30 درصد سهام عدالت به عمد فروش نمی‌رود؟

30 درصد اول سهام عدالت که یک ماهی می شود برای فروش به بانک ها سپرده شده با موانع متعدد عمدی و سهوی دست و پنجه نرم می کند.

مشکلات فروش سهام عدالت

کمتر از دو هفته دیگر به آزادسازی 30 درصد دوم سهام عدالت باقی مانده است درحالی که برخی سهامداران سهام عدالت هنوز از وجود برخی مشکلات برای فروش 30 درصد اول سخن می‌گویند. برابر آمار‌ها از 2 میلیون نفری که اقدام به فروش این سهام خود کرده اند، 9 هزار نفر هنوز قادر به فروش سهام خود نشده اند و این درحالیست که برخی از دارندگان هم مشکلاتشان پس از فروش آغاز شده است.

یکی از سهامداران می گوید: قریب به یک ماه و نیم می‌شود که اقدام به فروش سهام عدالت خود کرده ام، اما هنوز یک ریال هم به حساب بنده واریز نشده و از همه این‌ها بدتر این است که بانک عامل جوابگوی این وضع نیست.

یکی دیگر از سهامداران نیز گفت: حدود یک ماهی می‌شود که اقدام به فروش 30 درصد سهام عدالت کرده ام، اما تا این لحظه هیچ مبلغی به حساب بنده واریز نشده و بعد از مراجعه به بانک عامل، متصدی هیچ جواب قانع کننده‌ای نداد.

 مشکلی برای پرداخت مبلغ فروش سهام عدالت وجود ندارد

با این وجود برخی مسئولان همچنان معتقدند که مردم خود باعث بروز این مشکلات هستند و به نوعی مردم را مسبب این ناهماهنگی‌ها می‌دانند. در همین راستا حسین فهیمی سخنگوی ستاد آزاد سازی سهام عدالت  با بیان اینکه زیرساخت‌های سازمان بورس هیچ ایرادی ندارد، گفت: اگر همین امروز به ما دستور دهند که شرایطی فراهم کنید تا مشمولان بتوانند صد در صد سهام خود را به فروش برسانند، نهاد‌های ما این آمادگی را دارند.

او ادامه داد: تعدادی از افراد همچنان با مشکل شماره تلفن همراه به نام خود رو به رو هستند و برای برخی افراد نیز بانک مرکزی شماره شبای آن‌ها را تایید نکرده یا حساب بانکی آن‌ها غیر فعال بوده است یعنی شماره شبا به دلیل گذشت زمان قابل توجه، مسدود شده و بنابر دستور‌های قضایی امکان واریز وجه وجود ندارد.

 شماره شبای سهامداران عدالت مشکلی ندارد

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که امینی خواه بازرس کل اتحادیه تعاونی‌های سهام عدالت کشور تاکید کرد: شماره شبای بسیاری از افرادی را که سازمان بورس و اوراق بهادار و شرکت سپرده گذاری اذعان دارد دارای مشکل است را چک کرده ایم و هیچ ایرادی نداشته و در این 3 سال گذشته، سود به همین شماره شبای آن‌ها واریز شده است.

او در ادامه از وجود برخی رانت‌ها در پشت پرده این ماجرا گفت: دلیل تاخیر در فروش وجود افرادی است که قصد دارند در آینده این سهام‌ها را به صورت بلوکی خریداری کنند و به دنبال کسب سهم بیشتری از سهام این 36 شرکت بورسی هستند.

علاوه بر این موضوع، برابر وعده مسوولان قرار بر این بود تا بانک های عامل اقدام به فروش 30 درصد اول سهام عدالت مشمولان کنند اما بررسی های میدانی خبرنگار ما حاکی از موضوع دیگری است.
یکی از متصدیان بانک گفت: سهامتان را نفروشید چرا که ملت را سر کار گذاشتند. متصدی یکی دیگر از شعب بانک های بزرگ دارای کارگزاری هم بیان کرد: ما دیگر اقدام به فروش سهام شما نمی کنیم.

 توقف پذیرش برای فروش تخلف آشکار است

این اظهارات در حالی مطرح شد که سخنگوی ستاد آزاد سازی سهام عدالت بیان کرده بود: این فرصت از دهم خرداد شروع شده و هیچ تاریخی برای اتمام فروش سهام عدالت تعیین نشده است و سهام داران می توانند هر زمانی که بخواهند برای فروش سی در صد از سهامشان به شعب بانک های دولتی و کارگزاری ها مراجعه کنند.

او در پاسخ به این سوال که در حال حاضر بعضی از بانک ها زمانی که افراد برای فروش سی درصد از سهام عدالت مراجعه می کنند به آنها می گویند که مهلت فروش تمام شده است، تصریح کرد: این کار تخلف است و قطع به یقین با این کارگزاری ها و بانک های متخلف برخورد جدی خواهد شد.

فرزین سمائی کارشناس بانک هم، با اشاره به قوانین بانک مرکزی برای فروش 30 درصد اول این سهام تصریح کرد: برابر قوانین بانک مرکزی بانک های دارای کارگزاری ملزم به فروش سهام عدالت برابر آیین نامه موجود هستند در غیر اینصورت، بانک عامل تخطی کرده است.

کم فروشی برخی بانک‌ها

او در ادامه به کم فروشی برخی بانک های عامل اشاره و بیان کرد: برخی سهامداران نتواستند وجوه حاصل از این فروش را به طور کامل دریافت کنند و شاید برخی بانک ها سهام آن ها را کمتر از 10 درصد قیمت فعلی به فروش رسانده اند.

یکی از فروشندگان سهام عدالت بیان کرد: با گذشت 2 ماه از ثبت درخواست فروش سهام عدالت خود ابتدا 100 هزار تومن و سپس 60 هزار تومن به حساب من واریز شده است و بانک عامل بنده را به کافی نت ارجاع می دهد و کافی نت به بانک اما آیا این 30 درصد باید برای من 160 هزار تومان تمام شود؟

یکی دیگر از فروشندگان سهام عدالت، مشکل خود را اینگونه توصیف کرد: پس از فروش تنها یک میلیون و 800 هزار تومان به حساب من واریز شد و حتی برای برخی از همکاران من تا سقف یک میلیون و 200 هزار تومان واریز کرده اند درحالی که ارزش 30 درصد این سهام بیشتر از این میزان است.

روند دریافت مبلغ فروش سهام عدالت کمی زمانبر است

پیشتر از این هم سخنگوی ستاد آزاد سازی سهام عدالت به گفته بود: روند دریافت این وجوه کمی زمانبر است و دارندگان به فاصله زمانی بسیار کمی، وجوه حاصل از فروش را دریافت خواهند کرد.

شایان ذکر است عمده مصاحبه‌های صورت گرفته ما با دارندگان و عمده پیامک‌های مردمی ما بیانگر این است که با وجود گذشت قریب به یک ماه، دارندگان هنوز نتوانستند این مبالغ حاصل از فروش را دریافت کنند.

برخی کارشناسان هم معتقد هستند از آنجایی که سود این کارگزاری پایین است، بانک‌های عامل که عموما سهامدار صد در صدی این کارگزاری‌ها هستند، از این فروش نفع آنچنانی نخواهند برد به همین منظور رغبت چندانی به فروش این سهام‌ها ندارند.

آقا بزرگی کارشناس بورس عنوان کرد: حق العملی که بانک از قبل این موضوع دریافت می‌کند، حدود 32 ده هزارم برآورد می‌شود.

/خبرنگاران جوان

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.