برنامه‌های آتی داده ورزی سداد در مسیر تحقق بانکداری دیجیتال

شرکت داده ورزی سداد در چند سال گذشته با توسعه زیر ساخت‌های فناوری و سامانه‌­های بانکی، تنوع در خدمات و همچنین حضور در کنسرسیوم‌های شبکه بانکی و پرداخت، به جایگاهی رسیده است که اکنون می‌تواند ضمن ارائه محصولات خود به کل شبکه بانکی، فعالیت‌های خود را در داخل و حتی حوزه بین الملل گسترش دهد و این هدف، با روی کار آمدن فرهاد فائز که پیش از این به عنوان معاون بازاریابی و فروش خدمات انفورماتیک فعالیت می‌کرد؛ کلید خورده است.

با توجه به شناخت دکتر فائز از زیرساخت‌های بانکی و تجربیات ارزنده وی در شرکت خدمات انفورماتیک، حضور ایشان در شرکت داده‌ورزی سداد می‌تواند با ایجاد هم افزایی میان شرکت‌های این هلدینگ و سایر شرکت‌های پیمانکار بانک ملی ایران، منجر به ارتقا هر چه بیشتر سرویس‌های ارائه شده به بانک ‌شود. از این رو به سراغ وی رفته ایم تا از برنامه ایشان برای سکانداری شرکت داده‌ورزی سداد با خبر شویم.

شما به عنوان مدیر عامل سداد چه برنامه‌ای را برای پیشبرد اهداف این شرکت در صنعت بانکی و پرداخت در پیش خواهید گرفت؟

شرکت داده ورزی سداد به عنوان یک شرکت خوشنام در صنعت بانکی، طی بیش از 20 سال فعالیت خود، کارنامه خوبی از خود به جا گذاشته است. رسالت اصلی این شرکت به عنوان بازوی انفورماتیکی بانک ملی ایران، خدمت‌رسانی به ادارات، شعب و مشتریان این بانک در سراسر کشور و جلب رضایت حداکثری آنان است و تحقق این مهم در اولویت اول این شرکت قرار دارد. از این رو اتمام پروژه‌های نیمه کاره، در همه سامانه‌های بانکی که منجر به بهبود عملکرد ادارات و شعب بانک و تسهیل خدمت رسانی به مشتریان ‌شود؛ در دستور کار این شرکت قرار دارد.

فضای بانکی و پرداخت کشور با توجه به توسعه فناوری‌های نوین، اقبال به شبکه‌های اجتماعی و رواج بهره‌گیری از گوشی‌های هوشمند در بین مردم، به سمت ارائه خدمات غیرحضوری حرکت کرده است. مجموعه سداد با در اختیار داشتن پیام رسان اجتماعی بله، اپلیکیشن پرداخت ایوا و سامانه بام به عنوان ابزار توانمند هلدینگ سداد، تلاش دارد در این برهه­ زمانی که شیوع ویروس کرونا، ارائه خدمات غیرحضوری را بیش از پیش ضروری ساخته است؛ با تولید و ارائه سرویس‌های مختلف، تجربه کاربری منحصربفردی را به مشتریان بانک ملی ایران و شبکه بانکی کشور ارائه کند.

شرکت سداد با توجه به برخورداری از نیروهای متخصص و تحصیل کرده توانسته طی سال های فعالیت خود، محصولات نوآورانه ای را به شبکه بانکی عرضه کند و اکنون از پتانسیل خوبی برای ورود به بازار بانکی کشور و همکاری با سایر بانک‌ها برخوردار است. این شرکت با هدف ایجاد یک الگوی موفق و صاحب‌نام فناوری اطلاعات در صنعت مالی، قصد دارد با ایجاد دسترسی بهتر، مؤثر و سالم‌تر به خدمات و ابزارهای مالی برای مردم، افزایش رشد و رفاه اقتصادی کشور را فراهم کند.

سداد با حضور در کنسرسیوم ققنوس و مشارکت در فرابوم فعالیت‌های خوبی را در حوزه بانکداری باز و بلاک چین کلید زده است. آیا این فعالیت ها تداوم و توسعه خواهد یافت؟

سداد به عنوان سهامدار و یکی از میزبانان پایدار شبکه ققنوس، همراهی و همکاری حداکثری را با بنیاد ققنوس ادامه خواهد داد و تلاش می­‌کنیم با کمک و همکاری سایر سهامداران، اعضای جدید و اثرگذاری را به این مجموعه اضافه کنیم. از اقدامات مهم پیش رو در این حوزه، فراهم ساختن امکان فروش توکن­ های ققنوس از بستر پیام رسان بله است و در عین حال، پیشنهادهای خوبی هم برای توسعه سرویس‌های آن داریم که برای اجرائی شدن آنها، تلاش خواهیم کرد.

در حوزه بانکداری باز نیز،با شکل‌گیری پلتفرم اکسیژن فعالیت‌های قابل توجهی در شرکت آغاز شده است. خدمات این پلتفرم آماده شده و ممیزی‌های نهائی قبل از بهره برداری، به زودی خاتمه خواهد یافت و فرابوم به عنوان یکی از مشتریان این سامانه، سرویس‌های مورد توافق و مد نظر بانک ملی را دریافت خواهد نمود.

داده ورزی سداد

سداد چه برنامه هائی برای شرکت های زیرمجموعه خود، در نقش هلدینگ دارد؟

مطلع هستید که از سال 1393 و در راستای چابک‌سازی و تفکیک تخصصی فعالیت‌های مجموعه، شرکت سداد مطابق با الگوی سازمانی هلدینگ اداره می‌گردد. در حال حاضر شرکت داده ورزی سداد (شرکت مادر)، شرکت پارس تکنولوژی سداد (پارس)، شرکت پرداخت الکترونیک سداد و شرکت فناوری اطلاعات راهبر سداد (فارس) با بیش از 3000 نفر نیروی کارآمد، اعضای این هلدینگ هستند و نگاه یکپارچه و استفاده از توانمندی همه­ اعضا برای پیشبرد اهداف مجموعه در دستور کار قرار گرفته است.

چنانچه در این مجال مختصر بخواهم به اهم برنامه های پیش رو اشاره کنم؛ به مواردی همچون تقویت حس یکپارچگی و همکاری در گروه شرکت­ های سداد به منظور ایفای مسئولیت­ های محوله، اصلاح ساختار سازمانی جهت بهبود شرایط کار، ارائه سرویس های مورد نیاز بانک ملی و جلب رضایت بیشتر مشتریان بانک، تمرکز بر روی محصولات استراتژیک مجموعه و افزودن قابلیت‌های جدید به این محصولات، حمایت حداکثری از شرکت پرداخت الکترونیک در جهت افزایش سهم بازار و حضور قوی در حوزه پرداخت، درج نام شرکت پرداخت در بورس اوراق بهادار و استفاده از امتیازات مربوطه، توسعه قابلیت‌های بانکی و ارزش افزوده­ای پیام‌رسان بله و استفاده از آن به عنوان سکوی بانکداری اجتماعی و حمایت از شرکت­های دانش بنیان و استارت آپ­ ها در بستر فینوداد، اشاره نمود.

همچنین با مجوز و حمایت بانک ملی، توسعه­ بازار فعالیت و ارائه محصولات ارزشمند شرکت به شبکه بانکی کشور با جدیت و اولویت بالا در دستور کار است. توسعه دامنه فعالیت در حوزه پشتیبانی شعب شبکه بانکی با بهره‌گیری از توانمندی های ارزشمند شرکت پارس در بانک ملی هم از دیگر برنامه های پیش بینی شده می باشد. در این میان، مشارکت با سایر شرکت­ های توانمند در ارائه خدمات بانکی و خلق ارزش از تشریک مساعی، به عنوان یکی از الزامات حضور در بازار رقابت نیز، مورد توجه خواهد بود. و صد البته، توجه به رشد و تعالی همکاران جوان، متخصص، سرشار از انرژی و امیدوار به آینده، به عنوان دارائی های اصلی مجموعه، در قالب برنامه های متعدد از جمله آموزش های تخصصی، مد نظر قرار خواهد گرفت.

طبیعتاً در روزهای آینده و با فرصت بیشتری که برای تحلیل شرایط خواهم داشت، برنامه ­های دقیق تری با قابلیت پایش برای مجموعه داده ورزی سداد تدوین و اجرای آن رصد خواهد شد.

دیدگاه ها و برنامه های شما در حوزه بانکداری دیجیتال به عنوان یکی از الزامات تحقق اقتصاد هوشمند چیست؟

به اعتقاد من، عاملی که در دنیای امروز برنده‌ی رقابت را در صنعت خدمات مالی و بانکی مشخص می‌کند؛ برتری در تجربه‌ دیجیتالی مشتری است. بانکداری دیجیتال را به درستی می‌توان بانکداری تجربه محور نامید. از حیث ادبیات نظری این مفهوم برپایه نسل 4 بانکداری یا بانکداری دیجیتال در سطح دگرگون شده، استوار است که دو رکن مشتری محوری، طراحی و توسعه محصولات و خدمات جدید به ازای تک تک مشتریان را به بالاترین میزان بلوغ خود رسانده است.

بانک ملی ایران به عنوان یکی از اولین بانک‌های کشور، از سال 1398 حرکت همه جانبه خود را به سمت بانکداری دیجیتال آغاز کرده است. همراستا و همسو با برنامه‌های بانک، در شرکت داده‌ورزی سداد تلاش خواهیم نمود ضمن ارزیابی موقعیت کنونی و میزان آمادگی شرکت، نسبت به بازنگری استراتژیک پرتفوی محصولات و خدمات خود مبتنی بر ارکان و اکوسیستم بانکداری دیجیتال یعنی بانکداری Omni-Channel، بانکداری ماژولار، بانکداری باز، بانکداری هوشمند و بانکداری رسانه‌های اجتماعی اقدام نماییم و با تکیه بر دانش متخصصان جوان خود و با بهره‌گیری از پیشران‌های دیجیتالی نظیر هوش مصنوعی، فناوری بلاکچین، رایانش ابری، اینترنت اشیاء و تحلیل پیشرفته داده، نقش موثرتری در تحقق اهداف عالی بانک ملی ایران در حوزه بانکداری دیجیتال ایفاء کنیم.

و به عنوان آخرین سوال، در مورد برنامه های شرکت برای شرایط کرونائی این روزها، توضیح دهید؛

همانگونه که عرض کردم، کارکنان شرکت را ارزشمندترین دارائی شرکت می‌دانم. طبیعتاً، حفظ سلامتی ایشان هم بسیار با اهمیت است. براین اساس و در راستای عمل به مسئولیت‌های اجتماعی شرکت و صیانت از سلامت خانواده‌های همکاران به عنوان بخشی از جامعه، سیاست دورکاری با شرایط جدیدی که اعلام شده، ادامه خواهد داشت. تلاش می‌کنیم فرهنگ دورکاری را تقویت و سنجه‌های مناسب و دقیقی برای ارزیابی عملکرد همکاران در زمان دورکاری تدوین نمائیم، به نحوی که ضمن حفظ کیفیت ارائه خدمات، محیط کاری سالمی برای کارکنان فراهم شود.

اعتقاد دارم، دورکاری پارادایمی است که فارغ از شرایط خاص این روزها، از این به بعد هم باید در سطح کشور و شرکت دنبال شود. مسیری که در شرکت­ های پیشرو نهادینه شده است. در همین راستا، بد نیست به این موضوع هم اشاره شود که همکاران ما در ساختمان مرکزی شرکت، طی سالیان گذشته و با افزایش تعداد نیروها، از کمبود فضای کاری رنج می‌برند و انتظار بجایی است که افزایش سرانه فضای کاری آنها به عنوان یک عامل بازدارنده در انتقال بیماری‌ها بخصوص در شرایط امروز، مورد توجه قرار گیرد. بر این اساس، با جدیت تلاش می‌کنیم بعد از سالها، با زمانبندی جدیدی که تدوین شده، ساختمان نیمه کاره شرکت واقع در خیابان ششم را تا پایان سال 99 تکمیل کنیم و با انتقال بخشی از همکاران به این ساختمان، شرایط فاصله‌گذاری اجتماعی را بهبود بخشیده و محیط مناسب‌تری را برای فعالیت همکاران فراهم کنیم.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.