نحوه خدمات‌رسانی بانک‌های نظامی پس از ادغام چگونه خواهد بود؟

پروژه ادغام بانک‌های نظامی که از دو سال پیش کلید خورده، در سال جاری با ادغام دو بانک حکمت ایرانیان و مهر اقتصاد و موسسه اعتباری کوثر در آینده نزدیک روزهای پایانی خود را سپری می‌کند اما آنچه در این زمینه حائز اهمیت و جای سوال است، نحوه خدمات‌رسانی بانک‌های نظامی پس از ادغام است که چه تغییراتی می‌کند و از طریق چه بستری میسر می‌شود؟

 پروژه ادغام بانک‌های وابسته به نیروهای مسلح در بانک سپه، از بیش از دو سال پیش کلید خورده و در این مدت نیز اقدامات مقدماتی آن در حال انجام بوده که در پی آن ادغام بانک‌های انصار، قوامین، حکمت ایرانیان، مهر اقتصاد و موسسه مالی و اعتباری کوثر در بانک سپه از ماه‌های پایانی سال 1397 آغاز شد و در سال گذشته نیز، در تابلوی این بانک‌ها عبارت وابسته به بانک سپه درج شده است.

پس از این، رئیس کل بانک مرکزی در ابتدای خرداد ماه سالجاری، وعده ادغام دو بانک حکمت ایرانیان و مهر اقتصاد را طی 10 روز داده بود که این امر 12 روزه نهایی شد و با احتساب وعده آقای رئیس کل برای ادغام موسسه اعتباری کوثر تا پایان این ماه، پرونده ادغام بانک‌های نظامی در بانک سپه به نیمه رسیده و با تعیین تکلیف و ادغام دو بانک باقی مانده دیگر (انصار و قوامین)، پرونده ادغام بانک‌های نظامی برای همیشه بسته می‌شود.

نحوه خدمات‌رسانی بانک‌های نظامی پس از ادغام

اما آنچه در این زمینه اهمیت قابل ملاحظه‌ای دارد، این است که پس از ادغام بانک‌ها باید ارائه خدمات بانکی ادامه پیدا کند و در پی این امر سوالی مطرح می‌شود که مشتریان واحدهای ادغامی چگونه و از چه بستری خدمات بانکی قبلی را در کلیه شعب بانک سپه نوین، دریافت می‌کنند؟

بنابراین، برای تداوم ارائه خدمات بانکی به مشتریان بانک‌های ادغام شده راهکارهایی وجود داشت که یکی از این راه‌ها ارجاع مشتری به شعبه سابق خود بود که منجر به ایجاد زحمت و نارضایتی برای مشتریان شده و عملا فلسفه و نمود ادغام را زیر سوال می‌برد و مهاجرت کامل نرم‌افزار و اطلاعات واحدها به سامانه‌های بانک سپه نیز راهکار دیگر در این زمینه بود که خود نیازمند تعریف چندین پروژه بزرگ برای مهاجرت داده و سیستم به یک سامانه واحد بوده و زمان طولانی را طلب می‌کرد.

بهترین راه برای ارائه خدمات به مشتریان بانک‌های نظامی

در نتیجه، طراحی و استقرار یک سامانه واسط یکپارچه در تمامی شعب با امکان اتصال به سامانه‌های فعلی واحدها بهترین راهکار موجود در این زمینه است؛ بدین ترتیب که با استفاده از ظرفیت‌های فعلی شعب و نیروی انسانی واحدها و بدون نیاز به انجام عملیات سنگین و پر هزینه مهاجرت و یا آموزش‌های طولانی، تداوم ارائه خدمات پایه و شعبه محور به مشتریان امکان‌پذیر می‌شود.

در این راهکار که توسط شرکت داتین طراحی شده و برای اولین بار در سطح کشور به بهره‌برداری رسیده، سامانه‌های هر یک از واحدهای ادغامی با ارائه سرویس‌های مشخص به یک درگاه متمرکز، متصل شده و این درگاه متمرکز وظیفه انتقال امن پیام‌های مالی بین سامانه‌ها را بر عهده خواهد داشت.

علاوه براین، کارکنان شعب بانک نیز از طریق رابط کاربری، با درگاه متمرکز ارتباط برقرار کرده و قادر خواهند بود خدمات پایه شعبه‌محور را جستجو و مشاهده اطلاعات سپرده‌ها، مشاهده تصویر امضاء، دریافت صورت‌حساب سپرده‌ها، واریز و برداشت نقدی، انتقال حساب به حساب داخلی بانکی و بین بانکی، وصول نقدی و غیرنقدی چک‌، پرداخت اقساط تسهیلات  و تغییر وضعیت و تغییر رمز کارت‌های بانکی به همه مشتریان فارغ از اینکه در کدام واحد ادغامی دارای حساب بوده‌اند، ارائه کنند.

لازم به ذکر است که سامانه‌ای که ارائه خدمات بانکی به مشتریان بانک‌های ادغام شده را تسهیل می‌کند، مسئولیت تولید و راه‌اندازی این نرم‌افزار واسط به شرکت داتین به عنوان پیمانکار منتخب بانک سپه در پیاده‌سازی و استقرار راهکار جامع بانکی امید، محول و از ابتدای تابستان 98 طراحی و توسعه محصول آغاز شده است.

ویژگی‌ و قابلیت‌های سامانه ESB

سامانه ESB بر این مبنا طراحی شده تا امکان سرویس‌دهی به مشتریان تمامی بانک‌های ادغامی در تمامی شعب را فراهم کند و این سامانه مشابه شتاب در شبکه بانکی عمل می‌کند با این تفاوت که درگاه متصل به آن شعب بانک‌های ادغامی  هستند که ای شعب با یکسری پرتکل‌های امنیتی خاص به سامانه ESB متصل و خود سامانه ESB به کربنکینگ‌های بانک‌های ادغامی متصل می‌شود و شرایطی را فراهم می‌کند که اگر به‌عنوان‌ مثال مشتری موسسه کوثر به یکی از شعب بانک سپه مراجعه کند؛ بتواند خدمات پایه را از این شعب دریافت کند.

ارزیابی از عملکرد سامانه ESB

همچنین، رئیس اداره کل توسعه فناوری اطلاعات بانک سپه درباره ارزیابی عملکرد این سامانه اظهار کرده که از 11 خردادماه سالجاری این سامانه آغاز به کار کرده و در حال حاضر هم به بانک‌های ادغام‌شده (مهراقتصاد و حکمت ایرانیان )  سرویس‌دهی می‌کند که تعداد تراکنش‌ها در روزهای اول کم و به‌مرور در حال افزایش است و در کل تاکنون عملکرد این سامانه مثبت ارزیابی می‌شود.

برای اینکه روند خدمات‌رسانی پس از ادغام قابل درک شود، بهتر است که به مثال زیر توجه کنید:

زمانی را تصور کنید که مشتری بانک حکمت ایرانیان سابق به شعبه بانک مهر اقتصاد سابق مراجعه می‌کند و درخواست برداشت مبلغی از سپرده خود و واریز آن به سپرده یکی از مشتریان بانک سپه را دارد؛ در این حالت، سامانه ESB ادغام، ابتدا اطلاعات سپرده و تصویر امضاء مشتری را از سامانه Core banking حکمت دریافت کرده و پس از تأیید بانکدار شعبه، دستور برداشت از سپرده را به حکمت ارسال و پس از اطمینان از برداشت مبلغ از سپرده، دستور واریز همان مبلغ را به Core banking سپه ارسال می‌کند.

با این حساب مشتریان بانک‌های وابسته به نیروهای مسلح که در بانک سپه ادغام شده‌اند، بدون اینکه در روند ارائه خدمات بانکی به آن‌ها اختلال ایجاد شود به وسیله این نرم‌افزار که یک سیستم یکپارچه‌ساز است، می‌توانند درخواست‌های بانکی خود را رفع کنند.

/ ایسنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.