بانک قرض‌الحسنه رسالت در مسیر غیرحضوری و دیجیتالی شدن

بانک قرض‌الحسنه رسالت از معدود بانک‌های ایرانی است که با ترسیم افق سال 1400 به دنبال بانکداری دیجیتال و ارائه خدمات بدون نیاز به حضور در شعب است. در این مسیر بانک با آماده سازی زیرساخت‌های لازم، بسیاری از خدمات بانکی را به صورت غیرحضوری به مشتریان ارائه می‌دهد و در حال حاضر شعب خود را از 280 شعبه به 60 شعبه کاهش داده که از این تعداد 30 شعبه فقط خدمات مشاوره‌ای به مشتریان ارائه می‌دهند.

برای بررسی آخرین تحولات بانک، امروز نشست خبری با حضور محمد حسین زاده، مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه رسالت، محمدرضا مصطفوی، رئیس سازمان فناوری اطلاعات، سعید شمسی نژاد، عضو هیئت مدیره بانک قرض‌الحسنه رسالت، مجتبی قادری، مدیر روابط عمومی و نماینده تعدادی از رسانه‌های بانکی در ستاد مرکزی بانک برگزار شد که گزارش آن را در ادامه می‌خوانید.

در این نشست محمد حسین زاده، با بیان اینکه بانک قرض الحسنه رسالت یک بانک خصوصی است، گفت: «همواره احساس مسئولیت می‌کنیم تا ضریب پوشش قرض‌الحسنه برای تمامی افراد جامعه افزایش پیدا کند و بتوانیم مدلی را به عنوان بانک قرض‌الحسنه معرفی کنیم. همه تلاش‌هایی که از سال 92 تاکنون در این بانک انجام شده در این راستا بوده است.»

 تحقق شعار «بانکداری قرض‌الحسنه خرد و اجتماعی» و «بانکداری شرعی، آسان و ارزان»

او «بانکداری قرض‌الحسنه خرد و اجتماعی» و «بانکداری شرعی، آسان و ارزان» را دو شعار اصلی بانک قرض الحسنه رسالت دانست و افزود: «هدف شعار قرض‌الحسنه خرد و اجتماعی، توسعه و گسترش موضوع بانکداری خرد و در قالب قرض‌الحسنه است. همچنین سهامداران و سپرده‌گذاران برای تحقق این شعار با هدف کسب سود در بانک حضور ندارند.»

او با بیان اینکه بانک قرض‌الحسنه رسالت تلاش کرده در راستای تحقق شعار «شرعی، آسان و ارزان» زمینه‌های لازم برای ارائه وام قرض‌الحسنه بدون کارمزد و بدون نیاز به حضور در شعب فیزیکی را فراهم کند، ادامه داد: «تسهیلات بانک قرض‌الحسنه رسالت تنها با دو درصد کارمزد سالیانه ارائه می‌شود و همه مردم بدون نیاز به حضور در شعب می‌توانند تمامی خدمات مورد نیاز را از این بانک دریافت کنند.»

دو رویکرد بانک قرض‌الحسنه رسالت برای ارائه خدمات غیرحضوری

حسین زاده با اشاره به اینکه بانک قرض‌الحسنه رسالت با دو رویکرد بانکداری اجتماعی و بانکداری دیجیتال تلاش می‌کند تا زمینه‌های دست‌یابی به خدمات را به صورت غیر حضوری فراهم کند، گفت: «یکی از نیازهای بانک‌ها برای ارائه خدمات به مشتریان شناخت آنهاست. در این راستا بانک قرض‌الحسنه رسالت پروژه‌ای را با همکاری پروژهشکده پولی و بانکی از دو سال قبل آغاز کرد که حدود شش هزار ساعت عملیات و پیاده‌سازی آن به طول انجامید. این پروژه‌ که کانون همیاری اجتماعی نام دارد برای سهولت دسترسی به  خدمات غیر حضوری بانک قرض الحسنه رسالت تعریف شده است. مشتریان با ایجاد و یا عضویت در این کانون‌ها می‌توانند فرایندهای دریافت خدمات مستقیم، سریع و ساده‌تر کنند.»

 

موفقیت کانون همیاری اجتماعی

به گفته مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه رسالت هم‌ اکنون 18 هزار کانون همیاری اجتماعی ایجاد شده است که هر کدام از آنها حداقل 10 عضو دارند اما اگر تعداد کانون‌ها را با در نظر گرفتن تعداد اعضای زیر 10 نفر محاسبه کنیم، 24 هزار کانون کانون همیاری اجتماعی شکل گرفته است که به طور میانگین 230 عضو دارند.

بانک قرض‌الحسنه رسالت وارد حوزه بانکداری دیجیتال و اجتماعی شده‌ است

حسین زاده تاکید کرد: «بانک قرض‌الحسنه رسالت توانسته است عملیات‌های بانکی از جمله افتتاح حساب و دریافت تسهیلات را به صورت غیرحضوری ارائه کند. در سال 98، 700 هزار فرقه وام قرض‌الحسنه با میانگین 16 میلیون تومان پرداخت کرده‌ایم که با شروع کرونا در اسفندماه تمامی مراحل دریافت90 درصد از تسهیلات به صورت غیرحضوری انجام شد. معوقات بانک نیز در این سال زیر 1.5 درصد بوده است. با این توصیف وارد حوزه بانکداری دیجیتال و اجتماعی شده‌ایم و با توجه به بازخوردهایی که از مشتریان دریافت می‌کنیم در حال بهبود فرایندها هستیم.»

 تحقق بانکداری بدون شعبه

او با اشاره به اینکه برنامه بانک قرض الحسنه رسالت تا افق ،1400 بانکداری بدون شعبه است، ادامه داد: «در سال  1400 همچنان شعبی از بانک رسالت وجود خواهند داشت اما این شعب در حال خدمت‌رسانی به مشتریان هستند تا آنها را با نحوه استفاده از کانال‌های بانکداری دیجیتال و بانکداری الکترونیک آشنا سازند.»

به گفته مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه رسالت بعد از شیوع ویروس کرونا به منظور حمایت از اقشار مردم این بانک تعویق سه ماهه پرداخت اقساط یک میلیون و 800 هزار  فقره وام را که تمامی آنها قرض‌الحسنه بود در دستور کار خود قرار داد و این مهم را انجام داد.

بانک قرض الحسنه رسالت به سمت بانکداری غیر حضوری می‌رود یا دیجیتال؟

در ادامه این رویداد مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه رسالت به پرسش خبرنگاران پاسخ داد.

حسین‌زاده در پاسخ به سوال خبرنگار عصربانک مبنی بر اینکه بانک رسالت قصد دارد از داده مشتریان و هوش مصنوعی برای سفارشی‌سازی محصولات و خدمات استفاده کند تا به سمت بانکداری دیجیتال برود یا اینکه فقط  در تلاش است به سمت بانکداری غیرحضوری و بدون شعبه گام بردارد، گفت: «یکی از خصوصیاتی بانکداری دیجیتال این است که ساختار بانک را به طور کلی متحول و تحت تاثیر قرار می‌‌دهد اما بانکداری الکترونیک از ابزارهای حضوری و غیر حضوری استفاده می‌کند و ساختار اصلی بانک را تغییر نمی‌دهد.»

او در ادامه بیان کرد: «قصد داریم به سمت بانکداری دیجیتال به معنای آرمانی آن حرکت کنیم  که در این مسیر دولت و نهاد قانون گذاری باید بسیاری از زمینه‌های اجتماعی و قوانینی را فراهم سازد. هم‌اکنون یک مرکز بانکداری اجتماعی مرکزی داریم که تمام تقاضاهای مشتریان را پاسخ می‌دهد و به سمت هوش مصنوعی پیش می‌رود. بانک رسالت با موفقیت توانسته است سفارشی‌سازی محصولات، دست‌ بندی مشتریان و … را به ثمر برساند به گونه‌ای که اداره هر یک از سرویس‌ها به متخصصان بانکی و کسانی که در آن زمینه سرررشته دارند سپرده شده است. در حال حاضر در حال حرکت به سمت بانکداری دیجیتال هستیم و در سال 1400 بسیاری از پارامترهای بانکداری دیجیتال را عملیاتی خواهیم کرد.»

1400 پایان شعبه‌داری بانک قرض الحسنه رسالت است؟

حسین‌زاده در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار عصربانک مبنی بر اینکه آیا زیرساخت‌های بانکداری بدون شعبه بانک رسالت برای افق سال 1400 فراهم شده است یا خیر گفت: «این سال به معنی پایان بانکداری اجتماعی بانک رسالت خواهد بود. برای حفظ حس امنیت روانی مشتریان یکباره شعب را تعطیل نخواهیم کرد بلکه آنها را به شعب تحت عنوان ایستگاه مشاوره بدون شعبه تبدیل خواهیم کرد که ذات و ماهیت آن با شعب متفاوت است.»

 

در انتهای این رویداد مدیران ارشد بانک به همراه نمایندگان رسانه‌های بانکی از مرکز امداد بانک قرض‌الحسنه رسالت بازدید کردند. این مرکز تماس در حال حاضر با حضور 60 اپراتور در طول شبانه‌روز (7X24) بالغ بر 6 هزار تماس را دریافت می‌کند و به بیش از 5300 تماس پاسخ‌دهی می‌کند.

1 نظر
  1. Hamed می گوید

    همراه بانکم خراب شده صاحب کاتو پیدا نمیکنه تو برنامه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.