دلیل افت شاخص بورس در روزهای اخیر چیست؟

 یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به علت روند نزولی بورس در روزهای گذشته، گفت: سهامداران نگران روند کنونی بازار نباشند، معاملات به زودی به مسیر صعودی خود باز خواهد گشت.

با توجه به افزایش قیمت‌های صورت گرفته در دیگر بازارهای سرمایه‌گذاری مانند بازار طلا و ارز و سکه و سخت شدن سرمایه‌گذاری در آن بازارها به دلیل نیاز به نقدینگی‌های زیاد، فعالان بازار سرمایه‌گذاری در بورس را نسبت به دیگر بازارها ترجیح داده و حجم کلانی از نقدینگی‌های خود را اخیرا وارد این بازار کرده‌اند که این موضوع زمینه شتاب در رشد شاخص بورس را فراهم کرد.

در کنار رشدهای غافلگیر کننده‌ای که بازار از خود به یادگار گذاشت، شاخص بورس از ابتدای هفته جاری روند متفاوتی را نسبت به چند هفته گذشته در پیش گرفت و وارد فاز نزولی شد، کارشناسان چنین اتفاقی را در معاملات بازار طبیعی می‌دانند و معتقدند، با توجه به رشدهای پرشتابی که شاخص بورس اخیرا در پیش گرفته بود بازار نیاز به چنین اصلاحی داشت و شاخص بورس باید هر چه زودتر وارد فاز استراحت می‌شد.

همچنین به دنبال چنین اصلاح‌هایی عده‌ای دیگر از کارشناسان اعلام کرده‌اند، سهام‌داران باید این موضوع را در نظر داشته باشند که اصلاح شاخص بورس به دلیل فراهم شدن امکان جابجایی سهام و تصمیم‌گیری‌های درست، به نفع بازار و سهامداران خواهد بود و نباید از افت چند روزه شاخص بورس ترس داشته باشند و تصمیم به عرضه سهام و خروج از این بازار بگیرند.

لزوم استراحت شاخص بورس

اما نکته‌ای که در چند روز اخیر ذهن فعالان بازار را به خود مشغول کرده زمان بازگشت رشد به این بازار است، عده‌ای نگران این موضوع هستند که ممکن است بعد از رشدهای بی‌سابقه‌ای که بازار تجربه کرده است رشد بازار اشباع و اقبال فعالان بازار نسبت به این بازار کاهش یافته باشد، به همین دلیل ممکن است دیگر نتوان شاهد تداوم رشد در این بازار مانند سابق باشیم.

در این زمینه «علیرضا تاج‌بر» اظهار داشت: شاخص بورس در تیر ماه روند صعودی پرشتاب و هیجانی را در پیش گرفت و از کانال یک میلیون و 400 هزار واحد تا یک میلیون و 800 هزار واحد رشد کرد به همین دلیل بازار به دنبال چنین رشدی باید استراحتی را تجربه می‌کرد.

وی به عوامل رشد بازار در یک ماه اخیر اشاره کرد و گفت: بخشی از رشد بازار در یک ماه اخیر را می‌توان ناشی از ورود پر قدرت نقدینگی از سمت حقیقی‌ها به بازار و بخش دیگر را به حمایت‌های صورت گرفته از سهام بزرگ و تغیییر سمت و سوی نقدینگی به سمت اینگونه سهام اعلام کرد.

تاج‌بر با بیان اینکه در کنار این عوامل، افزایش نرخ دلار رشد بازار را مضاعف کرد، گفت: دلار یکباره در مسیر صعودی چشمگیری قرار گرفت، بنابراین طبیعی بود که بورس همسو با آن رشد پرشتابی را در پیش گیرد.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: با توجه به برگزاری مجمع برخی از سهام بزرگ در هفته جاری، بسیاری از سهامداران به دلیل ترس از بازگشایی نماد در بعد از مجامع علاقه‌ای به سهامداری در دوران مجامع نداشتند به همین دلیل اقدام به فروش سهام خود در بازار گرفتند که این موضوع در روند نزولی بازار بی تاثیر نبوده است.

وی افزود: از دو روز گذشته شاهد توقف نرخ دلار و کاهش شدید هستیم که این موضوع باعث ایجاد فشار فروش و استراحت مقطعی در بازار شد.

تاج‌بر خاطرنشان کرد: اخیرا در مجامع اظهاراتی در خصوص صادرات شرکت‌ها، فروش و تجدید ارزیابی دارایی‌ها به خصوص در گروه پالایشگاه‌ها مطرح و تایید می‌شود که این موضوع به طور حتم می‌تواند بر روند بازار تاثیرگذار باشد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت:  گزارش مثبت سه ماه شرکت‌ها، ورود مستمر نقدینگی به بازار و صف‌های طولانی برای دریافت کد سهامداری می‌تواند در بازگشت و ادامه روند صعودی بازار موثر باشد.

وی گفت: در گذشته در یک روز کد سهامداری صادر می‌شد در حالی که اکنون این موضوع ممکن است به دلیل تجمع تقاضا یک هفته به طول بینجامد.

تاج‌بر افزود: به نظر می‌رسد با توجه به ورود گسترده نقدینگی به بازار، حمایت انجام شده از سهام بزرگ در کنار تجدید ارزیابی در سهام شرکت‌های بزرگ، با بازگشایی خوب در سهام بزرگ و اصلاح کوتاه‌مدتی که بازار در پیش گرفته روند صعودی دوباره به بورس بازگردد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: بازگشایی نمادهایی که اخیرا بعد از برگزاری داشتیم مثبت بوده و به نظر می‌رسد از هفته آینده دوباره شاهد روند صعودی بازار باشیم.

وی پیش‌بینی خود از روند بازار در هفته آینده را اینگونه بیان کرد: بازار هنوز به طور کامل راه خود را پیدا نکرده است، از یک طرف اقبال بازار به سمت سهام بزرگی است که هنوز به دلیل برگزاری مجامع بسته است، به همین دلیل فردی که به دنبال ورود نقدینگی به بازار است به طور دقیق نمی‌داند که پول خود را وارد چه سهامی کند.

تاج‌بر با تاکید بر اینکه برخی از سهام کوچک در بازار به لحاظ سرمایه‌گذاری ارزنده هستند اما در بازار از اقبال چندانی مواجه نیستند، خاطرنشان کرد: با بازگشایی نمادهای بزرگ که مجامع آنها 31 تیر بوده است بازار تردید در انتخاب سهام را در پیش‌ خواهد گرفت اما این روند به زودی به پایان می‌رسد و به احتمال زیاد بازار از هفته آینده با بازگشایی نمادها، روند صعودی را در پیش خواهد گرفت.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: نوسانی را که از چند روز گذشته در بازار شاهد هستیم در یک سال گذشته بارها رخ داده و حتی بسیار شدیدتر از این ها در بازار اتفاق افتاده است زیرا همچنان حجم معاملات بالا است و به همان میزانی که فروشنده وجود دارد خریدار هم در بازار حاضر است.

وی با تاکید بر اینکه این نوسانات به نفع بازار است و سهامداران نباید ترسی از این موضوع داشته باشد، افزود: از سال گذشته تا کنون با توجه به نوسانات زیادی که در بازار شاهد بودیم بازار بازدهی بسیار خوبی را در اختیار سهامداران قرار داد، به همین دلیل بورس را بهترین مقصد برای سرمایه‌های در اختیار مردم و بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری می‌دانند.

وی با اشاره به اینکه امیدواریم با بازگشت رشد به بازار، دیگر مسیر صعودی شاخص بورس چندان پرشتاب نباشد و به سمت روند متعادل‌تر پیش رود، گفت: روند صعودی ملایم با حجم معاملات بالا بیشتر به نفع بازار خواهد بود.

به گفته وی، براساس شواهد موجود اقبال بازار بیشتر به سمت سهام بزرگ و سهم‌هایی است که در صندوق‌های ETF وجود دارند.

/ ایرنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.