. منظور از این روش، همان روشی است که بدون واسطه و صرافی انجام می‌شود. به نوعی همان روش مستقیم است که بدون حضور شخص ثالث معامله بین طرفیت انجام می‌گیرد. استفاده از چنین روش‌هایی به دلیل بالا بودن احتمال کلاهبرداری و عدم وجود ضمانت نامه، توصیه نمی‌شود. پس اگر به دنبال دردسر اضافه و از بین رفتن سرمایه نیستید، حتماً از روشهای قانونی و قابل پیگیری اقدام کنید.

صرافی ارز دیجیتال ایرانی یا خارجی؟

با توجه به موارد گفته شده، پیشنهاد و توصیه ما ثبت نام در صرافی آنلاین ایرانی و بهره‌مندی از خدمات بومی آنهاست. علاوه بر عدم وجود مشکلات گفته شد در قسمت قبل، با استفاده از صرافی‌های ایرانی، دیگر نگرانی در مورد پشتیبانی وجود نخواهد داشت. در صورتی که با حساب خود مشکلی داشته یا نیاز به راهنمایی داشته باشید، به راحتی می‌توانید با پشتیبانی تماس گرفته و مشکل خود را رفع کنید.

ارزان‌ترین روش خرید بیت‌کوین چیست؟

به‌طور کلی ارزان‌ترین روش خرید و فروش بیت‌کوین، روشی است که در آن واسطه ای حضور نداشته باشد. چرا که دیگر نیازی به پرداخت کارمزد نیست. اما همان‌طور که گفته شد روشهای مستقیم قابلیت اطمینان زیادی ندارند!

روش دیگری که در آن نیازی به پرداخت کارمزد نیست، استخراج بیت‌کوین است. برای کسب بیت‌کوین از طریق استخراج، به تنها چیزی که نیاز دارید یک دستگاه ماینر با قدرت پردازش بسیار بالا است. خصوصاً با توجه به اینکه اخیراً هاوینگ 2020 بیت‌کوین برگزار شده و پاداش استخراج هر بلاک به 6٫25 کاهش پیدا کرده‌است. در نتیجه نه تنها استخراج سختتر شده، بلکه پاداش زمان و هزینه ای که برای انجام این کار صرف می‌کنید، کمتر است.

با وجود اینکه اخیراً واردات دستگاه ماینر در ایران قانونی اعلام شده‌است، اما به دلیل بالا بودن قیمت خرید دستگاه، هزینه نگهداری و عمر مفید 3 ساله آنها، پیشنهاد ما خرید بیت‌کوین است. به جای آنکه سرمایه خود را صرف پرداخت هزینه برق و خرید دستگاه و نگهداری از آن کنید، مستقیم سر اصل مطلب رفته و با ریال از صرافی های معتبر ارز دیجیتال ایرانی بیت‌کوینریداری کنید.

/ دنیای اقتصاد