4 عامل تاثیرگذار در روند صعودی معاملات بورس

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به رشد پرشتاب شاخص بورس در روزهای اخیر به عوامل تاثیرگذار در روند صعودی بازار تاکید کرد و گفت: حمایت دولت، کاهش نرخ سود بانکی، رشد نرخ ارز و بهبود وضعیت کامودیتی‌ها در سطح جهانی دست به دست هم داده‌اند تا روند معاملات بورس با رشد همراه شود.

از سال گذشته برخی از عوامل مانند عدم جذابیت بازارهای مالی برای سرمایه‌گذاری، حمایت دولت از بورس و نیز ورود حجم گسترده‌ای از نقدینگی باعث رشد پرشتاب شاخص بورس شد اما از چند روز گذشته، افزایش نرخ دلار تا مرز قیمتی 20 هزار تومان باعث افزایش سرعت در روند صعودی نماگر بورس شد که این موضوع زمینه نگرانی بسیاری از سهامداران را در راستای احتمال ایجاد اصلاح در بازار فراهم کرد.

برخی از کارشناسان با توجه به تحلیل‌های صورت گرفته برای رشد متوالی شاخص بورس معتقدند که ورود حجم زیادی از نقدینگی امکان تحلیل بازار را به لحاظ بنیادی از بین برده و حجم نقدینگی وارد شده به این بازار به حدی زیاد است که همه ریسک‌ها و ‌تهدیدات احتمالی در این بازار را از بین برده است، اما سوالی که اخیرا ذهن اکثر سهامداران فعال در بازار را به خود مشغول کرده، این است که رشد شاخص بورس تا کجا ادامه دارد و آیا احتمال اصلاح یا ریزش بازار به دنبال رشدهای پرشتابی که اخیرا شاخص بورس تجربه کرده است وجود دارد یا خیر؟

خطری معاملات بورس را تهدید نمی‌کند

«ولید هلالات» به رشد روزهای اخیر شاخص بورس اشاره کرد و افزود: در یک برهه‌ای از زمان و در ماه‌های گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا و اتفاقاتی که رخ داد شاهد افت قیمت‌ها در بازار جهانی بودیم اما به مرور زمان چند عامل در کنار یکدیگر باعث شتاب در رشد شاخص بورس شدند.

وی ادامه داد: حمایت دولت باعث شد تا معاملات بازار در ابتدای سال جاری با توجه به شیوع ویروس کرونا افت نکند و همچنان مورد توجه سهامداران واقع شود.

هلالات خاطرنشان کرد: در کنار حمایت دولت، موضوع کاهش در نرخ سود بانکی باعث شد تا از نظر سرمایه‌گذاران سرمایه‌گذاری در بانک از جذابیت چندان زیادی برخوردار نباشد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: بازگشت مشاغل در دنیا به حالت عادی، نزدیک شدن نرخ کامودیتی‌ها به قیمت‌های قبل از کرونا و رشد نرخ ارز بیشتر از انتظار از دیگر عواملی بودند که منجر به روند صعودی پرشتاب شاخص بورس در بازار شدند.

وی با بیان اینکه سرمایه‌گذارها همیشه بازاری را انتخاب می‌کنند که بازدهی بیشتری را نسبت به سایر بازارها داشته باشد، افزود: با فاصله‌ای که بین نرخ سود بانکی و نرخ تورم وجود دارد کسی ترجیح نمی‌دهد تا منابع خود را درگیر سپرده بانکی کند.

هلالات خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد اثر روانی رشد نرخ ارز در بازار سهام بسیار زیاد بوده و بیشتر از میزان بازدهی نرخ دلار، سود در اختیار سرمایه‌گذاران قرار گرفته است.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: این امر عاملی شده تا زمانی که نرخ دلار افزایشی می‌شود بازار سهام بیش از نرخ دلار رشد کند و سودی را به سهامداران اختصاص دهد.

هلالات با اشاره به اینکه عرضه از جانب حقوقی ها از جمله مسایلی بود که در گذشته مانع از رشد بازار می شد، افزود: در این ماه حقوقی‌هایی که فروشنده بودند هر آنچه را که می‌خواستند بفروشند فروختند و اکنون دیگر تمایل چندانی به عرضه سهام در اختیار خود در بازار ندارند.

به اعتقاد این کارشناس بازار سرمایه، جنس حقوقی‌های حاضر در بازار به گونه‌ای است که می‌خواهند اکنون در بازار بمانند.

وی اظهار داشت: اکنون توجه دولت و بانک مرکزی به بازار ارز محدود شده و بیشتر حمایت خود را به سمت سرمایه‌گذاری در بورس سوق داده است، در صورت کاهش حمایت دولت از این بازار سرمایه گذاران به طور حتم سهام خود را به بازار سکه و طلا وارد خواهند کرد.

توجه سهامداران به سهم‌های بزرگ بازار

هلالات افزود: اگر قرار باشد نرخ دلار در کانال 20 هزار تومان باقی بماند بازار سهام همچنان جا برای رشد دارد و توجه بازار بیشتر به سمت سهم‌های بزرگ خواهد رفت.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بعد از کرونا و شرایط حاکم در بازار جهانی، قیمت‌های موجود در این بازار رو به بهبود رفته است، گفت: قیمت مس در سه ماه گذشته چهار هزار و 400 دلار بود در حالی که اکنون تا قیمت پنج هزار و 900 دلار افزایش یافته، همچنین قیمت فولاد از 320 دلار  به 375 دلار رشد قیمتی داشته است.

وی افزود: محصولات پتروشیمی نسبت به یک ماه گذشته درصد رشد بالایی را کسب کردند که این افزایش قیمت‌ها در کنار رشد نرخ ارز باعث می‌شود تا سود شرکت‌های صادرات محور و ارزی بالاتر رود.

هلالات به صنایع برتر در بازار اشاره کرد و گفت: اکنون توجه بازار و سهامداران به سمت سهام پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ها، بانک‌ها، فلزی‌ها و معدنی‌ها است و بخش بزرگی از سرمایه‌های در اختیار مردم به سمت این سهم‌ها خواهد رفت.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه شاخص بورس به لحاظ روانی مقاومت زیادی را بر روی اعداد یک میلیون و 500 هزار واحد و یک میلیون و 700 هزار واحد خواهد داشت، گفت: اکنون بازار نه تنها دیگر به این اعداد توجهی ندارد بلکه نسبت به ورود این حجم از نقدینگی واکنش مثبت نشان می‌دهد که این موضوع زمینه تداوم رشد بازار را ایجاد می‌کند.

وی گفت: بازار می‌تواند نسبت به اعداد اعلام شده مقاومتی را از خود نشان دهد اما به دلیل ورود حجم گسترده‌ای از نقدینگی و افزایش نرخ ارز از این مقاومت عبور خواهد کرد.

هلالات افزود: تا زمانی که دلار در محدوده قیمت فعلی باشد تمایلی به فروش دارایی در بازار سهام و دیگر بازارها وجود نخواهد داشت.

این کارشناس بازار سرمایه به مهمترین ریسک‌های موجود در بازار تاکید کرد و گفت: ممکن است بازار نسبت به ریسک‌های بیرون از بازار سهام واکنش نشان دهد و روند بازار را دچار مشکل کند اما بازار سهام به لحاظ معاملاتی با معضل چندانی همراه نیست.

/ ایرنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.