بانک سپه امروز به سامانه‌های داتین مهاجرت می‌کند

بانک سپه از مدت‌ها قبل به دنبال ارتقاء سامانه‌های خود بود؛ از دلایل مهم آن بهره‌مندی این بانک از فناوری‌های جدید، یکپارچگی هر چه بیشتر سامانه‌ها و خدمات و افزایش کیفیت و سطح اطمینان سامانه‌ها است.

اجرای این پروژه که به جرات می‌توان آن را بزرگ‌ترین پروژه فناوری اطلاعات در تاریخ بانک‌های ایران نامید، به داتین واگذار که از اسفند 97 با امضای قرارداد میان بانک سپه و این شرکت رسماً آغاز شد و پس از گذشت 15 ماه، امروز پنج‌شنبه 19 تیرماه مهم‌ترین گام اجرایی این پروژه برداشته می‌شود.

پنج‌شنبه 19 تیرماه تمامی سامانه‌های بانک سپه به یکباره به سامانه‌ جامع بانکی امید (داتین) شامل بانکداری متمرکز، کارت، سوییچ پرداخت، اینترنت و موبایل بانک و راهکارهای تحلیلی (ذینفع واحد، مبارزه با پولشویی، کشف تقلب،…) مهاجرت می‌کند.

از آنجا که صیانت از داده‌های مشتریان اولویت اول بانک سپه است، تمامی خدمات بانک طی فرایند مهاجرت داده‌ها قطع می‌شود تا با کمترین میزان ریسک، داده‌های بانک به سامانه‌های جدید منتقل شود.

بر طبق پیش‌بینی‌های انجام شده، حجم بسیار بالایی از داده‌های بانک شامل اطلاعات مرتبط با مشتریان، انواع سپرده‌ها، کارت، چک، گواهی سپرده، تسهیلات مبتنی بر کارت اعتباری و چک‌های چکاوک در بازه زمانی 18 الی 24 ساعت  به سامانه جدید منتقل خواهند شد و در پایان این فرایند، خدمات غیرحضوری بانک روی سامانه‌های جدید در دسترس مشتریان قرار خواهد گرفت.

همزمان، عملیات استقرار و اتصال سامانه‌های جدید به چکاوک، ساتنا، پایا، صیاد، نهاب و سایر سامانه‌های حاکمیتی تا پایان جمعه انجام می‌شود و مشتریان بانک سپه می‌توانند از ابتدای روز شنبه 21 تیرماه از تمامی خدمات بانکی استفاده کنند.

هم‌اکنون داتین به عنوان پیمانکار این طرح، مهاجرت را از درگاه‌های بیرونی و با اتصال به سامانه‌هایی همچون اپراتورها، ثبت احوال، ثبت اسناد، روزنامه رسمی، گمرک، نظام وظیفه، بانک مرکزی (پایا، سپام، چکاوک، صیاد، مکنا و …) و انتقال دستگاه‌های خودپرداز بانک سپه به سوئیچ خود آغاز کرده است.

متصل شدن خودپردازها به سوییچ داتین

بر این اساس، روزانه به طور متوسط 300 خودپرداز بانک سپه به سوییچ داتین منتقل می‌شود و تاکنون بیش از سه هزار و 800 دستگاه خودپرداز به سوییچ داتین متصل شده‌اند که تا قبل از پایان تیرماه، کل چهار هزار و 500 دستگاه خودپرداز بانک سپه به سامانه‌ داتین متصل خواهند شد.

این مهاجرت پس از موفقیت در چندین مانور که در سال گذشته و جاری به منظور حصول اطمینان از آمادگی صورت گرفته، انجام می‌شود و طبق برنامه مصوب تا آخر تیرماه به‌طور کامل اجرایی خواهد شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.